نظارت و بازرسی جایگاههای عرضه سوخت «دقیق و فراگیر» است
به گزارش نبض نفت، اداره کل روابط عمومی وزارت نفت به گزارش روزنامه جوان با عنوان «ضعف عمدی نظارت بر پمپبنزینها» که نهم اردیبهشت ماه امسال در این روزنامه منتشر شد، به شرح زیر پاسخ داد:
روزنامه «جوان» در گزارشی مدعی «ضعف عمدی» نظارت بر پمپبنزینها و «فراگیر
شدن تخلف در جایگاهها» و افزایش «شکایت مردمی» شده است، در حالی که هیچ سند محکمی
برای این ادعا ارائه نکرده و از این رو طرح این موضوع مصداق افترا به کارکنان خدوم
صنعت پالایش و پخش و همچنین جایگاهداران و کارکنان پمپبنزینهاست. شرکت ملی پخش فرآوردههای
نفتی ایران که مسئولیت توزیع روزانه بیش از ۲۳۰ میلیون لیتر انواع فرآوردههای نفتی
اعم از بنزین، گازوئیل، نفت سفید، سوخت جت، الپیجی و... را به عهده دارد با به کارگیری
سیستمهای دقیق نظارتی از مرحله بارگیری سوخت در انبارهای نفت تا داخل جایگاههای عرضه
فرآوردههای نفتی، بر تمامی چرخه توزیع سوخت اشراف داشته و از نظر کمی و کیفی بر آن
نظارت دارد.
به منظور صیانت از حقوق مصرفکنندگان و البته فعالان عرصه توزیع و همچنین
تضمین استانداردهای مدنظر این شرکت، این نظارت و بازرسیها بدون کوچکترین اغماض و
چشمپوشی انجام میشود و در برخورد با مواردی که با استانداردهای توزیع سوخت مغایرت
داشته باشد، لحظهای درنگ صورت نمیگیرد. شاهد این مدعا گزارشهای منظم و مستمر بازرسی
از جایگاههای عرضه سوخت و پیگردهای حقوقی و قضایی متخلفان نزد مراجع ذیصلاح است.
بنابراین برخلاف ادعای نادرست نویسنده گزارش روزنامه جوان، هیچ «ضعف عمدی» در کار نظارت
وجود نداشته و ندارد، اما با این وجود ممکن است گاهی در برخی جایگاهها تخلفی انجام
شود که بدیهی است این قبیل موارد به محض اطلاع، اصلاح شده و نمیتواند استمرار داشته
باشد.
گزارشنویس روزنامه «جوان»، در حالی مدعی است که این «ضعف عمدی نظارت»
با هدف افزایش نارضایتی مردم و به منظور جا انداختن طرح «برندینگ» صورت میگیرد که
به نظر میرسد وی اطلاع دقیقی از طرح برندینگ نداشته و صرفا براساس شنیدههای ناقص،
بر طبل مخالفت با این طرح میکوبد. اجرای کامل طرح برندینگ و ساماندهی و بهروزرسانی
نظام توزیع و سوخت کشور منطبق با تجارب موفق جهانی، به طور قطع موجب رضایت جایگاهداران
و مردم بهعنوان ذینفعان اصلی این طرح خواهد بود. وزارت نفت نیز تلاش میکند به منظور
اجرای هرچه بهتر این طرح با مشارکت فعالان این حوزه و جلب نظر نمایندگان محترم مجلس
شورای اسلامی نواقص احتمالی این طرح را برطرف نموده و زمینه را برای ایجاد خدماترسانی
مطلوب در زمینه توزیع سوخت فراهم نماید. از این رو، اجرای طرح برندینگ ابتدا به صورت
آزمایشی و سپس به صورت محدود و داوطلبانه اجرا شده تا با رفع نواقص احتمالی اجرای این
طرح فراگیر شود.
قدر مسلم این است که در نهایت اجرای طرح برندینگ و عبور از نظام سنتی توزیع
سوخت، سبب ایجاد رقابت مثبت میان فعالان عرصه توزیع سوخت و بهبود کیفیت خدمات ارائه
شده به مردم خواهد شد و این هدفی است که تحقق آن به افزایش «رضایتمندی مردم» از نظام
مدیریت کشور کمک خواهد کرد. پرواضح است که در آن شرایط نیز امر «بازرسی و نظارت» همچنان
ادامه خواهد یافت و البته این موضوع نیز دقیقتر و به روزتر صورت خواهد گرفت.