اگر کیفیت سوخت امروز مانند چهار سال گذشته بود، کشور غیرقابل اسکان میشد
به
گزارش نبض نفت به نقل از سازمان حفاظت محیط زیست، عیسی کلانتری امروز (یکشنبه، ۲۹
دیماه) در آیین گرامیداشت روز ملی هوای پاک و رونمایی از «سامانه ملی سیاهه
انتشار»، ضمن تشکر از وزارت نفت به دلیل کیفیت مناسب سوخت خودروها، گفت: برای
داشتن هوای پاک و تمیز باید هزینه کرد و بدون هزینه، هوای پاک نخواهیم داشت.
وی
با اشاره به اهمیت هوای سالم افزود: هوای ناسالم به مراتب خطرناکتر از آب و غذای
ناسالم است، در گذشته مصرف سوخت فسیلی و جمعیت کمتر بود، برای همین هوای سالم،
اهمیت چندانی نداشت، اما با افزایش جمعیت و مصرف روزافزورن سوختهای فسیلی داشتن
هوای پاک به یک آرزو بدل شده است.
رئیس
سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: برای مدیریت هوای پاک بودجهای در هیچ کدام از
برنامههای پنج ساله توسعه در کشور در نظر گرفته نشده است.
کلانتری
با انتقاد جدی از نوسازی نکردن ناوگان حملونقل کشور گفت: کشور ما به کشور اسقاطیها
بدل شده است، ۸۷ درصد مینیبوسها، ۸۱ درصد موتورسیکلتها، ۷۳ درصد اتوبوسها و
۶۱ درصد کامیونها در کشور اسقاطی هستند و اگر کیفیت سوخت کنونی مانند چهار سال
گذشته بود دیگر این کشور قابل تحمل نبود.
وی
افزود: خوشبختانه در حوزه سلامت آب و غذا مشکل نداریم، اما اکنون به محدوده هوای
ناسالم رسیدهایم.
رئیس سازمان
حفاظت محیطزیست گفت: هماکنون از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور رقمی حدود ۶
میلیون و ۹۰۰ هزار موتورسیکلت اسقاطی وجود دارد، اما میگویند اینها وسیله اشتغال
مردم است و توان مالی برای جایگزینیاش نیست، در حالی که هر موتورسیکلت اسقاطی به
اندازه هفت تا هشت خودرو آلودگی ایجاد میکند.
کلانتری
تصریح کرد: هماکنون ۶۱ درصد آلودگی منابع متحرک بهدلیل آلایندگی حاصل از
کامیونها، اتوبوسها و مینیبوسهاست.
هوای
پاک نیازمند سرمایهگذاری است، تلاشهای وزارت نفت نبود اوضاعی به مراتب بدتر
داشتیم
رئیس
سازمان حفاظت محیطزیست عنوان کرد: ما خیلی هزینه نکردیم پس نباید هم انتظار داشته
باشیم هوای پاکی داشته باشیم. اگر میخواهیم هوای پاک داشته باشیم، باید سرمایهگذاری
کنیم وگرنه تعطیلی مدارس و دانشگاهها راهگشا نیست.
کلانتری
تأکید کرد: ما ناچار شدیم در تولید سواری از خیلی استانداردها چشمپوشی کنیم. اگر
بخواهیم استانداردها را اعمال کنیم، کل خودروسازی کشور باید تعطیل شود، اما میگویند
یک میلیون و ۵۰۰ هزار کارگر بیکار میشوند، از آن طرف هم هوای پاک میخواهند، توان
اصلاح هم که وجود ندارد، بهویژه در شرایط تحریم، اگر تلاشهای وزارت نفت نبود
اوضاع به مراتب بدتر از این بود.
وی
تصریح کرد: این ناوگانی که داریم هوایی غیر از این به بار نمیآورد و اگر سرمایهگذاری
نکنیم نمیتوانیم امیدوار باشیم هوایی بهتر از این به دست آید.
براساس
این گزارش، سامانه ملی تهیه فهرست انتشار آلایندههای هوای کلانشهرهای کشور امروز
رونمایی شد، فهرست یا سیاهه انتشار (emission inventory) شامل مجموعهای از
دادههاست که انتشار آلایندگیهای مختلف را از منابع گوناگون به تفکیک مکانی و زمانی
بیان کند.
کارفرمای این پروژه سازمان حفاظت محیط زیست است که با همکاری ۱۳ دانشگاه بزرگ در قالب یک کنسرسیوم پژوهشی و با مشارکت ۴۰ عضو هیئت علمی انجام شده است و به ایجاد نخستین سامانه برخط و شبیهساز ملی محاسبه وجود انتشار آلاینده هوا در کشور برای ۹ کلانشهر منجر خواهد شد.