شروع در زمین سنگلاخی تا گرفتن پروژههای میلیون دلاری
فهیمی افزود: من اولین سری اتوبوسهای غیر بنز رنگی را به کشور وارد کردم. همچنین ۱۵۰۰ دستگاه اتوبوس را از کشور مجارستان به ایران وارد کردیم.
وی در ادامه اظهار داشت: سال 86 مجموعه ما زیر نظر یک شرکت آلمانی معتبر و بینالمللی بود. ما برای یک کارخانه در عسلویه با قرارداد یک و نیم میلیون دلار شروع به کار کردیم ولی تحریمها باعث شد آلمان به ضمانتنامه عمل نکند و فعالیت ما با آنها تمدید نشود.
کشور کره کارکنان بومی که عموما اهل عسلویه هستند را به عنوان یک تکنسین قبول دارد
فهیمی در مورد شروع به کار خود نیز گفت: کار را در یک زمین سنگلاخ شروع کردیم، سرمایهگذار کرهای آوردیم و تولید انجام دادیم. برای خرید تجهیزات از سرمایه و ارز خود استفاده کردیم. کارخانه ما با حضور افراد بومی عسلویه فعالیت خود را آغاز کرد. در حال حاضر به دلیل پیشرفت زیاد آنها کشور کره هر یک از این افراد را به عنوان یک تکنسین قبول دارد. کارکردن شرکتهای خصوصی در عسلویه بدون امکانات اولیه بسیار سخت است و هیچ زیرساختی وجود ندارد.
فهیمی در مورد متولی قطب انرژی ایران گفت: یک سازمانی به نام منطقه پارس به وجود آمده است که هیچ گونه حمایتی از بخش خصوصی نمیکند. این موضوع باعث فرار سرمایهگذار در این منطقه شده است.
عدم برنامهریزی در صنعت باعث شده در صنعت پیشرفت نکنیم، اقتصاد بدون برنامهریزی و مدیریت امکان ندارد.
این مدیر موفق حوزه اقتصاد کشور در ادامه اظهار داشت: از سال 96 تا به حال کسی در کار ما وقفه ایجاد نکرده است ولی برای ادامه کار اجاره میخواهند. قرارداد را نیز منوط به تعطیلی کار انجام میدهند. نباید مانع تولید ما شوند. متاسفانه در ایران سرمایهگذاری منوط به رانتخواری است ولی به عنوان متخصص هیچ گونه تسهیلاتی به ما تعلق نمیگیرد.
فهیمی افزود: ما در کشوری زندگی میکنیم که اقتصاد آن به شرایط بازار وابسته است. این موضوع باعث شده است اکثر تجار بر مبنای همین شرایط برنامهریزی کنند.
وی در مورد تاثیر کرونا بر اقتصاد نیز گفت: کرونا بازار را دچار مشکل کرده است به خصوص برای کسانی که مالکیتهای کوچک دارند. همچنین تحریمها باعث قفل شدن بخشی از هزینهها شده است. اتفاق بدتر سلب اعتماد بین قانونگذار، تولیدکننده و بازرگان است. اگر اعتماد باشد نتیجه حاصله بهتر خواهد شد. بازرگانان نباید ارز را از کشور خارج کنند تا اقتصاد و صنعت دچار مشکل نشود؛ همچنین واردات باید در خدمت تولید باشد.
فهیمی تصریح کرد: یکی از دلایل ضعف اقتصاد ما جابجایی اشخاص سرآمد است که با این وجود مسیر رفته نیز دچار تغییر میشود. به طور کلی تفکر ما در اقتصاد، سیستمی نیست. دولت باید از کارگاههای کوچک تولیدی حمایت بیشتری انجام دهد چون این کارگاهها اثر بخشی فراوانی در روند تولید دارند.