/
۱۷ آذر ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹

الزامی شدن رعایت ساختار قراردادی مصوب هیئت وزیران برای شرکت نفت

هیئت وزیران در جلسه هشتم مهرماه سال ۱۳۹۴ شرایط عمومی و ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز را تصویب کرده بود که طبق تأکید لایحه بودجه سال ۹۹، به‌کارگیری مواد این مصوبه در قراردادهای بالادستی شرکت ملی نفت، از ابتدای سال بعد، الزامی است.
کد خبر : ۲۳۵۵۸

نبض نفت- در بند "ز" تبصره یک ماده واحده لایحه بودجه 99 آمده است: "به منظور افزایش ظرفیت تولید نفت و گاز کشور، پیاده‌سازی قواعد حاکمیت شرکتی در بخش بالادستی نفت و گاز، افزایش شفافیت و حفظ منابع بین نسلی، شرکت ملی نفت ایران موظف است از ابتدای سال 1399 تمامی قراردادهای توسعه و نگهداشت میادین نفتی و گازی را در چارچوب شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفتی و گازی و ضوابط مصوب آن توسط هیأت وزیران، به متقاضیان واگذار نماید. این شرکت موظف است ظرف مدت شش ماه از ابلاغ این قانون نسبت به ارایه هزینه‌های جاری و سرمایه‌ای میادین در حال تولید کشور به تفکیک میدان، جهت تصویب به شورای اقتصاد اقدام نماید. پس از تعیین هز یک از میادین توسط شورای اقتصاد، مبنای دریافت دستمزد شرکت ملی نفت ایران، به ازای هر بشکه نفت و هر مترمکعب گاز تولیدی از این میادین خواهد بود. تا زمان اجرایی شدن روابط مالی جدید، روال مقرر قانونی جاری در روابط مالی بین شرکت ملی نفت ایران و دولت به قوت خود باقی است."

هیئت وزیران در جلسه هشتم مهرماه سال 1394 شرایط عمومی و ساختار و الگوی قراردادهای بالادستی نفت و گاز را تصویب کرده بود که طبق تأکید لایحه بودجه سال 99، به‌کارگیری مواد این مصوبه در قراردادهای بالادستی شرکت ملی نفت، از ابتدای سال بعد، الزامی است.

منبع: تسنیم
مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر