تولید سکوی بازسازی شده اس پی دی ۹ پارس جنوبی به ظرفیت حداکثری رسید
سکوی اس پی دی ۹ ( SPD9 ) پارس جنوبی که خردادماه امسال آتش گرفته و از مدار تولید خارج شدهبود، در هفته گذشته پس از اتمام مرحله نخست بازسازی راهاندازی و به ظرفیت تولید حداکثری به میزان یک میلیارد فوت ( ۲۸ میلیون مترمکعب) در روز رسید
نبض نفت - به گفته مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس ظرفیت تولید این سکو پس از راهاندازی مجدد درهفته گذشته و در سرویس قرار گرفتن هشت چاه تولیدی، بیش از ۸۰۰ میلیون فوت مکعب گاز بود که اکنون به ظرفیت تولید حداکثری یک میلیارد فوت مکعب رسید و دغدغه تأمین گاز از این سکو به طور کامل برطرف شد و در مرحله دوم عملیات بازسازی این سکو که بزودی آغاز میشود تاسیسات و تجهیزات آسیبدیدهای که نقش بسزایی در تولید گاز نداشتند، تعمیر خواهد شد.
علیرضا عبادی درباره عملیات بازسازی و راهاندازی مجدد سکوی حادثهدیده اس پی دی ۹ اظهارداشت: بعد از وقوع حادثه در خط لوله این سکو که به دلیل خوردگی درونی ناشی از ترکیبات اسیدی گاز در ۲۲ خردادماه سال جاری دچار پارگی و آتشسوزی شد، بلافاصله پس از عملیات ایمنسازی و جلوگیری از گسترش حادثه، ارزیابیهای اولیه با اعزام تیمهای کارشناسی و شرکتهای بیمهای به محل آغاز شد و پس از انجام سلسله فعالیتهایی منسجم با حضور همه عوامل شرکت نفت و گاز پارس، پیمانکار مورد نظر برای بازسازی و تعمیر سکو پس از سه هفته انتخاب شد.
وی با بیان اینکه پس از ابلاغ کار به پیمانکار و استقرار و لنگراندازی شناور عملیاتی در موقعیت مورد نظر، فعالیتهای بازسازی سکوی حادثه دیده فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی از ۲۴ تیرماه آغاز شد، ادامه داد: با توجه به اینکه بازگشت مجدد سکو به مدار تولید از اهمیت ویژهای برخوردار بود، عملیات بازسازی و بهرهبرداری از این سکو در دو مرحله تعریف شد.
عبادی نخستین مرحله از عملیات بازسازی سکوی اس پی دی ۹ را فعالیتهای مربوط به برقراری مجدد تولید در بازه زمانی ۳ ماه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بخشهایی از سکو که تأثیری در امر تولید نداشتند به مرحله دوم موکول شد که در روزهای آینده انجام میشود.
مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس بازسازی و تولیدی شدن مجدد سکوی حادثهدیده SPD۹ را الگوی موفقی از تعامل تمامی اجزای این پروژه عنوان کرد و گفت: در طول عملیات بازسازی این سکو که فاز نخست آن در موعد مقرر ۳ ماهه به پایان رسید، تیمهای پیمانکاری و کارفرمایی با آمادگی کامل و انسجام بینظیری در کنار یکدیگر حضور داشتند و پروژه بازسازی این سکو میتواند به عنوان الگوی موفقی معرفی شود.
وی یکی از مشکلات و دغدغههای موجود در عملیات بازسازی این سکو را تأمین کالاهای مورد نیاز به منظور تولیدی شدن سکو عنوان کرد و اظهارداشت: تعامل مناسب تیم پیمانکار و کارفرما در این پروژه موجب شد تا کالاهای مورد نیاز این بخش با وجود مشکلات موجود، در زمان مورد نظر تامین شود، به گونهای که در نیمه دوم ماه جاری همه عملیات ساخت بخشهای مربوط به احیای تولید به پایان رسید و از پانزدهم مهرماه، تستهای نهایی کار برای اطمینان بیشتر از نبود نشتی آغاز شد.
وی با اشاره به انجام تستهای نشتی کل سکو در طول یک هفته افزود: عملیات تست نشتی در تمامی قسمتهای سکو با گاز نیتروژن در ۲۲ مهرماه به پایان رسید و بعد از حصول اطمینان از اینکه هیچگونه نشتی در سکو وجود ندارد، از صبح روز بعد عملیات باز کردن یکایک چاهها مطابق با دستورالعملهای عملیاتی و ایمنی آغاز شد و عصر روز گذشته با روشن شدن مشعل، سکوی اس پی دی ۹ دوباره در مدار تولید قرار گرفت.
عبادی، حداقل تولید از سکو برای ارسال به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی را ۳۰۰ میلیون فوت مکعب اعلام کرد و گفت: اگر تولیدات سکو کمتر از این میزان باشد، مشکلاتی در انتقال گاز ترش از طریق خط لوله ایجاد میشود، اما گاز استحصال شده از چاههای سکوی اس پی دی ۹ پس از رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ میلیون فوت مکعب بدون هیچ مشکلی به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی تزریق شد.
علیرضا عبادی درباره عملیات بازسازی و راهاندازی مجدد سکوی حادثهدیده اس پی دی ۹ اظهارداشت: بعد از وقوع حادثه در خط لوله این سکو که به دلیل خوردگی درونی ناشی از ترکیبات اسیدی گاز در ۲۲ خردادماه سال جاری دچار پارگی و آتشسوزی شد، بلافاصله پس از عملیات ایمنسازی و جلوگیری از گسترش حادثه، ارزیابیهای اولیه با اعزام تیمهای کارشناسی و شرکتهای بیمهای به محل آغاز شد و پس از انجام سلسله فعالیتهایی منسجم با حضور همه عوامل شرکت نفت و گاز پارس، پیمانکار مورد نظر برای بازسازی و تعمیر سکو پس از سه هفته انتخاب شد.
وی با بیان اینکه پس از ابلاغ کار به پیمانکار و استقرار و لنگراندازی شناور عملیاتی در موقعیت مورد نظر، فعالیتهای بازسازی سکوی حادثه دیده فازهای ۶، ۷ و ۸ پارس جنوبی از ۲۴ تیرماه آغاز شد، ادامه داد: با توجه به اینکه بازگشت مجدد سکو به مدار تولید از اهمیت ویژهای برخوردار بود، عملیات بازسازی و بهرهبرداری از این سکو در دو مرحله تعریف شد.
عبادی نخستین مرحله از عملیات بازسازی سکوی اس پی دی ۹ را فعالیتهای مربوط به برقراری مجدد تولید در بازه زمانی ۳ ماه اعلام کرد و افزود: تعمیرات بخشهایی از سکو که تأثیری در امر تولید نداشتند به مرحله دوم موکول شد که در روزهای آینده انجام میشود.
مدیر عملیات شرکت نفت و گاز پارس بازسازی و تولیدی شدن مجدد سکوی حادثهدیده SPD۹ را الگوی موفقی از تعامل تمامی اجزای این پروژه عنوان کرد و گفت: در طول عملیات بازسازی این سکو که فاز نخست آن در موعد مقرر ۳ ماهه به پایان رسید، تیمهای پیمانکاری و کارفرمایی با آمادگی کامل و انسجام بینظیری در کنار یکدیگر حضور داشتند و پروژه بازسازی این سکو میتواند به عنوان الگوی موفقی معرفی شود.
وی یکی از مشکلات و دغدغههای موجود در عملیات بازسازی این سکو را تأمین کالاهای مورد نیاز به منظور تولیدی شدن سکو عنوان کرد و اظهارداشت: تعامل مناسب تیم پیمانکار و کارفرما در این پروژه موجب شد تا کالاهای مورد نیاز این بخش با وجود مشکلات موجود، در زمان مورد نظر تامین شود، به گونهای که در نیمه دوم ماه جاری همه عملیات ساخت بخشهای مربوط به احیای تولید به پایان رسید و از پانزدهم مهرماه، تستهای نهایی کار برای اطمینان بیشتر از نبود نشتی آغاز شد.
وی با اشاره به انجام تستهای نشتی کل سکو در طول یک هفته افزود: عملیات تست نشتی در تمامی قسمتهای سکو با گاز نیتروژن در ۲۲ مهرماه به پایان رسید و بعد از حصول اطمینان از اینکه هیچگونه نشتی در سکو وجود ندارد، از صبح روز بعد عملیات باز کردن یکایک چاهها مطابق با دستورالعملهای عملیاتی و ایمنی آغاز شد و عصر روز گذشته با روشن شدن مشعل، سکوی اس پی دی ۹ دوباره در مدار تولید قرار گرفت.
عبادی، حداقل تولید از سکو برای ارسال به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی را ۳۰۰ میلیون فوت مکعب اعلام کرد و گفت: اگر تولیدات سکو کمتر از این میزان باشد، مشکلاتی در انتقال گاز ترش از طریق خط لوله ایجاد میشود، اما گاز استحصال شده از چاههای سکوی اس پی دی ۹ پس از رسیدن به ظرفیت ۳۰۰ میلیون فوت مکعب بدون هیچ مشکلی به خط لوله انتقال گاز به پالایشگاه خشکی تزریق شد.
منبع: ایرنا
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر