زنگ هشدار برای تابستان ۱۴۰۰ به صدا درآمد
در بخش نخست، وزارت نیرو علاوه بر مشوقها و پیکساییهای برنامهریزیشدهای که برای بخشهای کشاورزی و صنعت در سال 1400 درنظر گرفته، با اجرای طرح برق امید بهدنبال پیکسایی و مدیریت مصرف بخش خانگی است و تجربه دو سال اخیر نشان داده است که میتواند با استفاده از ابزار قانونی خود، رشد مصرف را مدیریت کند که البته تحقق آن در شرایط رکود تورمی حاکم بر اقتصاد کشور در سالهای 98 و 99 میسر شده بود و از آنجایی که برنامهای در دولت برای خروج از رکود تورمی دیده نمیشود، در تابستان سال 1400 نیز میتوان ادامه رکورد تورمی و فعال نشدن ظرفیتهای خالی بخش تولید را انتظار داشت که به تحقق این برنامه وزارت نیرو برای پیکسایی و مدیریت مصرف در بخش صنعت، کمک میکند.
اما در بخش دوم که احداث واحدهای جدید تولید برق بهخصوص واحدهای حرارتی است، مشکلات متعددی به وجود آمده است که وزارت نیرو هنوز نتوانسته است برای حل این مشکلات چارهاندیشی کارآمدی کند، از تحت تأثیر قرار گرفتن هزینههای ساخت نیروگاه ناشی از جهش نرخ ارز و ناتوانی سرمایهگذاران در پرداخت اقساط ارزی صندوق توسعه ملی تا پرداخت نشدن تسهیلات صندوق توسعه ملی بر اساس زمانبندی مصوبشده به سرمایهگذارانی که تمام برنامهریزیهای پیشرفت فیزیکی پروژه را با اعتماد از پرداخت بموقع از سوی بانکها برنامهریزی کرده بودند منجر به توقف و یا کندی پروژههایی شده که قرار است تا شش ماه آینده به مدار تولید بیایند و تأمین بخشی از بار پیک برق تابستان 1400 را بر دوش بکشند.
اگرچه روز گذشته، محسن طرزطلب، مدیرعامل شرکت تولید برق حرارتی در گفتوگویی اعلام کرد که "در صورت افزایش نیاز کشور به برق بیشتر اگر سرمایهگذاری لازم انجام نشود، برای تأمین برق از سال 1402 به بعد با مشکلاتی مواجه خواهیم شد" اما بهنظر میرسد این مشکلات زودتر از زمان متصور وی و در سال 1400 احتمال بروز دارد و اگر امروز دولت با محوریت وزارت نیرو به مشکلات تأمین برق تابستان 1400 ورود جدی نکند، ممکن است دولت دوازدهم در حالی ترک مسئولیت کند که کشور در تاریکیهای ناشی از عدم برنامهریزیهای بموقع و کارآمد مدیران دولت فرو رفته است.
منبع: تسنیم