/
۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶

تولید تجمعی 4 میلیون بشکه نفت از میدان مشترک آذر/ تولید به 100 هزار بشکه در روز می‌رسد

براساس برنامه ریزی انجام شده در فاز اول توسعه میدان مشترک آذر تاکنون 4 میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک با عراق برداشت شده است.
کد خبر : ۱۱۳۵

نبض نفت- براساس اعلام برنامه تولید نفت از میدان مشترک آذر توسط شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران در سال جاری باید روزانه 30 هزار بشکه و در سال 97 روزانه 65 هزار بشکه نفت از این میدان تولید شود.

بهزاد محمدی مدیرعامل شرکت OIEC اخیرا اعلام کرده است تاکنون از این میدان 4 میلیون بشکه نفت برداشت شده است که در فاز دوم توسعه این طرح، تولید روزانه 100 هزار بشکه نفت پیش بینی شده است که مقرر شده این طرح در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی و با حضور شرکت های خارجی اجرایی شود.

در همین رابطه مدیران عامل شرکت‌های OIEC ایران و گازپرومنفت روسیه پس از نهایی شدن مذاکراتی که از ماه‌های گذشته میان کمیته‌های فنی قراردادی 2 شرکت برای مشارکت در طرح توسعه میدان‌های نفتی آذر و چنگوله در جریان بود، پنجم مرداد ماه امسال در شهر سنپترزبورگ روسیه، تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

سید نورالدین شهنازی زاده اسفند ماه سال گذشته در مراسم آغاز مرحله نخست تولید زودهنگام میدان آذر عنوان کرده بود: حدود یک سوم این میدان مشترک در خاک ایران قرار دارد که در پایان فاز نخست توسعه این میدان تولید به 65 هزار بشکه می رسد.

شهنازی زاده، سقف هزینه سرمایهگذاری (Capex) این طرح توسعه ای را یک میلیارد و 234 میلیون یورو اعلام و گفته بود: در مرحله تولید زودهنگام تا 30 هزار بشکه 10 حلقه چاه حفر میشود و این تعداد تا پایان توسعه به 19 حلقه چاه افزایش میرسد.

ظاهرا رقم برآورد شده نفت درجای میدان مشترک آذر 2 میلیارد و 440 میلیون بشکه نفت است که از طریق انجام برنامه‌های افزایش ضریب بازیافت، امکان افزایش این رقم به حدود 4 میلیارد بشکه وجود دارد.

میدان مشترک آذر در بلوک اناران واقع در دماغه کوههای زاگرس و در امتداد مرز ایران و عراق (در قسمت جنوب غربی ایلام) میان دو شهر مهران و دهلران قرار گرفته است. این میدان، یکی از سخت‌ترین میدان‌های هیدروکربوری ایران و جهان، از نظر حفاری و توسعه است.

منبع:خبرگزاری فارس

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر