تنها عایدی شیوه جدید اجرای پروژههای وزارت نفت افزایش هزینهها است/کاهش غیرکارشناسی زمان اجرای پروژهها با اهداف خاص
وی ادامه داد: وجود اشکالات متعدد در این قرارداد با نقد و اعتراض عده زیادی از کارشناسان فنی ، حقوقی ، قراردادی و اقتصادی کشور روبرو شده و فرآیند اصلاح آن نیز چندماه طول کشید و علاوه بر آن کارشناسان در مناطق نفتخیز جنوب نیز با هدف حفظ فعالیت های مرتبط با نگهداشت تولید و به حرکت درآوردن فعالیتهای اساسی تولید، مدلی را که کمترین تعارض با منافع ملی دارد را مطرح نمایند که پس از قبول مسئولین و طی مراحل قانونی، امکان جذب سرمایهگذار خارجی با عنایت به تحریمها و مسائل مربوط به برجام فعلاً میسر نشده است.
کاهش غیرکارشناسی زمان اجرای پروژهها با اهداف خاص
دانشی تصریح کرد: به هر حال کارشناسان مناطق نفتخیز جنوب با هدف خروج از وضع موجود، فعالیتهای مربوط به نگهداشت و افزایش تولید 27 مخزن را که بیش از دومیلیون و چهارصدهزار بشکه تولید روزانه مناطق نفتخیز جنوب را تحت تاثیر قرار میدهد به عنوان فعالیتهای عملیات محور برای پنج سال و قابل افزایش تا ده سال برنامه ریزی و جهت طرح و اخذ مجوزهای قانونی به وزارت نفت پیشنهاد کردند، که پس از دخالتهای شخص وزیر و باز تعریف فعالیتها به گونهای که افتتاح و یا بهره برداری از آنها در زمان وزارت ایشان صورت گیرد زمان از پنج سال به سه سال و پس از آن به دو سال کاهش یافت.
این کارشناس ارشد نفتی ادامه داد: در ادامه کار با تغییر در مبانی تأمین مالی این پروژهها از منابع خارجی و یا بخش خصوصی داخلی، به تامین مالی با استفاده از منابع ملی همچون صندوق توسعه ملی، هدف اولیه و اساسی به فراموشی سپرده شد.
وی گفت: در ابتدای سال جدید مسئولین وزارت نفت به بهانه وجود بسته های 27 گانه مخازن از اختصاص بودجه و اجازه فعالیت عادی مناطق بر روی این مخازن ممانعت کردند که پس از مکاتبات و شرح تبعات زیانبار آینده تولید نفت کشور و آثار اجتماعی آن ازسوی مسئولین مناطق، از تصمیم خود عدول نموده و با تأمین موقت مالی اجازه فعالیت به روال معمول را دادند.
فعالیتهای حیاتی صنعت نفت ۵ سال در رکود فرو رفت
به گفته دانشی آنچه قابل تأمل است این است که قرار بود جذب سرمایه خارجی صورت گیرد که اتفاق نیفتاد، قرار بود تکنولوژی به زعم مسئولان وزارت نفت بیاید که نیامد، مسئولین نفت با این شیوه مدیریت کردن در طی 5 سال گذشته توفیقی نداشتند جز رکود در اغلب کارهای مهم و حیاتی صنعت نفت، و به راستی چه کسی باید پاسخگوی این بی تدبیری شود؟
وی خاطرنشان کرد: سوال مهم این است اکنون که شاهد این هستیم که برجام فرجامی نداشته است و مسئولین نفت تدبیری جز رو آوردن به سوی منابع داخلی ندارند آیا نمی شد از همان آغاز دولت به این مهم هم زمان با آن شیوه که از قبل هم نتیجه آن کاملا قابل پیش بینی بود اقدام میکردند تا زمان 5 ساله برای پروژه های مهم در حوزه صنعت نفت از دست نرود.
دانشی خاطرنشان کرد: سوال دیگر این است که حال که تامین مالی توسط منابع داخلی در حال اجرایی شدن است، دیگر این شیوه مدل های قراردادی چه جایگاهی دارد؟ مگر صنعت نفت خود ساختار اجرایی ندارد؟
شیوه جدید اجرای پروژههای وزارت نفت جز افزایش هزینههای مالی چه عایدی دیگری دارد؟
مدیر سابق امور فنی مناطق نفتخیز جنوب ادامه داد: با این شیوه اجرای پروژه ها جز افزایش هزینههای مالی بر دوش دولت چه عایدی دیگر حاصل می شود؟ آن هم با باز پرداخت هزینههای این طرح فشرده شده درطی دو سال، باز هم از درآمد نفتی کشور و با سود بالا، که لازمه آن پیش خور کردن تولید نفت است.
وی گفت: اشکال ما به موضوع در این است که ساختار اجرایی مناطق نفتخیز جنوب علیرغم تمام اشکالات آن که می بایست مرتفع هم گردد، طی 40 سال گذشته و در سخت ترین شرایط چه در شرایط سخت جنگ تحمیلی و چه در دوران بازسازی و دوران پس از بازسازی و باتوجه به سیاستهای کلان ویرانگری که توسط وزارت نفت در جهت تضعیف و ناکارآمد کردن مناطق عملیاتی نفتخیز جنوب بکار بسته شد، به بهترین شکل ممکن نیاز کشور به تولید نفت و گاز را تأمین کرده است و با تولید حدود 40 میلیارد بشکه نفت و نیز توسعه بیش از 38 مخزن اکتشافی و تولید از آنها توانمندی خود را با تمام مشکلات به اثبات رسانده است.
سهم عمده مشکلات ساختاری جنوب ناشی مدیریت قبلی زنگنه در وزارت نفت است
دانشی خاطرنشان کرد: همانگونه که گفتم ما معتقدیم که ساختار موجود در مناطق نفتخیز جنوب خالی از اشکال نیست که البته سهم عمده مشکلات ساختار در هشت ساله دوره پیشین جناب وزیر محترم در جنوب اتفاق افتاده است و سهم عمده مشکلات از ساختارهای متمرکز در تهران که عمدتاً پس از انقلاب و در دوره اصلاحات انجام پذیرفت و به صورت قارچ گونه رشد و توسعه یافتهاند، نشات گرفته است.
وی گفت: هر روز شاهد سلب اختیارات شرکتهای عملیاتی از آنها هستیم و با ایجاد ساختاری با همان شرح وظائف در تهران، بر مشکلات افزوده می شود به طوری که در مقایسه با قبل از انقلاب که فقط یک ساختمان شرکت ملی نفت وجود داشته، درحال حاضر با تملک بیش از 30 ساختمان چند طبقه شرح وظائف سلب شده شرکتهای عملیاتی را به نفع خود مصادره کردهاند.
دانشی خاطرنشان کرد: ولکن همین حالت احتضار مناطق نفت خیز جنوب این معدل درخشان را پس از پیروزی انقلاب داشته است ، که فعلا فرصت توضیح این موضوع مهم نیست.
وزارت نفت با برگرداندن اختیارات شرکتهای عملیاتی از هزینهتراشی جدید خودداری کنند
وی اظهار کرد: اگر وزارت نفت در شرایط بحرانی کنونی ، چشم خود را بر واقعیات صنعت نفت باز نماید و بر رفع این اشکالات و اصلاح ساختار، همراه با برگرداندن تمام اختیارات سلب شده از مناطق عملیاتی اقدام نماید می توان ادعا نمود که کارشناسان خدوم در مناطق نفت خیز جنوب ،بالاترین راندمان را از خود نشان خواهند داد و پایداری تولید نفت کشور تضمین خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اکنون که کشور در شرایط خاصی به سر می برد و همدلی و همراهی و عقلانیت در انجام امور ما را در مواجه با مشکلات به ساحل تدبیر و موفقیت می رساند میبایست در کاهش هزینه ها با تلاش و استفاده از ساختار های موجود و اعتماد به کار و توان ایرانی از هزینه تراشی های اضافی جلوگیری نموده و با حذف واسطه ها در حفظ منافع ملی اقدام نمود و انتظار می رود که همه مسئولینی که می توانند صنعت نفت را به جاده عقلانیت بازگردانند ، لازم است که ورود هوشمندانه نموده و شرایط را از آنچه هست سخت تر نکنند.
منبع: خبرگزاری فارس