/
۱۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷

طرح ۱۰ میلیارد دلاری نوسازی ۲۰۲ هزار خودرو فرسوده جاده‌ای

معاون وزیر راه و شهرسازی با تشریح جزئیات طرح ۱۰ میلیارد دلاری نوسازی ناوگان عمومی جاده‌ای درون و برون‌شهری مکانیسم تامین قطعات توسط کارخانه‌های سازنده را اعلام کرد.
کد خبر : ۸۶۱۹

نبض نفت - عبدالهاشم حسن‌نیا با اشاره به احتمال آغاز عملیات نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری و درون شهری در آینده نزدیک، اظهار کرد: با توجه به تسریع فرآیند پیگیری و تصویب شورای اقتصاد، مصوبه صندوق توسعه ملی، صدور ابلاغیه توسط معاون اول رئیس‌جمهوری به بانک‌ها و صدور ابلاغیه از سوی مرکزی به بانک‌های عامل این طرح با سرعت بیشتری در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در بخش برون شهری از مجموع 140 هزار دستگاه  کامیون فرسوده 120 هزار دستگاه، از 13 هزار اتوبوس فرسوده 9هزار دستگاه، از 57هزار دستگاه مینی‌بوس فرسوده 48 هزار و 500 دستگاه و 6 هزار دستگاه وانت در این طرح نوسازی خواهند شد.

وی با تأکید بر مسئولیت نظارت بر فرایند نوسازی ناوگان فرسوده برون‌شهری از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در این طرح 202 هزار دستگاه اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و کامیونت فرسوده در حوزه درون و برون‌شهری با اعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد و 666 میلیون دلار نوسازی خواهد شد. البته پیشنهاد این مصوبه از سوی «وزارت صنعت، معدن و تجارت» با هدف نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی درون و برون‌شهری مطرح شد و پیگیری امور مربوطه نیز بر عهده همین وزارتخانه است. که شهرداری‌ها در بخش درون شهری و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بخش برون‌شهری، عملیات اجرایی را  بر عهده دارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که در این طرح، مابه‌التفاوت صرفه‌جویی انجام‌گرفته در نوسازی خودرو از سوی وزارت نفت به ازای اسقاط یک خودرو فرسوده و جایگزینی یک خودرو نو، محاسبه و پرداخت‌ می‌شود، افزود: پس از تحویل خودرو نو به خریدار، شرکت ملی نفت ایران مکلف است در مقاطع 6ماهه پس‌ از آن، بسته به نوع خودرو، در سررسیدهای بازپرداخت مبالغ ذکرشده در جداول محاسباتی، معادل صرفه‌جویی سوخت حاصله تا سقف کل مبلغ جدول مصوب، پس از تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه کشور از محل سرجمع درآمد حاصل از صادرات مجموع نفت گاز یا کاهش واردات فرآورده‌های نفتی، از طریق بانک مرکزی به‌حساب اعلامی از سوی خزانه‌داری کل کشور واریز کرده و به‌حساب بدهکار دولت منظور کند.

حسن‌نیا اظهار کرد: در این روش، کارخانه تولیدکننده برای تأمین قطعات، نسبت به گشایش LC اقدام و قطعات مورد نیاز را  از طریق فاینانس تامین می‌کنند. البته بازپرداخت فاینانس از محل اجرای این طرح با تضمین دولت انجام می‌شود. به‌طوریکه در موعد سررسید اقساط از سوی وزارت نفت بر اساس تخصیص سازمان برنامه‌وبودجه پرداخت می‌شود.

وی افزود: در فرآیند خرید خودرو، مبلغ پرداختی دولت بابت  خریدخودرو  به صورت کمک بلاعوض دولت ازمحل صرفه جویی سوخت تأمین می‌شود، متقاضی نیز برای خرید 20 درصد به‌عنوان آورده و حدود 30درصد قیمت خرید نیز به‌صورت تسهیلات با نرخ سود اعلامی از سوی بانک مرکزی پرداخت می‌شود.

منبع: تسنیم

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


 

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر