/
۲۶ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۸

نجات جان غواص محلی برای دومین بار در ماه جاری توسط همکاران شرکت نفت فلات قاره ایران

در راستای عمل به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه لاوان برای دومین بار متوالی در ماه جاری همکاران تعمیرات زیرآب، با امدادرسانی به موقع به یکی دیگر از غواصان محلی که به بیماری برداشت فشار مبتلا شده بود، از بروز آسیب‌های جبران‌ناپذیر به وی جلوگیری کردند.
کد خبر : ۵۵۷۴۷

به گزارش نبض نفت به نقل از روابط عمومی شرکت نفت فلات قاره ایران، پیرو حادثه 13 تیرماه سال جاری برای یکی از غواصان محلی دهکده لاوان که منجر به بروز بیماری برداشت فشار از نوع وخیم شده بود، متاسفانه روز شنبه 24 تیرماه حادثه مشابهی برای یکی دیگر از غواصان بومی رخ داد.

در پی تماس تلفنی از درمانگاه جزیره لاوان مبنی بر شرایط اورژانسی یکی از غواصان بومی 50 ساله که در حین انجام عملیات غواصی در عمق ۳۰ متری برای مدت طولانی با سیستم تنفسی ناایمن و خطرناک (استفاده از کمپرسور صنعتی و شیلنگ آبیاری) و بدون آگاهی و رعایت قوانین برداشت فشار، دچار حادثه شده و در حالت نیمه هوشیار به درمانگاه دهکده منتقل شد، پزشک درمانگاه آقای دکتر براتیان علائم بیمار را درد شدید ناشناخته در نواحی کمر، بازوها، شانه‌ها و سر به همراه ضعف شدید عضلانی و بی‌حسی بیان کرد.

پس از تماس تلفنی از درمانگاه دهکده با مهندس امیرعباس نوید رئیس واحد تعمیرات زیر آب منطقه لاوان که در استراحت به سر می‌برد و انتقال اطلاعات معاینات بالینی و علائم بیمار، بر اساس راهنمایی ایشان بروز همزمان بیماری برداشت فشار نوع ۱ و ۲ محرز و تصمیم بر آن شد که به عنوان تنها درمان ممکن و در راستای عمل به وظایف انسانی و تعهدات اجتماعی شرکت نفت فلات قاره ایران در منطقه لاوان، بیمار از درمانگاه دهکده به واحد تعمیرات زیر آب منتقل شود.

به موازات این تصمیم حیاتی، مجوزهای لازم از طریق مهندس قاضی‌زاهدی جانشین مدیریت منطقه جهت اجرای معالجات هایپرباریک در اتاق فشار نیز اخذ شد و بیمار پس از انجام تمهیدات لازم به همراه یکی از غواصان تعمیرات زیرآب به درون اتاق فشار انتقال یافت.

بر اساس نظر مهندس نوید، بیمار در اولین اقدام در ساعت 15:19 در عمق 60 پایی تحت فشار 2/2 اتمسفر مطلق قرار گرفت و گاز تنفسی وی از هوا به اکسیژن خالص تغییر داده شد. پس از 20 دقیقه تنفس اکسیژن تحت فشار یاد شده، معاینات بالینی و عصبی درون اتاق فشار به اجرا درآمد که نتایج حاکی از بهبود علائم بیماری بود. در ادامه راهنمایی مستمر تلفنی ایشان، تصمیم بر ادامه معالجه در همین عمق بر اساس جدول معالجاتی 6 گرفته شد و مراحل برداشت فشار جهت از بین بردن حباب‌های ایجاد شده در مفاصل و سیستم مرکزی اعصاب CNS  به اجرا درآمد. در نهایت بیمار پس از بهبودی کامل در ساعت 5 دقیقه بامداد روز بعد به فشار سطح رسید و از اتاق فشار خارج شد.

لازم به یادآوری است هرچند بهبود این دو هموطن بیمار در مدت 14 روز اخیر خبر خوبی به شمار می‌آید، ولی از جنبه آسیب‌شناسی ضروری است غواصان محلی که ظاهراً هیچ‌گونه آگاهی و آشنایی با عوارض و مواجهات فیزیولوژیکی کار در زیر آب و تحت فشار ندارند، به هر طریق ممکن تحت آموزش اولیه و آشنایی حداقلی با خطرات کار تحت فشار اتمسفریک قرار بگیرند. در این خصوص راهکارهای موثر و مفیدی وجود دارد که می‌بایست به منظور سلامتی و ارتقاء دانش غواصان بومی به کار گرفته شوند. در همین راستا و به منظور پیشگیری از حوادث مشابه، واحد تعمیرات زیرآب منطقه عملیاتی لاوان آمادگی هرگونه همکاری با غواصان بومی را دارد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر