/
۱۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
پو ابراهیمی:بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است

اثر مثبت واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه‌ای بر اقتصاد و اشتغال

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، گفت: اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعنات گازی و اینگونه موارد می‌شود.
کد خبر : ۱۲۹

نبض نفت - محمدرضا پور ابراهیمی در خصوص افزایش مجدد میزان حجم واردات بر صادرات کشور، اظهار داشت: سالانه در کشور 40میلیارد دلار صادرات و 40میلیارد دلار واردات داریم، سال گذشته که اعلام شد حجم صادرات از واردات پیشی گرفته است عدد مثبت عدد قابل توجهی نبود.

نماینده مردم کرمان و راور با بیان اینکه تفاوت مثبت شدن تراز کشور در سال گذشته حدودا 50میلیون دلار بود، گفت: در حال حاضر نیز که این تراز منفی اعلام شده اختلاف در همین حدود است و می‌توان گفت که اختلاف زیادی بین تراز منفی و مثبت ما وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه بخش زیادی از بازرگانی بدون نفت کشور از مشتقات نفتی است که شامل محصولات پتروشیمی، میعانات گازی و اینگونه موارد می‌شود، اضافه کرد: اگر بخواهیم وضعیت کشور را در حوزه واردات و صادرات بررسی کنیم ، اقلام آن را نیز باید آنالیز کنیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر وارداتی بد نیست، تصریح کرد: واردات کالاهای سرمایه‌ای و واردات مواد اولیه قابل قبول است، با واردات اینگونه اقلام در فرایند تولید ارزش افزوده ایجاد می‌شود و در کنار آن اشتغال و اقتصاد رونق پیدا می‌کند.

پور ابراهیمی ادامه داد: واردات مذموم واردات کالاهای مشابه تولید داخل، مصرفی و کالایی است که در فرآیند تولید از آن استفاده نمی‌شود و البته آنالیز واردات و صادرات مهم‌ترین بحث تراز تجارت کشور و مهم‌تر از عدد آن است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مثبت و منفی شدن تراز تجارت کشور نه‌ خیلی جای خوشحالی دارد و نه خیلی جای نگرانی، خاطر نشان کرد: اختلاف بین این دو عدد بسیار کوچک است اما محتوای تحلیل داده ای بسیار لازم است تا بدانیم صادرات ما فرش و محصولات تولیدی است یا محصولات پتروشیمی، واردات نیز باید آنالیز شود تا بتوانیم تحلیل درستی از تراز تجارت کشور داشته باشیم.

خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر