/
۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲

چقدر از ظرفیت نصب شده عرضه سوخت سی‌ان‌جی استفاده می‌کنیم؟

درحالی‌که ظرفیت عملیاتی توزیع ۳۹ تا ۴۰ میلیون مترمکعب سوخت سی‌ان‌جی در هرشبانه‌روز ایجاد شده، تنها نیمی از این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگاه‌های عرضه این نوع سوخت به جای فعالیت ۱۴ ساعته در شبانه روز، به طور متوسط ۷ ساعت فعالیت مفید دارند.
کد خبر : ۱۴۱۹۳

نبض نفت - سوخت سی‌ان‌جی سوختی پاک و ارزان نسبت به دیگر انواع سوخت‌های فسیلی در بخش حمل‌ونقل است. همین مسئله، هدف توسعه صنعت سی‌ان‌جی در ایران بوده تا شاهد تردد ناوگانی با مصرف سوختی ارزان‌تر و کم‌آلاینده‌تر باشیم.

از ابتدای دهه ۸۰ شمسی تا امروز، در مجموع ۲ هزار و ۴۴۹ جایگاه عرضه سوخت سی‌ان‌جی در ایران  به بهره برداری رسیده است. با بهره برداری از این تعداد جایگاه، ظرفیت عرضه سوخت سی‌ان‌جی‌ در کشور به ۲ میلیون و ۸۳۲ هزار مترمکعب بر ساعت رسیده است.

اگر جایگاه‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی به صورت ۲۴ ساعته در مدار بهره برداری باشند، حدود ۶۸ هزار مترمکعب در روز ظرفیت عرضه سوخت سی‌ان‌جی‌ در کشور داریم اما این فرض به دلایلی با واقعیت همگرایی ندارد.

حمید قاسمی ده چشمه مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در این خصوص به خبرنگار تسنیم گفت: "انتظار نداریم تمامی ۲۴ ساعت جایگاههای عرضه سوخت سی‌ان‌جی فعال باشند اما میزان استفاده از ظرفیت های ایجاد شده نیز در حال حاضر کمتر از انتظارات است. "

وی افزود: " اگر تمامی مسائل را در نظر بگیریم و ۵ ساعت برای ساعات خواب شبانه روز و ۵ ساعت هم برای ساعات مرده از نظر تردد فرض کنیم، انتظار این است که به میزان استاندارد و نرمال، جایگاه های عرضه سوخت سی‌ان‌جی حدود ۱۴ ساعت در شبانه روز فعال باشند. "

به‌عبارتی می‌توانیم با ظرفیت‌های موجود که تاکنون در بخش احداث زیرساخت‌های عرضه سوخت سی‌ان‌جی ایجاد شده، عرضه این نوع سوخت را در هر شبانه‌روز به‌میزان حدود ۳۹ تا ۴۰ میلیون مترمکعب به صورت کاملا عملیاتی داشته باشیم.

از این میزان ظرفیت ایجاد شده، در حال حاضر تنها ۲۰ میلیون مترمکعب در شبانه روز استفاده می‌شود. یعنی جایگاه‌های در مدار بهره برداری عرضه سوخت سی‌ان‌جی به جای فعالیت ۱۴ ساعته در شبانه روز، به طور متوسط ۷ ساعت در شبانه روز فعالیت مفید دارند.

منبع: شرکت ملی پخش فراورده های نفتی

ما را در کانال تلگرامی نبض نفت دنبال کنید

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر