/
۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲

ضریب بازیافت گاز در سكوي فاز ٤ پارس جنوبي افزايش يافت

به‌منظور افزایش ضریب بازیافت گاز و طول دوره توليد پایدار از سکوی فاز ٤ میدان گازی پارس‌جنوبی، عملیات مشبک‌کاری و تولیدی نمودن لایه مخزنی K1 و اسيدکاری گسترده (Matrix Acidizing) در چاه‌های سکوی SPD5 به پايان رسيد.
کد خبر : ۱۸۰۵۳

به‌گزارش نبض نفت به نقل از روابط‌ عمومي شركت نفت و گاز پارس، این عملیات با استقرار یک دستگاه دکل حفاری بر روی سکوی SPD5 به‌صورت همزمان با عملیات تولید (SIMOPS) صورت گرفت و در طی آن مشبك‌كاري لایه K1 در ١١حلقه چاه و اسيدكاري گسترده در ٩ حلقه چاه مجموعاً در مدت ١٠٨ روز پايان يافت.

در نتيجه این عملیات، ضمن توليدي شدن لایه مخزنی K1 با انجام اسیدکاری گسترده، فشار جریانی سرچاهی به طور متوسط در هر چاه حدود ٣٣٠ پام در نرخ تولید ٨٠ میلیون فوت‌مکعب استاندارد در روز افزایش یافته که موید افزایش طول دوره تولید پایدار سکو به میزان 2 سال در نرخ تولید 1 میلیارد فوت مکعب استاندارد در روز است.

اين عمليات توسط مديريت مهندسی نفت و گاز و با همکاری معاونت عملیات و پشتیبانی شركت نفت و گاز پارس، اواخر بهمن ماه سال گذشته آغاز و در نیمه خردادماه سال جاری با موفقیت به اتمام رسید.

لازم‌به‌ذکر است که در انجام این عملیات، علاوه بر استفاده از دستگاه حفاری و شناور اسیدکاری ملکی ایرانی، از توانمندی پیمانکاران داخلی جهت تامین سایر تجهیزات و خدمات جانبی مربوطه استفاده شد.

در حال حاضر نیز عملیات تعمیر چاه شماره ٢ اين سكو SPD5 جهت بهبود پتانسیل تولیدی آن در حال انجام است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر