مدیر منطقه اصفهان در مصاحبه با صدا و سیما:
کارت سوخت با نرخ دوم جایگاههای عرضه سوخت منطقه اصفهان جمعآوری و محدود میشود
مدیر شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه اصفهان گفت: به منظور مدیریت مصرف سوخت در کشور و بهبود نظام توزیع تا پایان نیمه اول سال جاری، کارتهای سوخت نرخ دوم جایگاههای عرضه سوخت جمعآوری و محدود میشود.
به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی منطقه اصفهان، عبدالله گیتیمنش در مصاحبه با صدا و سیما گفت: به منظور مدیریت بهتر مصرف سوخت و بهبود نظام توزیع فرآوردههای نفتی یارانهای و کاهش عرضه خارج از شبکه سوخت برنامهریزی شده، تا پایان نیمه اول امسال ۹۰ درصد از کارتهای سوخت با نرخ دوم موجود در جایگاههای عرضه سوخت، جمعآوری و محدود شود.
گیتیمنش تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبحثی تحت عنوان بهبود نظام توزیع فرآوردههای نفتی مطرح شده است، این مبحث در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ذکر شده است. در یکی از بندهای این تبصره آمده است که وزارت نفت و شرکت ملی پخش موظف به مدیریت بهینه مصرف و نظام توزیع شدهاند که باید از قاچاق سوخت جلوگیری کنند، به همین علت مقرر شده تا طی نیمه اول سال جاری، تمهیداتی اتخاذ شود که ۹۰ درصد مالکین خودروهای سواری و ۹۵ درصد مالکین خودروهای سنگین از کارتهای شخصی خودشان جهت سوختگیری بنزین با نرخ دوم استفاده کنند..
وی اضافه کرد: حدود نیمی از بنزین مصرفی در کشور سهمیهای و نیمی دیگر با نرخ دوم است. افرادی که بنزین با نرخ دوم مصرف میکردند در گذشته مایل به استفاده از کارت سوخت شخصی خود نبودند، برخی دیگر نیز اطلاعی نداشتند که پس از اتمام سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی، به مقدار ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین با نرخ دوم خواهند داشت.
این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از دلایل قاچاق سوخت تفاوت فاحش قیمت دولتی و آزاد یعنی قیمت اصلی تمام شده در تولید سوخت است.
گیتیمنش افزود: یکی از اقدامات مهم، محدودسازی کارتهای سوخت بنزین با نرخ دوم موجود در جایگاههای عرضه سوخت است، به همین علت برنامهریزی شده تا در بازه زمانی یاد شده، این مقدار از کارتهای جایگاه جمع آوری شود و در این خصوص سعی شده برای اجرای مطلوب این طرح، اطلاعرسانی لازم انجام شود. البته تمامی کارتهای جایگاهها جمع آوری نخواهند شد و یک یا دو کارت سوخت جهت شرایط اضطراری، برای افرادی که کارت سوخت شخصی خود را احیانا به همراه ندارند، موجود است.
وی با اشاره به کاهش مدت زمان صدور کارت سوخت نیز اظهار کرد: طبق اخبار منتشر شده و با توجه به اقدامات انجام شده در سامانه هوشمند سوخت، مدت زمان صدور کارت سوخت به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است.
گیتیمنش تصریح کرد: در قانون بودجه ۱۴۰۱ مبحثی تحت عنوان بهبود نظام توزیع فرآوردههای نفتی مطرح شده است، این مبحث در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ نیز ذکر شده است. در یکی از بندهای این تبصره آمده است که وزارت نفت و شرکت ملی پخش موظف به مدیریت بهینه مصرف و نظام توزیع شدهاند که باید از قاچاق سوخت جلوگیری کنند، به همین علت مقرر شده تا طی نیمه اول سال جاری، تمهیداتی اتخاذ شود که ۹۰ درصد مالکین خودروهای سواری و ۹۵ درصد مالکین خودروهای سنگین از کارتهای شخصی خودشان جهت سوختگیری بنزین با نرخ دوم استفاده کنند..
وی اضافه کرد: حدود نیمی از بنزین مصرفی در کشور سهمیهای و نیمی دیگر با نرخ دوم است. افرادی که بنزین با نرخ دوم مصرف میکردند در گذشته مایل به استفاده از کارت سوخت شخصی خود نبودند، برخی دیگر نیز اطلاعی نداشتند که پس از اتمام سهمیه بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی، به مقدار ۱۵۰ لیتر سهمیه بنزین با نرخ دوم خواهند داشت.
این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از دلایل قاچاق سوخت تفاوت فاحش قیمت دولتی و آزاد یعنی قیمت اصلی تمام شده در تولید سوخت است.
گیتیمنش افزود: یکی از اقدامات مهم، محدودسازی کارتهای سوخت بنزین با نرخ دوم موجود در جایگاههای عرضه سوخت است، به همین علت برنامهریزی شده تا در بازه زمانی یاد شده، این مقدار از کارتهای جایگاه جمع آوری شود و در این خصوص سعی شده برای اجرای مطلوب این طرح، اطلاعرسانی لازم انجام شود. البته تمامی کارتهای جایگاهها جمع آوری نخواهند شد و یک یا دو کارت سوخت جهت شرایط اضطراری، برای افرادی که کارت سوخت شخصی خود را احیانا به همراه ندارند، موجود است.
وی با اشاره به کاهش مدت زمان صدور کارت سوخت نیز اظهار کرد: طبق اخبار منتشر شده و با توجه به اقدامات انجام شده در سامانه هوشمند سوخت، مدت زمان صدور کارت سوخت به ۲۰ روز کاهش پیدا کرده است.
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر