/
۱۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۶

اتحادیه اوراسیا فرصتی بزرگ برای تجارت خارجی ایران است

وزیر نیرو گفت: توسعه تجارت با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، فرصت بزرگی برای تجارت خارجی است و طرفین، باید تعامل نزدیکتری داشته باشند.
کد خبر : ۲۳۳۰۵

نبض نفت- رضا اردکانیان در همایش تجارت با اوراسیا که صبح امروز در سالن خلیج فارس مرکز نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد گفت: امیدوارم این همایش زمینه توسعه بیش از پیش روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا را فراهم کند.

وی اضافه کرد: ایران و اتحادیه اوراسیا پس از چندین سال مذاکره، در اردیبهشت 97 موفق به امضای قرارداد تجاری در این زمینه شدند و دوره 3 سال پیش رو از بعد اجرا و نتایج حاصله واجد اهمیت فراوانی است.

اردکانیان گفت: از همین الان مقدمات برای گسترش تجارت کشورهای عضو باید فراهم شود و ضروری است موانع اجرای دقیق موافقتنامه که از 5 آبان امسال رسما وارد مرحله عملیاتی شده مرتفع شوند.

وی افزود: بدون شک این موافقتنامه در صورت اجرای جدی، زمینه را برای گسترش مبادلات اقتصادی فراهم می‌کند و بدیهی است همگرایی اقتصادی بویژه با کشورهای همسایه، جزو سیاست‌های اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. 

اردکانیان تاکید کرد: شکل‌گیری اتحادیه اوراسیا نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای است و با گسترش آن، زمینه همگرایی کشورهای منطقه بیش از پیش به وجود می آید که در نتیجه، صلح و آرامش بیشتری برای منطقه به ارمغان می آید.

وزیر نیرو افزود: معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه، می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد کرد چرا که سیاست اصولی جمهوری اسلامی بر توسعه روابط با همسایگان استوار بوده است.

اردکانیان اضافه کرد: ایران با داشتن منابع غنی و توانمندی صنعتی و قرار گرفتن در مرکز بازاری وسیع شریک مناسبی برای کشورهای عضو محسوب می شود و به عنوان یکی از کشورهای مهم منطقه غرب آسیا با داشتن دسترسی وسیع به آبهای گرم آزاد و اقیانوسی می‌تواند منافع این دسته از کشورها را پیوند دهد و برای تحقق این مهم و توسعه مناسبات تجاری ضروری است به توسعه زیرساخت‌ها بپردازیم. علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای باید شفافیت و استانداردسازی صورت پذیرد و تجارت را وسعت بخشید.

وی تصریح کرد: در مجموع ما سعی خواهیم کرد به سمت ایجاد یک تشکل قوی منطقه‌ای حرکت کنیم. در پی آن یک رابطه بلندمدت اقتصادی شکل گیرد و افق های جدیدی از همکاری در روابط بلند مدت اقتصادی کشورهای عضو بوجود آید.

منبع: تسنیم
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر