/
۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰
گلایه نماینده سمیرم از آمایش نادرست سرزمینی؛

ذوب فلزات قاتل آب اصفهان

نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی بیان اینکه آمایش سرزمینی اصفهان نادرست است گفت: ما بجای اینکه آن کارخانه هایی که داریم ببریم در کنار رودخانه ها ودرجایی که منابع آبی داریم.
کد خبر : ۶۴۸۰
اصغر سلیمی در گفتگو با نبض نفت  گفت: کارخانه های بزرگی مثل فولاد مبارکه و ذوب آهن وبسیاری از کارخانه های دیگر با مصرف زیاد آب اطراف اصفهان جا گرفته اند  حال باید  از چندین کیلومتر به آنجا بیایدوهمین طوربه روستاهای خودمان و شهرهای اطراف توجهی نشود.
وی با اشاره به مشکل کم آبی استان اصفهان اظهارداشت: آمایش نادرست موجب مهاجرت به حاشیه شهر اصفهان بزرگ  شدن شهرها شده است وسایل نقلیه زیاد شد  و  کارخانه ها آلودگی ایجاد می کنند در نتیجه روزهایی راکه اصفهان دارای آلودگی وتعطیلی مدارس است زیاد تر شده ،از سویی دیگر بیماری های تنفسی رو به افزایش است.
وی با بیان اینکه هر چند استان از کم آبی رنج می برد ولی شهرستان هایی مثل فریدن و سمیرم قطعا اگر مدیریت شوند منابع آبی خیلی خوبی دارند برای آنها استحصال خواهد شد گفت: درکل  شهر اصفهان با توجه به اینکه ما زاینده رود را داشتیم که همیشه از  داخل شهر عبور می کرد و یک فضای خوبی را به استان می داد،که متاسفانه چند سالی هست که خشک شده است.
سلیمی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تعداد وسایل نقلیه بنزین سوز و گاز سوزدر شهر اصفهان،روزهایی در سال را در اصفهان آلودگی هوا داریم که بحث بحران محیط زیستی در استان اصفهان هست.
وی ادامه داد: همچنین ما ذوب آهن اصفهان،فولاد مبارکه وکارخانه های زیادی اطراف استان،بخصوص داخل اصفهان  داریم که این علت  آلودگی دو چندان شهر شود.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: قطعا اگر بتوانند مراکز روستایی وشهرهای اطراف اصفهان،بحث "گردشگری" وبحث "برونگردی" را تقویت کنند، به نظرما می توانند قسمتی از آلودگی شهر اصفهان را برطرف کنند.
وی افزود: امیدوارهستیم که سال97،سالی باشد پربار برای مردم ومردم بتوانند از نعمت هایی که در اختیارشان هست استفاده بکنند بخصوص در بحث گردشگری وسرمایه گذاری در حوزه های کشاورزی استان اصفهان وخصوصا شهرستان سمیرم ،می تواند کارسازباشد.
سلیمی درباره عملکرد وزارت نفت در سال گذشته نیز خاطرنشان کرد: یکی از تعهداتی که وزارت نفت  داشت ارایه  قیر رایگان  جهت مصرف حوزه های بنیاد مسکن،راه روستایی،جهاد کشاورزی ومدارس بود اما متاسفانه آن چیزی که در برنامه وبودجه باید تخصیص داده می شد،انجام نشد.
وی یادآورشد: یکی از زئو زائدی هم که ما داشتیم،بحث مواد پتروشیمی هست که باید برای لوله های آب استفاده شود.برای بحث قطره چکان ها وبحث آبیاری تحت فشاروحتی استخرهایی که الان به صورت پلاستیکی دارد انجام می شود وحتی خطوط انتقال آب.
سلیمی گفت: متاسفانه درنزدیکی های سال،  یک رشد 30الی40درصدی داشت و ما از آن طرف می گوییم این محصولات در کشور خودمان تولید می شود وما انتظار داریم با توجه به بحران آبی که داریم ،بتوانیم آب خودمان را استحصارکنیم وبتوانیم آب خودمان را بهینه مصرف کنیم.
وی تاکید کرد: با توجه به افزایش نهاد های پتروشیمی،  بحث استفاده ازامکانات آبیاری تحت فشارکمتر می شود وکشاورزان نمی توانند از این تکنولوژی روز دنیا استفاده کنند.
نماینده سمیرم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: وزارت نفت باید تعهدات خودش را برای بحث قیر رایگان وهمچنین افزایش نیافتن نهاد های پتروشیمی رابرای کشور خودمان مدنظر قرار دهد تا حد اقل ما بتوانیم در بحث اشتغال ودر بحث استفاده ازقیر رایگان برای روستاهای خودمان وبرای صرح های حادی وجاده های روستایی استفاده بکنیم.

خبرنگار:مرتضی تاجیک 

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر