/
۰۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸

گلایه مالکان کشتی از وزارت نفت به دلیل عدم تامین سوخت کم سولفور

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم درصد سولفور گفت: اگر سوخت کم سولفور کشتی‌رانی‌ها تامین نشود به دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام شده کالاهای اساسی ۱.۵ برابر می‌شود.
کد خبر : ۲۴۲۷۰

نبض نفت - یحیی ضیایی در نشست خبری با گلایه از عدم همکاری وزارت نفت برای تولید سوخت نیم درصد سولفور اظهار کرد: بر اساس مصوبه آیمو در سال 2005 و مطابق زمینه 6 کنوانسیون مارپل باید سوخت 3.5 درصد مصرفی کشتی‌ها به نیم درصد سولفور کاهش یابد.

وی با بیان اینکه این مصوبه از 11 دی امسال (اول ژانویه 2020) برای تمام کشورها لازم‌الاجراست، گفت: طی سال‌های اخیر مکاتبات بسیاری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی با شرکت ملی نفت و وزارت نفت برای تولید سوخت کم سولفور انجام شده اما متاسفانه وزارت نفت در این قضیه سهل‌انگاری کرده و آن را پشت گوش انداخت.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی گفت در مکاتبات عدیده با معاون اول رئیس جمهور، مجمع تشخیص مصلحت نظام، نمایندگان مجلس و ... اهمیت موضوع تولید سوخت کم سولفور نیم درصدی را مورد تاکید قرار دادیم. به دنبال این اقدامات نمایندگان مجلس در برابر این مسئله حساس شدند و وزیر نفت را به مجلس فراخواندند.

ضیایی بیان کرد: پس از این بود که با فشار نمایندگان مجلس، وزارت نفت، تولید سوخت کم سولفور را در دستور کار قرار داد اما این کار وزارت نفت مانند نوشدارو پس از مرگ سهراب است.

وی با بیان اینکه وزارت نفت قول تولید ماهانه 45 هزار تن سوخت نیم‌درصد را در پالایشگاه شازند را داده بود گفت: این درحالیست که تاکنون پالایشگاه شازند فقط 1500 تن سوخت را تحویل داده است.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی تاکید کرد: یکی دیگر از مسائل شرکت‌های کشتی‌رانی بجز تولید سوخت کم سولفور مربوط به اعلام شرکت پالایش و پخش مبنی بر تحویل سوخت در پالایشگاه شازند است. اساسا خطوط کشتی‌رانی وظیفه‌ای برای حمل سوخت نداشته و ندارد.

ضیایی با اعلام اینکه نیاز سالانه شرکت های کشتی‌رانی بزرگ و کوچک ایران به سوخت کم سولفور نیم درصد یک و نیم میلیون تن است اظهار کرد: البته با عملکرد وزارت نفت تامین این میزان سوخت در شرایط کنونی غیرممکن است.

وی با اشاره به اینکه هزینه هر تن سوخت 3.5 درصد کم سولفور 350 دلار و سوخت نیم درصد حدود 700 تا 750 دلار است گفت: 50 تا 60 درصد هزینه کشتی‌ها مربوط به سوخت است. با توجه به اینکه وزارت نفت عملا قادر به تامین نیاز داخل به سوخت نیم درصد کم سولفور نیست شرکت‌های کشتیرانی بزرگ و کوچک با چالش‌های جدی برای فعالیت خود مخصوصا حمل کالای اساسی مواجه خواهند بود.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی، گرانی سوخت کم سولفور نیم درصد در خارج، انتقال ارز و هزینه انتقال ارز از هزینه 2.5 تا 3 درصدی انتقال ارز توسط صرافی را از چالش‌های خرید این نوع سوخت از خارج عنوان کرد و گفت: یک روش برای تامین سوخت کم سولفور نیم درصد وجود دارد و آن استفاده از دستگاه‌های استرابر است. این دستگاه سوخت 3.5 درصد را تصفیه و تبدیل به سوخت کم سولفور با گوگرد نیم درصد می‌کند. اما نصب این سیستم بر روی کشتی‌ها محدودیت‌هایی دارد به طوریکه نمی‌توانیم آن را روی کشتی‌های تولید قبل از سال 2013 میلادی نصب کنیم.

ضیایی راهکار دیگر کشتی‌رانی‌ها را برای تامین سوخت استفاده از گازوئیل عنوان کرد و افزود: با توجه به قیمت 1500 تومانی هر لیتر گازوئیل استفاده از آن برای سوخت کشتی‌ها مقرون به صرفه نیست ضمن اینکه گازوئیل سیستم فنی کشتی‌ها را دچار نقص می‌کند.

وی تنها راه عدم وابستگی به خارج در تامین سوخت کم سولفور نیم درصد را تولید آن در داخل عنوان کرد و گفت: در حال حاضر پالایشگاه‌های شازند، اصفهان و آبادان زیرساخت تولید سوخت کم سولفور با گوگرد نیم درصد را دارد در این راستا با شورای عالی امنیت ملی مکاتبه می‌کنیم تا وزارت نفت را ملزم به تولید این سوخت در پالایشگاه اصفهان و‌ آبادان بکند ضمن اینکه از سازمان بنادر و دریانوردی می‌خواهیم برای کشتی‌هایی که در داخل خلیج فارس کاپوتاژ می‌کنند به مدت یک سال تنفس برای اجرای آیمو در نظر بگیرد.

دبیر کل اتحادیه مالکان کشتی در پایان تاکید کرد: اگر سوخت کم سولفور کشتی‌رانی‌ها تامین نشود به دلیل سهل‌انگاری وزارت نفت، قیمت تمام شده کالاهای اساسی 1.5 برابر می‌شود.

وی گفت: ایران در حال حاضر 95 شناور نفتکش 100 تا 500 هزار تنی، 130 فروند کشتی کانتینری و حدود 40 فروند کشتی متعلق به بخش خصوصی دارد.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر