/
۰۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۷

صفر تا صد ماجرای اعتراض به آزمون استخدامی پالایشگاه بندرعباس

واکاوی و بررسی دقیق آزمون استخدامی پالایشگاه بندرعباس و نتایج آن نشان میدهد که اعتراض به این نتایج دور از انصاف بوده و این پالایشگاه از تمام راهکارهای قانونی برای جذب حداکثری نیروها استفاده کرده است.
..
کد خبر : ۶۱۸۵۱

 سیدمسعود حسینی سردبیر پایگاه خبری نبض نفت

نبض نفت - بعد از آنکه شرکت پالایش نفت بندرعباس برای جذب نیروی انسانی خود آزمون استخدامی برگزار کرد نتیجه این آزمون چالشهای زیادی برای این شرکت پالایشی ایجاد کرد. اما لازم است مخاطبان عزیز و داوطلبانی که در این آزمون شرکت کردند جزئیات بیشتری در این خصوص بدانند تا بتوانند قضاوت منصفانهتری نسبت به موضوع داشته باشند.

به گزارش نبض نفت گفتگوی مجتبی معین وزیری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان با روابط عمومی این اداره جزئیات زیادی از این موضوع را بیان میکند. به گفته معین وزیری ۴ هزار و ۵۰۸ نفر در آزمون کتبی استخدام در پالایشگاه نفت بندرعباس که در دانشگاه هرمزگان برگزار شد، شرکت کردند که ۱۴۹۸ نفر به مصاحبه شفاهی دعوت شدند. 

وی با بیان این که شرط موجود در دفترچه آزمون استخدامی کسب ۵۰ نمره از ۱۰۰ نمره بوده است، خاطرنشان کرد: فقط ۳۳ نفر در آزمون کتبی موفق به کسب این نمره می‌شوند و پالایشگاه بندرعباس تصمیم می‌گیرد برای کمک به شرکت کنندگان سطح نمره را به ۴۰ کاهش دهد که به این ترتیب شمار قبولی ها به ۱۴۲ نفر می‌رسد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: طبق دستور استاندار هرمزگان، مقررشد کارگروهی از اداره کار، پالایشگاه بندرعباس و استانداری هرمزگان تمام ۱۴۹۸ پرونده را مجددا بررسی کنند که تک تک پرونده‌ها مجددا بررسی شد و طبق بررسی‌ها میان نمرات اعلامی دانشگاه هرمزگان با پالایشگاه مغایرتی دیده نشد. همچنین از نظر ایثارگری نیز تمامی پرونده‌ها بررسی و بر اساس دستورالعمل جذب نیرو در پالایشگاه، تمام امتیازات ایثارگری به داوطلبان واجد شرایط اضافه شد.

معین وزیری در ادامه افزود: پرونده افراد دارای کد ملی غیر هرمزگانی در تمامی رشته‌ها به جز رشته شیمی که امکان شرکت افراد غیربومی وجود داشت نیز برای احراز بومی بودن در آن کارگروه بررسی و شرایط بومی، بررسی و افرادی که بومی بودنشان محرز نشد برای استعلام به فرمانداری‌ها ارجاع و استعلام صورت گرفت که طی این بررسی‌ها تعدادی حذف شده و با نفرات جدید جایگزین شدند. 
همچنین در کارگروه تشکیل شده همچنین مقرر شد تا جهت کمک به متقاضیان، کف نمره از ۵۰ به ۳۰ یعنی ۶ از ۲۰ تقلیل پیدا کند که بدین ترتیب تعداد پذیرفته‌شدگان به بیش از ۴۳۰ نفر افزایش یافت.
 
معین وزیری در ادامه گفت: استانداری، اداره کل کار و پالایشگاه بندرعباس مصمم به تحقق کامل تمامی تعهدات تفاهم نامه هستند و فرآیند جذب در دوره‌های بعدی نیز به طور شفاف ادامه خواهد داشت و مذاکرات با پالایشگاه جهت جدول زمانبندی جذب نفرات باقی‌مانده تا سقف نیاز با دوره‌های آموزشی و آزمون جدید جهت بکارگیری در مراحل بعدی در جریان است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان تمامی داوطلبانی که در این آزمون جذب شدهاند بومی استان هرمزگان بوده و فقط در رشته شیمی که با کمبود شرکتکننده مواجه بودهاند از نیروی غیربومی هم استفاده شده است.

متاسفانه بعد از اینکه حدود یک سوم از شرکتکنندگان در آزمون استخدامی به مصاحبه دعوت شدند این توقع و انتظار برای همگی ایجاد شده که همگی جذب شوند اما باید تاکید کرد که مصاحبه فقط بخشی از نتیجه را رقم میزند و در تمام دستگاههای اجرایی و دولتی ملاک جذب نیرو آزمون کتبی در کنار مصاحبه است.

بررسی نبض نفت و مصاحبه مجتبی معین وزیری مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان نشان میدهد از این خیل شرکت کننده در آزمون استخدامی شرکت پالایش نفت بندرعباس فقط 33 نفر توانستهاند میانگین بالای 50 درصد را به دست بیاورند که قابل تامل است.

همچنین از آنجا که دانشگاه هرمزگان متولی طراحی سئوالات بوده بررسیهای نبض نفت نشان میدهد که طبق توافق‌های صورت گرفته و برای همکاری با داوطلبان سطح سئوالات در مقایسه با آزمونهایی که سازمان سنجش آموزش کشور برگزار میکند پایینتر باشد تا داوطلبان بیشتری بتوانند جذب شوند اما فقط 33 نفر توانستند میانگین بیشتر از 50 به دست بیاورند.

بعد از اعتراض گسترده داوطلبان و مساعدت و دستور استاندار محترم و کارگروه ذکر شده در خبر فوق، ملاک برای جذب از 50 درصد به 30 درصد کاهش یافت که در این مرحله هم فقط 430 نفر از کل شرکت‌کنندگان توانستد حائز این شرط شوند.

نبض نفت به عنوان یک رسانه بیطرف که همواره از جامعه کارگری حمایت کرده معتقد است که کار کردن در یک مجموعه پالایشی که حساسیتهای بسیار زیادی دارد و عملکرد هر کدام از کارکنان مجموعه میتواند با جان چندین هزار انسان در آن شرکت بازی کند نیازمند هوش، ذکاوت، تدبیر و سرعت عمل نیروهای انسانی است.

نیروی انسانی در چنین مجموعه‌هایی باید شاخصههای متعددی داشته باشند که سرعت عمل، هوش بالا، و قدرت تصمیمگیری در کمترین زمان از مهمترین مولفهها به شمار میرود.

طبیعی است جذب نیروی انسانی در چنین محیطهایی باید با حساسیت بسیار بیشتر از سایر ادارات و سازمانهای دولتی صورت گیرد. هر گونه سهلانگاری در جذب نیروی توانمند و شاخص، می‏تواند آسیب جانی و مالی در آینده به دنبال داشته باشد آسیبهایی که جبران آن غیرممکن است.

پایگاه خبری نبض نفت ضمن احترام به تمام شرکتکنندگانی که در آزمون پذیرفته نشدهاند معتقد است شرکت پالایش نفت بندرعباس حداکثر همراهی و همکاری را با شرکتکنندگان داشته و اعتراضهای صورت گرفته در خصوص نتایج آزمون مقداری دور از انصاف است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر