/
۲۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

29 فروردین 1367 سالروز حمله آمریکا به سکوهای نصر و سلمان

در روز 29 فروردین سال 1367 ناوگان متجاوز آمریکا به سکوی نصر در منطقه عملیاتی سیری و سکوی سلمان در منطقه عملیاتی لاوان حمله کرد.
کد خبر : ۵۳۶۹۷
به گزارش نبض نفت به نقل از  روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، آمریکا در این اقدام متجاوزانه با چند ناوشکن و بالگرد تهاجمی کبرا، شلیک ده‌ها توپ و موشک و کار گذاشتن مواد منفجره موجب انهدام کامل هر دو سکو و اخلال در تولید از 38 حلقه چاه نفتی شد.
با ناکامی صدام حسین در انسداد روند تولید نفت ایران در خلیج‌فارس، ناوگان متجاوز ایالات متحده در شرایطی که هیچ نوع حالت جنگی در روابط ایران و آمریکا وجود نداشت، ضمن زیر پا گذاردن معاهدات و پروتکل‌های بین‌المللی در سحرگاه 29 فروردین سال 67، سکوی نفتی نصر را مورد حمله قرار داد. حمله به این سکو موجب انهدام کامل و به آتش کشیده شدن سکوی بهره‌برداری نصر و کلیه تاسیسات نصب شده بر روی آن، همچنین انهدام پل ارتباطی بین سکوی مشعل و سکوی بهره‌برداری شد.

در نتیجه این حمله تجاوزکارانه ساختمان مسکونی سکوی نصر منهدم و تولید و بهره‌برداری از میادین نصر و نصرت به‌مدت 37 روز به طور کامل قطع شد.

همچنین در همین روز تاسیسات سکوی سلمان توسط نيروهای آمريکایی مورد حمله قرار گرفت كه در اثر اين حمله بخش‌های مهمی از مجتمع تولید نفت سلمان به صورت کامل تخریب شد. بازسازی چاه‌های ميدان سلمان در سال 1370 و نوسازی و بروزسازی سكوی مجتمع دريایی سلمان در سال 1371 انجام و تولید این میدان از سر گرفته شد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر