/
۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰

شواهد نقش ایران در حمله به تأسیسات نفتی آرامکو را ارایه می‌کنیم

پس از آن‌که وزارت دفاع عربستان سعودی اعلام کرد چهارشنبه شواهدی را درباره نقش ایران در حمله به تاسیسات نفتی این کشور ارایه می‌کند، پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، نیز خبر داد که طی ۴۸ ساعت آینده گزارشی درباره حمله به تاسیسات نفتی آرامکو منتشر خواهد کرد.
کد خبر : ۲۱۳۵۸
به گزارش نبض نفت، وزارت دفاع عربستان سعودی شامگاه سه شنبه اعلام کرد: «روز چهارشنبه شواهدی را ارایه می‌کند كه نشان می‌دهد ایران در حملات آرامكو نقش داشته است.»

همزمان وزارت دفاع آمریکا از انتشار گزارشی درباره  حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان سعودی در ۴۸ ساعت آینده خبر داد.

از سوی دیگر، جوزف دانفورد، رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا، تاکید کرد: «شواهد و نشانه‌ها حاکی از دست‌ داشتن ایران یا گروه‌های نیابتی آن» در حمله روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان است. او اعلام کرد که گروهی از کارشناسان آمریکایی برای بررسی اسناد و شواهد به عربستان سعودی سفر کرده‌اند اما گفت که نتایج بررسی ایالات متحد تا قبل از اعلام نظر ریاض اعلام نخواهد شد.

رییس ستاد مشترک ارتش آمریکا همچنین گفت: «گزینه نظامی، یکی از گزینه‌ها برای واکنش است.»

پیشتر نیز مقام‌های ارشد آمریکایی روز سه‌شنبه به شبکه سی‌بی‌اس گفتند که حمله علیه تاسیسات نفتی عربستان سعودی، از منطقه‌ای در جنوب ایران و محلی در شمال خلیج‌فارس انجام شده است.

حملات به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان سعودی روز شنبه به تاسیسات نفتی بقیق و میدان نفتی خریص انجام شد.

وزیر انرژی عربستان سعودی، عصر سه شنبه در یک نشست خبری اعلام کرد که تاسيسات نفتی آرامکو که در جریان حملات روز شنبه هدف قرار گرفته و تخریب شده بودند، بازسازی شده است و فعالیت‌های این تاسیسات همانند قبل از حمله از سر گرفته شده است.

عبدالعزیز بن سلمان با بیان این‌که «در اثر حمله به آرامكو، توليد روزانه ٥ ميليون و ٧٠٠ هزار بشكه نفت خام متوقف شده بود» که «آرامكو متعهد شده تا در اين ماه از طريق ذخيره نفتی به  تعهداتش عمل كند.»

وزیر انرژی عربستان سعودی، همچنین با بیان این‌که «مهار آتش‌سوزی پس از حمله روز شنبه به  دو پالایشگاه بقیق و خریص، هفت ساعت طول کشید»، گفت: «قرار است آرامكو خسارات وارده را ارزيابی كند اما شركت بيمه تمامی خسارات ناشی از تخريب و خسارت حملات را پوشش نخواهد داد.»

شامگاه سه‌شنبه امانوئل مکرون، رییس ‌جمهوری فرانسه، نیز در گفتگوی تلفنی با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، حمله به تاسیسات نفتی این کشور را به شدت محکوم کرد و با این کشور و مردمش ابراز همبستگی کرد.

در این گفتگوی تلفنی امانوئل مکرون، بر تعهد فرانسه در جهت امنیت عربستان و ثبات منطقه تاکید کرد.

در پاسخ به درخواست مقامات سعودی، رییس جمهوری فرانسه، تایید کرد که کارشناسان فرانسوی برای شرکت در تحقیقاتی با هدف روشن شدن منشا و چگونگی حملات چهاردهم سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو، به عربستان اعزام می‌شوند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر