لبخند اروپا به نفتکشهای ایران
به گزارش نبض نفت - شرکت ملی نفتکش، درست در روزهایی که بیش از ٧٠
درصد ظرفیت آن در بازارهای بینالمللی فعال بود و با شرکتهای بزرگ نفتی فعالیت میکرد،
تحریم شد. برجام اما بار دیگر نفتکشهای این شرکت را راهی آبهای اروپا کرد.
با اجرای برجام، پوشش بیمه بینالمللی تانکرهای نفتکش موسوم به Club P&I و مشکلات پرچم کشتیها
و کشور محل ثبت آنها حل شد و هزینه بیمه بدنه نفتکش کاهش یافت.
حل شدن مشکل وتینگ (Vetting) نیز از دیگر دستاوردهای
برجام برای ناوگان نفتکش شرکت ملی نفتکش ایران بود. در وتینگ، نفتکشی که
قرار است از یک بندر بارگیری کند یا در اجاره یک شرکت نفتی قرار گیرد تا بار آن را
حمل کند باید حداقل به تایید یک شرکت معظم نفتی برسد.
در دنیا عرف است که وتینگ زمانی که کشتی در حال تخلیه است انجام میشود.
در زمان تحریم بازرسی از سوی شرکتهای نفتی معظم به دلیل نبود روابط تجاری و
ارتباطات مالی و همچنین تعلیق عضویت شرکت ملی نفتکش از طرفOCIMF انجام نمیشد.
اجرای برجام همچنین مشکل IGA را حل کرد. IGA در واقع یک بیمه بالاتر از Club P&I است، یعنی کلوب کلوبهاست و اعضای آن ۱۳
شرکت P&I هستند. در واقع این
بیمه سطح خسارتهایی بیش از ۳ میلیارد دلار را پوشش میدهد.
شرکت ملی نفتکش هماکنون افزون بر عضویت در سازمانها و مراجع مهم بینالمللی
توانسته به بازارهای اروپایی راه یابد و ۵۰ درصد ظرفیت خود را در بازارهای بینالمللی
و اروپایی فعال کند. ظرفیت ناوگان نفتکش ایران هم اکنون کمی کمتر از ۱۴ میلیون تن
است.
منبع:شانا