سود و زیان برای خودروساز ها مهم تر از برقی یا بنزینی بودن آنهاست
تقریباً پر شدن باک یک خودرو فورد موستانگ 3 دقیقه طول می کشد و این موتور 8 سیلندر با یک باک 300 مایل (500 کیلومتر) را به راحتی می پیماید. اما «کوین تاینان» Kevin Tynan تحلیل گر خودرویی بلومبرگ می گوید یک موستانگ مک-ایی برقی باید یک ساعت در پارکینگ خانه به پریز شارژ وصل باشد تا اطیمنان داشته باشد شما را در سه مایل آینده جا نمی گذارد. او می گوید: «تمام شب را به پریز وصل کرده بودم تا زمانی که خودرو را به فورد تحویل می دهم، ته باتری آن شارژ باقی مانده باشد. حتی وقتی به اداره رسیده بودم هم دوباره آن را به شارژر وصل کردم.» [فورد این خودرو را برای امتحان در اختیار خبرنگاران قرار داده بود].
شارژرهای خانگی استاندارد، خروجی 120 ولتی دارند که در اصطلاح به آن «سطح1» می گویند در حالی که شارژرهای قویتر 240 ولتی هستند که به آنها در اصطلاح «سطح 2» می گویند. در مقایسه، سوپرشارژرهای تسلا، 480 ولت جریان مستقیم هستند که می توانند خودرو را ظرف 1 ساعت به طور کامل شارژ کنند.
به گفته اسکات هاردمن Scott Hardman و جیل تال Gil Tal در مجله علمی انرژی طبیعی دانشگاه کالیفرنیا «این اختلاف واقعاً در حد اختلاف شب و روز است»، در نظرسنجی آنها که از خریداران خودروهای برقی بین سال های 2012 تا 2018 خودرو خریده اند مشخص شده است که یک پنجم خریدارن خودرو برقی از خرید خود پشیمان بوده اند و این در حالی است که حداقل 70 درصد از آنها به سطح2 شارژر دسترسی داشته اند. تاینان که چند سالی است انواعی از مدل ها و پیمایش آنها به ازای هر بار شارژ را بررسی کرده است می گوید: «اگر شارژر شما سطح 2 نباشد، تقریباً استفاده عادی از خودرو برای شما غیرممکن است.»
حتی با داشتن شارژرهای سریعتر، شورولت برقی ولت Volt حداقل به 6 ساعت وقت نیاز دارد که تقریباً به طور کامل شارژ شود و بتواند 300 مایل (500 کیلومتر) طی کند. در حالی که یک خودروی شاسی بلند تمام قد در پمپ بنزین ظرف 3 دقیقه باکش پر می شود.
شاید در عکس و تصویر جایگاه های شارژ عمومی خودروهای برقی شباهت زیادی به پمپ بنزین داشته باشد اما دو سوم شرکت کنندگان در نظر سنجی یاد شده می گویند هرگز از این ایستگاه ها استفاده نمی کنند. هر چند دلیل این کار در نظرسنجی به طور خاص قید نشده است.
خودروهای برقی در یک دهه گذشته راهی طولانی از لحاظ پیمایش به ازای هر بار شارژ، ایمنی، راحتی و فناوریهای روی داشبورد طی کرده اند اما همان طور که هاردمن و تال به آن اشاره کرده اند، از لحاظ شیوه و زمان شارژ خیلی تحول بزرگی در آنها اتفاق نیفتاده است.
محققان معتقدند اگر با همین روند ادامه پیدا کند، سخت می توان مردم را متقاعد کرد از خودروهای بنزینی به خودروهای برقی روی بیاورند.
هاردمن و تال نوشته اند: «نمی توان فرض را بر این گذاشت به محض آن که خریداری خودروی برقی خریداری کرد صاحب آن باقی خواهد ماند. همین موضوع رشد بازار خودروهای برقی را کند خواهد کرد.»
هنوز خودروسازان راهی برای سودآور کردن فروش خودروهای برقی پیدا نکرده اند. حتی همین تسلا هم که پیشاهنگ و پیشروی صنعت خودروهای برقی است سود فصل اول سال 2021 را از فروش خودروهای برقی به دست نیاورده و بیشتر به خاطر اعتبارهایی است که دولت برای خودروهای برقی قائل شده و همچنین اختلاف قیمت بیت کوین به داد کمپانی تسلا رسیده است.