/
۲۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۵

انحرافات فروش داخلی گاز طبیعی سال ۹۶ قابل پیگیری است

عضو کمیسیون انرژی مجلس واریز نشدن ۱۶هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز طبیعی سال ۹۶ به حساب خزانه را انحرافی مالی دانست و گفت: باید نسبت به بازگرداندن اموال به بیت‌المال اقدام شود.
کد خبر : ۱۴۸۹۸

 نبض نفت - حبیب‌الله کشت‌زر با اشاره به نامه 9 نفر از نمایندگان به رئیس‌جمهور در رابطه با اینکه طبق گزارش تفریغ بودجه سال 96 رئیس دیوان محاسبات در صحن علنی مجلس مبنی بر اینکه 16هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشده است، گفت: اگرچه موارد مرتبط با کمیسیون انرژی از گزارش تفریغ هنوز در این کمیسیون قرائت و بررسی نشده است اما  این گزارش انحرافات بسیاری داشت که ازجمله آن واریز نشدن  16هزار میلیارد تومان از محل فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه است.

گزارش دیوان حاکی از عملکرد نه‌چندان مناسب بودجه‌ای دستگاه‌ها در حوزه فروش گاز است

نماینده مردم بهبهان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه گزارش دیوان محاسبات قابل بررسی است، ادامه داد: گزارش دیوان حاکی از عملکرد نه‌چندان مناسب بودجه‌ای دستگاه‌ها به ویژه در حوزه فروش گاز است.

باید نسبت به بازگرداندن اموال ملت به بیت‌المال اقدام شود

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: هرچند پرونده این تخلف در دیوان محاسبات تشکیل شده و یک نسخه از آن جهت رسیدگی به قوه‌قضائیه ارجاع شده است اما ضروری است برای پاسداری از منافع ملت ایران، نسبت به رسیدگی جدی و بازگرداندن اموال ملت به بیت‌المال اقدام شود.

میزان صادرات نفت‌خام در سال۹۶ حدود ۲میلیون و ۱۱۰ هزار بشکه در روز با درآمدی بالغ بر ۱۴۱هزار و ۷۶۰ میلیارد تومان و میزان صادرات میعانات گازی حدود ۴۳۰ هزار بشکه در روز با درآمدی بالغ بر ۳۰ هزار و ۶میلیارد تومان بوده است.

براساس گزارش عادل آذر در صحن علنی در سال ۹۶ مقدار نفت خام تولیدی با احتساب موجودی اول دوره معادل یک میلیارد و ۴۵۱میلیون بشکه و مقدار میعانات گازی تولیدی با احتساب موجودی اول دوره معادل ۲۵۸میلیون بشکه بوده است.

از نفت خام تولیدی و موجودی ابتدای دوره، مقدار ۷۷۲میلیون بشکه صادر و ۶۱۹میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها شده است، همچنین از میعانات گازی تولیدی و موجودی ابتدای دوره، مقدار ۱۵۷میلیون بشکه صادر و ۹۴میلیون بشکه تحویل پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها گردیده و یا در بورس انرژی عرضه شده است، براساس گزارش دیوان محاسبات کل کشور، مازاد وجوه حاصل از صادرات گاز طبیعی نسبت به واردات، بالغ بر یک میلیارد و ۶۲۸ میلیون دلار است.

منبع: خانه ملت

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر