ونزوئلا چطور ۳ نفتکش بزرگ خود را به شریک چینی اش باخت
به گزارش نبض نفت به نقل از رویترز، یک قرارداد کشتیرانی مشترک بین ونزوئلا و چین به خاطر تحریم های آمریکا لغو و باعث شد این کشور آمریکای جنوبی سه نفتکش بزرگ خود را از دست بدهد، آن هم در زمانی که نفتکش های خارجی تمایلی به حمل نفت ونزوئلا ندارند.
شرکت پتروچاینا که شریک شرکت ملی نفت ونزوئلا در یک قرارداد مشترک کشتیرانی در سنگاپور بود، در دو ماه اول سال جاری میلادی کنترل سه نفتکش ونزوئلا را در دست گرفت.
انتقال 3 نفتکش جونین، بویاکا و کارابوبو قبلا گزارش نشده بود. تحریمهای آمریکا علیه شرکت نفت دولتی ونزوئلا باعث شد این نفتکش ها هیچ بیمه ای نداشته باشند و میلیون ها دلار خسارت ببینند. هدف اصلی این قرارداد کشتیرانی انتقال نفت ونزوئلا به چین و سایر مقاصد صادراتی بود.
از دست رفتن این سه نفتکش بزرگ که هرکدام ظرفیت حمل 2 میلیون بشکه نفت را دارند، زمانی برای شرکت ملی نفت ونزوئلا اتفاق افتاده که بیش از همیشه به ناوگان داخلی نفتکش های خود نیاز دارد. واشنگتن با تحریم کشتی هایی که نفت این کشور را حمل می کنند، فشار خود بر رژیم نیکولاس مادورو را بیشتر کرده است.
تحریمهای آمریکا
باعث شده شرکتهای کشتیرانی یونان که نفتکش های آنها به خاطر حمل نفت خام
ونزوئلا تحریم شدهاند، همکاری با شرکت نفت دولتی این کشور را قطع کنند. به
این ترتیب صادرات نفت ونزوئلا نابود شده است.
شرکت نفت دولتی ونزوئلا توانسته نفتکش چهارم در این قرارداد را پس بگیرد. ولی یک تولید کننده شیشه در آمریکا سعی دارد بدهی 500 میلیون دلاری خود از ونزوئلا را با مصادره این نفتکش تسویه کند.
چین در 2008، در زمان ریاست جمهوری هوگو چاوز، این قرارداد کشتیرانی را با ونزوئلا بست تا روابطش با این کشور را عمیق تر کند. چین از آن زمان به تدریج حمایت خود را از ونزوئلا کاهش داده است.
چین همچنان یکی از واردکنندگان نفت خام ونزوئلا است ولی این واردات را بیشتر از طریق انتقال کشتی به کشتی انجام می دهد و مبدأ این نفت خام را کشور دیگری مانند مالزی ثبت می کند.