/
۱۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۶
پتروشیمی جدید اندیمشک؛

از کلنگ زنی یک طرح برزمین مانده تا اخبار خوش نفتی

مجتمع جدید پتروشیمی اندیمشک با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن در شرایط تحریمی غرب، در ۱۶ اسفند ۹۷ در استان خوزستان کلنگ زنی شد تا در سال ۱۴۰۱ شاهد بهره برداری از این مجتمع پتروشیمی با اشتغال پایدار ۸۰۰ نفری باشیم.
کد خبر : ۱۵۵۱۳

نبض نفت - اتیلن بعد از آمونیاک، پر مصرف ترین ماده پایه صنعت پتروشیمی در دنیا است. این ماده پایه صنعت پتروشیمی دارای زنجیره ارزش گسترده و متنوعی است؛ با این حال 61 درصد از این ماده کلیدی به گریدهای مختلف پلی اتیلن تبدیل می شود. اتیلن اکساید با 15 درصد در جایگاه دوم و محصول میانی اتیلن دی کلراید (EDC) با 10 درصد در مقام سوم مصرف اتیلن قرار دارد.

اتیلن اکساید که مجتمعی 300 هزار تنی برای تولید آن روز گذشته در اندیمشک با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، فریدون حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولان محلی آغاز شد، در صنایع مختلف رنگ، نساجی، آرایشی، بهداشتی، آفت کش ها، صنایع سیمان، شیرین سازی گاز، شوینده ها و ... کاربرد بسیاری دارد.

خوراک مجتمع پتروشیمی اندیمشک اتیلن بوده که قرار است از طریق خط لوله اتیلن غرب تأمین شود. طرح جدید پتروشیمی اندیمشک افزون بر اتیلن اکساید، دیگر محصولات زنجیره اتیلن اکساید شامل منو اتیلن گلایکول، اتواکسیلات، گلایکول اتر، اتانول آمین، MDEA را هم تولید و عرضه خواهد کرد و به گفته وزیر نفت، با احداث این مجتمع پتروشیمی، امکان احداث صدها واحد پایین دستی پتروشیمی در زنجیره اتیلن اکساید در این منطقه فراهم می شود.

فریدون حسنوند رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اجرایی شدن طرح ساخت پتروشیمی جدید اندیمشک را نشانه بی‌نتیجه بودن تحریم‌های آمریکا دانست و گفت: تحریم سلاح ناجوانمردانه‌ای است که دشمنان قصد داشتند به‌واسطه آن صادرات نفت ایران را به صفر برسانند و توسعه صنعتی در ایران را متوقف کنند اما نه در صفر کردن صادرات نفت ایران موفق بودند و نه توسعه صنعتی در ایران متوقف شده است.

* گازهای در حال سوختن به خوراک واحدهای پتروشیمی تبدیل می شوند

همچنین جعفر ربیعی مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "تمرکز صنعت پتروشیمی تاکنون بیشتر بر صنایع میان دستی بوده است و اکنون باید به‌ سمت بخش پایین دست صنعت پتروشیمی گام برداریم"، گفت: پتروشیمی جدید اندیمشک یکی از همین صنایع پایین دست است و سودآوری بیشتری نسبت به پلی اتیلن خواهد داشت و زنجیره ارزش پایین دستی کاملی دارد.

وی افزود: امروز صنعت پتروشیمی به کمک شرکت ملی نفت ایران آمده است تا گازهای مشعل که بسیار ارزشمند هستند اما هم‌اکنون سوزاندن آنها آلودگی به همراه دارد، به طرح پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس و یادآوران منتقل شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: با خاموش کردن تعداد زیادی از مشعل‌ها، خوراک پایین دست پتروشیمی‌های گچساران و خوزستان تامین می‌شود.

* ورود سهام سه مجتمع پتروشیمی به بورس در سال 98

ربیعی با اعلام اینکه در سال آینده پتروشیمی‌های بوعلی، نوری و بندر امام وارد بورس می‌شوند، اعلام کرد: هلدینگ خلیج فارس در بازار بورس پنج شرکت دارد، به‌طوری که از نظر ارزش 12 درصد بورس را در اختیار داریم.

وی با اعلام در حال اجرا بودن هشت میلیارد و 500 میلون دلار طرح‌های توسعه‌ای پتروشیمی در این شرکت، گفت: سه طرح شاخص پالایش گاز بیدبلند، اوره و آمونیاک لردگان و الفین ایلام به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری، سال آینده افتتاح می‌شوند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با بیان اینکه "در سال آینده طرح‌های توسعه‌ای در هلدینگ خلیج فارس را به‌طور جدی دنبال کرده و طرح‌های نیمه‌تمام را تکمیل می‌کنیم"، گفت: هلدینگ‌های پتروشیمی امروز در کنار تولید و صادرات، نگاهی جدی به توسعه صنعت پتروشیمی دارند.

* امریکا آبروداری می کند اما در تحریم نفتی ایران موفق نبود

بیژن زنگنه وزیر نفت نیز با بیان اینکه "امیدوارم طرح احداث پتروشیمی اندیمشک حداقل تا سه سال آینده پایان یابد"، گفت: این طرح بزرگ، خط جدیدی برای واحدهای اتیلن است و می تواند به یک خوشه صنعتی در منطقه تبدیل شود به‌گونه‌ای که صدها پتروشیمی پایین دست می‌تواند در کنار آن احداث شود و اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه هم اکنون بزرگترین هلدینگ کشور در سطح پتروشیمی مسئولیت عملیات اجرایی طرح احداث پتروشیمی اندیمشک را به‌عهده گرفته است، افزود: این طرح اقتصادی است و سودآوری خوبی به همراه خواهد داشت.

وزیر نفت با اشاره به اینکه رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی همواره برای توسعه صنعت نفت ایران تلاش می‌کند، تصریح کرد: وزارت نفت نیز برای توسعه طرح پتروشیمی اندیمشک جدی است.

زنگنه در ادامه با اشاره به اینکه آمریکا صنعت نفت ایران را در نوک پیکان حملات قرار داده است، گفت: آنها می خواهند ما نفت نفروشیم و پول آن را هم جابه‌جا نکنیم، اما به لطف الهی آنها نتوانستند و در این کار موفقیتی کسب نکردند اگرچه امروز به نوعی آبروداری می‌کنند.

وی با بیان اینکه از سال 62 وزیر بودم و مسئولیت‌هایی به‌عهده داشتم، افزود: ما آن روزها را هم دیدیم، اما هیچ وقت فشار دشمن همانند امروز نبود، تفاوت آن سال‌ها با امروز این است که هر چند شهید و زخمی و بمباران نداریم، اما شدت فشارهای دشمن بیشتر است، هرچند که آنها توفیقی کسب نکردند و نخواهند کرد.

* اجرای 6.5 میلیارد دلار پروژه توسعه ای در نفت با سرمایه داخلی

وزیر نفت با اشاره به اینکه 6.5 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت نفت را اجرایی خواهیم کرد که همه سرمایه آن از منابع داخلی تامین شده است، گفت: اقلامی را هم ذکر کرده‌ایم که نباید از خارج خریداری شود، همچنین بخشی از منابع نیز صرف توسعه و عمران مناطق نفت‌خیز می‌شود.

زنگنه با اشاره به اینکه امسال 100 میلیون متر مکعب به تولید گاز کشور افزوده شده است، تاکید کرد: ما ایستاده‌ایم و مقاومت می‌کنیم، طرح‌های گازرسانی مراحل پایانی خود را طی می‌کند، امسال نفهمیدیم زمستان چطور آمد و رفت در حالی که نه افت فشاز گاز داشتیم و نه قطعی، بدون شک هر آجر و لوله‌ای که روی هم گذاشته می‌شود با خون جگر، آرامش، تحمل و صبر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در اوج تحریم تولید محصولات پتروشیمی ما افزایش یافت، همه تلاش خود را انجام می‌دهیم تا پروژه‌ای بر زمین نماند.

* ظرفیت تأمین خوراک واحدهای پتروشیمی برای اولین بار از سطح نیاز فراتر می رود

وزیر نفت با بیان اینکه صنعت پتروشیمی ایران در اوج تحریم‌ها در آستانه تحول بزرگ است و برای نخستین بار در سال آینده تامین خوراک بیش از نیاز خواهد بود، گفت: کل ارزش تولید پتروشیمی هم‌اکنون 20 میلیارد دلار و مقدار آن 30 میلیون تن به صورت تولید خالص است که این رقم ظرف دو سال با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام به 45 میلیون تن محصول خالص برای عرضه به بازار می‌رسد.

زنگنه در واکنش به سخنان افرادی که می‌گویند وزارت نفت برنامه‌ای برای مقابله با تحریم‌ها ندارد، عنوان کرد: من نمی‌توانم عدد و رقمی اعلام کنم، کارها را در شرایط سخت پیش می‌بریم، اما نقشه‌ها و برنامه‌های مقابله با تحریم‌ها را افشا نخواهیم کرد، خود و همکارانم در وزارت نفت تحت فشار قرار می‌گیریم تا ملت ایران سرافراز باشد.

وزیر نفت ادامه داد: فعالیت‌های توسعه‌ای در صنعت نفت را ادامه می‌دهیم، سرمایه‌گذار هم می‌آید، اما نمی‌گویم، زیرا دشمن سو استفاده خواهد کرد.

* افزایش ظرفیت تولید نفت در میادین مشترک غرب کشور

وی ادامه داد: مقدار تولید روزانه نفت در غرب کارون در سال 92، 70 هزار بشکه بود که این رقم هم‌اکنون به 300 هزار بشکه در روز رسیده است و به‌زودی به 350 هزار بشکه در روز خواهد رسید، همچنین برداشت نفت خام از میدان آذر تا پایان سال 98 از 30 هزار بشکه به 60 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه گفت: به من و همکارانم در وزارت نفت فشار خواهد آمد، خانواده شهدا عمری تحمل کرده‌اند، اکنون من هم چند وقتی تحمل می‌کنم، متاسفانه برخی نمی‌دانند و فشارهایی می‌آورند که بعضی مسائل و موارد را به اصطلاح لو دهیم، اما ما برنامه‌های مقابله با تحریم را افشا نمی‌کنیم تا آسیبی به ملت ایران وارد نشود.

وی با اشاره به اینکه یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت بود، تصریح کرد: پروژه جلوگیری از سوزاندن گازهای همراه نفت تا پایان دولت دوازدهم تکمیل می‌شود، این اقدام آثار مثبت زیست محیطی و اقتصادی به همراه دارد، من معتقدم با سوزاندن گازهای همراه نفت، اسکناس می سوزانیم.

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر