/
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۳۸

آقازاده‌ای که موجب کشف منطقه پارس جنوبی شد!

کد خبر : ۱۳۹۴۷

نبض نفت/ سیدمهدی حسینی، رئیس سابق کمیته بازنگری قراردادهای نفتی در بخشی از خاطرات خود در کتاب پارس جنوبی: اولین باری که با پارس جنوبی آشنا شدم، به اواخر سال 1368 یا ابتدای 1369 بازمی‌گردد؛ زمانی که معاون بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران بودم.

در آن سال ها پارس جنوبی چندان منطقه مطرحی نبود و بیشتر درباره گنبد شمالی که قطری‌ها در حال برداشت از آن بودند، می‌شنیدیم.

یادم می‌آید آن زمان آقای مهندس غلام‌رضا آقازاده وزیر نفت بودند و قطری‌ها ما را برای افتتاح اولین واحد گازی‌شان در گنبد شمالی دعوت کردند.

آنها 20 سال قبل از ما، یعنی دهه 70 میلادی میدان را کشف کرده بودند، در حالی که ایران اکتشافات این میدان مشترک را در دهه 90 میلادی به انجام رساند.

خلاصه ما در سال 90 میلادی برای جشن افتتاح اولین واحد گازی قطری‌ها به این کشور دعوت شدیم.

آن زمان که به قطر رفتیم حتی به ذهن‌مان هم نمی‌رسید که این مخزن مشترک باشد، اما انصافا آقای آقازاده نگاه درستی به مسأله داشتند، همان زمان به آقای مشتاقیان که مدیر اکتشاف بودند، گفتند: «میدان گنبد شمالی خیلی نزدیک مرزهای ایران است؛ خط مرزی، توافقی بین کشورهاست، اما خدا که این خط را تعیین نکرده است؛ بنابراین احتمال دارد در آبهای ایران هم این مخزن وجود داشته باشد».

صحبت‌های آن روز موجب شد تا مدیر اکتشاف (آقای مشتاقیان) بررسی‌های دقیقی را در مورد احتمال وجود ذخایر گازی در بخش ایران انجام دهند. در واقع اکتشاف میدان گازی پارس جنوبی در دوران آقای مشتاقیان به بار نشست.

منبع: نسیم جم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر