اقدامات دولت در راستای احداث پترو پالایشگاه ها
این کارشناس حوزه نفت افزود: با اقدام کمیسیون انرژی مجلس یک طرحی در تاریخ ۲۴ تیرماه ۹۸
به نام حمایت پایین دستی نفتی و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردمی
مطرح شد که در نتیجه این طرح در صحن علنی مجلس مصوب و در پایان به یک قانون مبدل
شد
رفیعی گفت: پس از تایید شورای
نگهبان در دی ماه ۹۸ آیین نامهی اجرای آن توسط هیئت
وزیران به تصویب رسید و سپس رئیس جمهور این آیین نامه را به وزارت نفت ابلاغ کرد.
او تاکید کرد: وزارت نفت هم بلا فاصله ابتدا جدول زمان بندی عمل به دستورات این
قانون و آیین نامه اجرایی را در دستور کار خود قرار داد و در تابلوهای اجرایی
وزارت نفت آن را به نمایش گذاشت.این کارشناس حوزه انرژی و نفت ادامه
داد: طبق این جدول زمانبندی تا ۱۷
اسفند ماه تمام علاقهمندان به سرمایه گذاری و متقاضیان احداث پترو پالایشگاهها
فرصت داشتند تا درخواست اولیه خود را در وزارت نفت مطرح کنند و از طرف دیگر تا ۳۱ اردیبهشت ماه ۹۹
به آنها فرصت داده شده است تا مطالبات فنی و اقتصادی خودشان را به وزارت نفت
ارسال کنند.
رفیعی بیان کرد: در مرحلهی آخر وزارت
نفت تا اواسط تیرماه ۹۹ فرصت خواهد داشت تا از بین در خواستهای
متعدد بهترین را انتخاب کند تا سرمایه گذران انتخاب شده توسط وزارت نفت بتوانند از
شهریور ۹۹ فعالیتهای خود را آغاز کنند.
این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: طرح ساخت پتروپالایشگاه ها که
از شهریور ۹۹ به اجرا در خواهد آمد سه محتوای
کلیدی دارد که ابتداییترین آن طرح اعطای تنفس خوراک به سرمایه گذاران است به این
معنا که وقتی سرمایه گذران بخش عمومی و خصوصی اقدام به احداث و سرمایه گذاری در
پترو پالایشگاهها کردند به محض آنکه پترو پالایشگاه به بهره برداری رسید.
رفیعی بیان کرد: پتروپالایشگاه ها تقریبا به مدت یکسال پول خوراک را پرداخت نخواهند کرد تا کل هزینه سرمایه گذاری برگردد و اگر از اوراق بدهی، وامهای کوتاه مدت و ... استفاده کردند بتوانند تعهدات خودشان را پاس کنند و پول هزینهی خوراک در آن یک سال در رهن یک وام ۱۰ ساله میرود که آن را طی ۱۰ سال به صندوق توسعه ملی بازگشت میدهند.
این کارشناس نفت بیان کرد: این تنفس خوراک حدود ۶ درصد نرخ بازده داخلی طرحها را بهبود میبخشد و در ادامه سرمایهای را که سرمایه گذران برای ساخت پترو پالایشگاهها هزینه کردند طی ۴ تا ۵ سال پول ساخت پترو پالایشگاهها به تامین مالی طرحها کمک میکند، به علت انکه سرمایه گذاران میتوانند با اطمینان خاطر بیشتری از ابزارهای بدهی و سهام استفاده کنند.
او افزود: امتیاز دومی که در این قانون به سرمایه گذاران اعطا کردند مجوز صادرات
مستقیم فرآوردههای پترو پالایشگاههاست و این گونه مجوزها تا به امروز در هیچ یک
از پالایشگاهها به سرمایه گذاران به صورت مستقیم داده نشده به طوری که فرآوردههایی
ماننده بنزین، گازوئیل، سوخت جت وغیره که در پالایشگاه تولید میشود برای صادر شدن
به سایر کشورها اول آنها را باید به دولت تحویل دهند و بعد از آن دولت این
مواد را در راستای صادرات به شرکتهای ملی پالایشگاه و پخش یا امور بین الملل
شرکت ملی تحویل دهد.
رفیعی گفت: مورد سومی که میتوان گفت یکی از مهمترین موارد است، شفاف شدن روابط
مالی بین وزارت نفت و شرکتهای بخش خصوصی سرمایه گذاران پترو پالایشگاههاست به
طوری که وزارت نفت در ابتدا به این شرکتها مجوز خوراک حداقل بیست ساله اهدا میکند
و در پایان شرکتهای سرمایه گذاربه احداث پتروپالایشگاهها میپردازند.
این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: اما
درخصوص بحث تحویل خوراک به خط لوله هم گفته شده است به عهده خود شرکتهای سرمایه
گذار است و وزارت نفت هیچ مسئولیتی را در این راستا برعهده ندارد.
این کارشناس حوزهی نفت در پاسخ به این سوال که کمک دولت برای اجرای این طرح تا چه
میزان بوده است؟ گفت: دولت موظف است برای اینکه این قانون به درستی اجرا شود به جز
وزارت نفت سایر ارگانهای دولتی مرتبط با این مسئله را روی کار آورد که در این
مورد میتوان به معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری، صندوق توسه ملی، سازمان بورس و
... اشاره کرد.
وی افزود: به علت آنکه صِرف یک قانون نمیشود گفت که مجلس همهی مزایا و قوانین را آورده است و بقیهی آن را باید به بخش خصوصی سپرد به علت آنکه ما دچار مشکلات زیادی از قبیل تحریم، کمبود تجهیزات و غیره هستیم به همین خاطر وظیفهی همهی ارگانها مرتبط با این بخش است که مشارکتهای لازم را انجام دهند.
نحو اعطای مجوز به پترو پالایشگاهها چه گونه است؟
صادرات فرآوردههای نفتی امتیازی برای سرمایه گذاران
رفیعی تصریح کرد: صادرات فرآوردههای نفتی میتواند برای سرمایه گذاران و شرکتهای پالایشگاهی امتیازات بسیار خوبی را به دنبال بیاورد به علت آنکه آنها میتوانند در بازارهای منطقهای، جهانی و احداث جایگاههای بنزین اقدام کنند.