/
۰۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۴
دکتر رضا نظری‌مهر مدیرمسئول پایگاه خبری نبض نفت در یک یادداشت ویژه بررسی می‎کند:

جایگاه و چالشهای مجلس دوازدهم در سایه عملیات وعده صادق

با توجه به شکل گیری مجلس دوازدهم، ضرورت دارد در راس قوه مقننه، یک سیاستمدار آشنا به دیپلماسی قرار گرفته تا بتواند، نتایج سیاسی حاصل از برتری میدانی را به خوبی درک کرده و مجلسی که به قول حضرت امام در راس امور قرار دارد را هدایت کند.
..
کد خبر : ۶۱۴۲۰

یادداشت - دکتر رضا نظریمهر مدیرمسئول پایگاه خبری نبض نفت

اگر تاریخ خاورمیانه و جهان از جهاتی به قبل و بعد از عملیات وعده صادق تقسیم شود، گفتاری گزاف بیان نشده است. با مدیریت محاسبه شده و دقیق این عملیات توسط ایران ضمن به چالش کشیده شدن بزرگترین قدرت های نظامی و هسته ای جهان، نه تنها این عملیات شروع یک سلسله نزاع ها و جنگ های احتمالی نشد، بلکه آبی بر آتش فروزان و شعله ور جنگ در منطقه و جهان بود.

بالطبع ساختار سیاسی کشور و بینش قوای سه گانه باید متناسب با وضعیت پیش آمده در نتیجه این عملیات تغییر کرده و اصلاح شود. یکی از ارکانی که باید با درک عمیق از شرایط پیچیده داخلی و بین المللی ناشی از وضعیت جدید و تصمیم نظام مبنی بر گسترش روابط جهانی و منطقه ای، ساختار خود را متحول کند، مجلس دوازدهم بوده که در شروع کار و در مرحله انتخاب هیات رئیسه با آزمونی بزرگ مواجه است.

در شرایط پیچیده کنونی، نمایندگان باید از سطحی نگری و نگاه های جناحی و حزبی پرهیز کرده و متناسب با نیازهای داخلی و بین المللی  روز کشور و با نگاه کلان و در چارچوب تصمیمات راهبردی نظام نسبت به تخصیص کرسی های مجلس اقدام کنند.

برگزیدگان ملت در مجلس دوازدهم، با این گزاره قطعی مواجه هستند که، شرایط چهار سال آینده کشور با شرایط گذشته به کلی متفاوت است. با این وصف و ایضا اینکه، استراتژی نظام بر بازپس گیری جایگاه های خود در منطقه و بازتعریف روابط سیاسی و اقتصادی در شرایط جدید منطقه ای و جهانی شکل گرفته، نمایندگان باید در انتخاب رئیس مجلس این مهم را مد نظر قرار دهند.

شناخت و تجربه رئیس از فضای بین المللی در کنار درک شرایط داخلی، چراغ راه مجلس برای ایجاد بستر تعاملات گوناگون و راهگشای بن بست های سیاسی و اقتصادی خواهد شد. حال که در سایه رهنمودهای حکیمانه رهبر انقلاب و جانفشانی های نیروهای نظامی کشور به ویژه سربازان رهبری در سپاه، امروز اقتدار کشور در منطقه تثبیت شده، برای بهره وری هرچه بیشتر از شرایط جدید و جانفشانی های فرزندان برومند این مملکت و ایجاد ارتباط عقلانی بین میدان و دیپلماسی، امروز باید در راس قوه مقننه، یک سیاستمدار آشنا به دیپلماسی قرار گرفته تا بتواند، نتایج سیاسی حاصل از برتری میدانی را به خوبی درک کرده و مجلس که به قول حضرت امام در راس امور قرار دارد را ذیل رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، به سمت سربلندی ایران عزیز و چشم انداز روشن مورد نظر معظم له هدایت کند.

امید است فرصتی باشد تا در یادداشت هایی دیگر تا قبل از اولین آزمون مجلس دوازدهم در انتخابات داخلی، بتوان شرایط حساس و مهم کشور و جایگاه مجلس به عنوان بالاترین مرجع تصمیم گیری و نظارت کشور در ذیل چشم انداز حکیمانه رهبر معظم انقلاب را به تصویر کشید.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر