/
۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۱

نخست وزیر سابق قطر: اوپک به منافع ملی ما ضربه می‌زند

نخست وزیر سابق قطر گفت: «خارج شدن قطر از اوپک یک تصمیم عاقلانه بود چون این سازمان بی‌فایده شده و نفعی برای ما ندارد. تنها برای اهدافی استفاده می شود که به منافع ملی قطر ضربه می‌زند» .
کد خبر : ۱۳۱۹۲

به گزارش نبض نفت به نقل از بلومبرگ، وقتی قطر در روز دوشنبه جهان نفت را با اعلام تصمیمش برای خروج از اوپک بعد از 57 سال شوکه کرد، وزیر انرژی این کشور گفت که این تصمیم به دلایل فنی گرفته شده است .

چند ساعت بعد یک عضو خانواده حاکم قطر از توییتر برای انتقاد شدید از اوپک استفاده کرد. قطر زمانی یک نیروی دیپلماتیک اوپک بود،علی رغم اینکه نقش چندانی در تولید نفت نداشت، کمتر از 2 درصد از کل تولید اوپک .

حمد بن جاسم بن جابر آل ثانی، نخست وزیر سابق قطر گفت:« خارج شدن قطر از اوپک تصمیمی عاقلانه بود. چون این سازمان بی‌فایده شده و نفعی برای ما ندارد. تنها برای اهدافی استفاده می شود که به منافع ملی ما ضربه می‌زند» .

هدف اصلی عربستان سعودی بود، بزرگترین تولید کننده داخل اوپک. تصمیم بن سلمان، ولیعهد عربستان در سال 2017 برای انزوای سیاسی و مالی همسایه اش بدان معنا بود که قطر دیگر دلیلی برای ماندن در اوپک ندارد. تمایل عربستان برای بیرون رفتن یک عضو اوپک  واضح است و رابطه نفتی بین ریاض و مسکو اهمیت بیشتری دارد .

اشلی کلتی، یک تحلیلگر نفت و گاز گفت: « بایکوت طولانی مدت اقتصادی و سیاسی قطر نقش زیادی در گرفتن این تصمیم داشت» .

در همان حین که قطر در حال تصمیم‌گیری برای ترک اوپک بود، روسیه و عربستان در مسکو دیدار کردند تا قراردادی دو جانبه برای تمدید توافق نامه اوپک - غیر اوپک امضا کنند. این توافق نامه اولین بار در سال 2016 بسته شده و جریان بازار نفت را عوض کرده بود، ولی تا حد زیادی به 2 صادرکننده بزرگ دنیا بستگی داشت و دیگران بیشتر تماشاچی بودند .

حسین کاظم پور، نماینده تهران در اوپک و منتقد همیشگی سیاست نفتی عربستان گفت:« یک حس سرخوردگی حاکم شده است، مخصوصا بین تولیدکنندگان کوچک» .

حتی اعضای بزرگتر اوپک هم تاثیر چندانی در تصمیم گیری ها ندارند. تولید ایران توسط آمریکا محدود شده است. ونزوئلا، یک عضو موسس اوپک و یکی از نیروهای اصلی سابق سالهاست درگیر بحران اقتصادی است و تولیدش نابود شده است. صنعت نفت لیبی از زمان سرنگونی رژیم قذافی در سال 2011 دچار آشفتگی شده است .

روسیه عضو اوپک نیست ولی از نظر اهمیت در بازار نفت همپای عربستان است و از نظر سیاسی قصد دارد تولیدش را کاهش دهد. ولادیمیر پوتین در روز شنبه بعد از گفتگو با بن سلمان در اجلاس جی 20 در آرژانتین علاقه خود را به ادامه رابطه با عربستان ابراز کرد .

پوتین گفت:« هیچ تصمیم نهایی در مورد مقدار کاهش تولید نگرفته ایم ولی با عربستان این کار را انجام می‌دهیم و میزان کاهش طبق این تصمیم مشترک هر چقدر باشد ما موافقیم. شرایط بازار را کنترل می کنیم و به سرعت عکس العمل نشان می دهیم» .

نفت در پاسخ به این اظهار نظرها در صبح دوشنبه تا 62.60 دلار در هر بشکه افزایش یافت که بیشترین جهش از ماه ژوئن بوده است .

خیال تاجران راحت شده که یک قرارداد جدید در راه است. چون همکاری موفق روسیه و عربستان اشتباه جدی آنها را جبران می‌کند این دو کشور پس از بین بردن عرضه بیش از حد نفت بین سالهای 2014 و 2016، تخمین زدند که تحریم‌های آمریکا علیه ایران باعث کمبود عرضه می شود و به سرعت تولید را در ماه ژوئن افزایش دادند .

در ماه نوامبر، پس از اینکه مسکو و ریاض حدود 1.4 میلیون بشکه نفت به بازار اضافه کردند، ترامپ معافیت های تعجب آوری به خریداران نفت ایران داد و تاجران را در مورد دورنمای تقاضا در بازارهای نوظهور عصبی کرد. نتیجه نهایی، سقوط بی سابقه قیمت نفت طی یک دهه گذشته بود .

فقط دو روز تا نشست اوپک در وین باقی مانده است. هر قراردادی نیاز به امضای پوتین و بن سلمان دارد. واقعیت جدید در مورد بازار نفت این است که تصمیم این دو کشور بسیار تعیین کننده تر از تصمیم قطر برای ترک اوپک است .

آن لوییز هیتل، تحلیلگر نفتی در شرکت مشاوره صنعتی وود مکنزی گفت: « قطر ظرفیت اضافی کمی دارد. بنابراین خروج آن بر مقدار عرضه نفت در بازار تاثیری ندارد. کشورهای کوچکتر اوپک نقش نسبتا کمی در تصمیم های گروه دارند».
ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر