/
۲۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶

در سال 2020 هند و چین قیمت نفت را تعیین می‌کنند

علیرغم آنکه توافق اوپک و متحدان نفتی این گروه در کنار افزایش تولید نفت شیل مهم‌ترین اخبار نفتی در نیمه دوم سال 2019 بوده‌اند اما تقاضا در سمت چین و هند نیز به همان میزان اهمیت دارد.
کد خبر : ۲۳۹۱۲
به گزارش نبض نفت  نقل از راشاتودی، با نزدیک شدن به پایان سال 2019 بسیاری از کارشناسان نیز تلاش می‌کنند تا پیش‌بینی خود درباره قیمت نفت برای سال آینده را ارائه دهند.

این حجم اطلاعات با توجه به تعداد بالای آنها می‌تواند گیج کننده باشد اما یک میانبر برای تحلیل بازار سال آینده وجود دارد.

برای آنکه بتوانیم روند بازار نفت برای سال آینده را پیش‌بینی کنیم کافی است روی دو کشور متمرکز شویم و این دو کشور چین و هند هستند.

این دو کشور از جمله بزرگترین مصرف کننده‌های نفت در جهان بوده و روی هم رفته حدود یک پنجم کل نفت عرضه شده در بازار جهانی را مصرف می‌کنند.

به گفته جان کمپ، کارشناس رویترز، برای پیش‌بینی رفتار بازار باید روی بزرگترین مصرف کنندگان کالاهای اساسی در جهان برای به دست آوردن روند قیمتی آنها تمرکز کرد.

وقتی به بازار نفت می‌رسیم اهمیت چین و هند در بازار نفت از آمریکا بیشتر به چشم می‌آید. چرا که تقاضای نفت در چین و هند بسیار سریع‌تر از دیگر نقاط جهان در حال رشد است و چین تقاضای نفت به طور متوسط سالانه 5 و نیم درصد افزایش داشته و در هند نیز از سال 2008 شاهد رشد متوسط سالانه 5.1 درصدی در تقاضای نفت هستیم و این در حالی است که تقاضای نفت در آمریکا تنها 0.5 درصد رشد کرده است.

یک دلیل دیگر نیز برای تمرکز بر چین و هند در راستای پیش‌بینی آینده بازار نفت وجود دارد و آن این است که هر دو کشور به شدت بر واردات نفت وابسته هستند. 

در چین شاهد واردات 70 درصدی کل نیاز این کشور به نفت هستیم و هند نیز برای تامین نفت خود به واردات 80 درصدی  نیاز دارد.

در سال 2018 چین به طور متوسط روزانه 13 و نیم میلیون بشکه نفت مصرف کرده است و مصرف روزانه نفت هند نیز معادل 5.1 میلیون بشکه است. 

نمی‌توان ادعا کرد که تنها کشورهای تاثیرگذار بر تقاضای نفت بر سال‌های آینده چین و هند هستند چرا که علیرغم رشد پایین تقاضای نفت در آمریکا اما این کشور همچنان روزانه 20 میلیون بشکه نفت مصرف می‌کند.

همین میزان نفت آمریکاست که گزارش‌های هفتگی سازمان اطلاعات انرژی آمریکا را برای فعالان بازار نفت جذاب می‌کند.

البته این رقم بیش از آنکه مبتنی بر اطلاعات متقن باشد بر مبنای تخمین کارشناسان است و معمولا شاهد تغییر این ارقام پس از ارائه اطلاعات دقیق از سوی شرکت‌ها هستیم.

چیزی که بیش از هر چیزی جذاب به نظر می‌رسد این است که انگار در بازار کسی به مصرف نفت آمریکا برای ارزیابی و پیش‌بینی رویکرد آتی توجهی ندارد.

بنا به گزارش سازمان اطلاعات انرژی آمریکا این کشور در هفته نخست ماه دسامبر روزانه 6.9 میلیون بشکه نفت وارد کرده است که معادل بیش از یک چهارم کل مصرف نفت در این کشور است و از کل مصرف نفت هند نیز بیشتر است.

اما با این وجود میزان واردات نفت آمریکا خیلی برای کارشناسان جذاب نیست و دلیل این عدم جذابیت هم رشد پایین تقاضای نفت در آمریکا برخلاف چین و هند است. 

البته علیرغم کاهش اهمیت بازار نفت آمریکا در سمت تقاضا اما این کشور توانسته طی سال‌های گذشته و به لطف انقلاب نفت شیل به یکی از بزرگترین تولید کنندگان نفت در جهان بدل شود و بازار را تحت تاثیر قرار دهد.

تولید نفت شیل به آمریکا کمک کرده تا وابستگی خود به صادر کنندگان سنتی نفت نظیر عربستان را کاهش داده و بیش از پیش خودکفا شود.

بنابراین کارشناسان باید برای پیش‌بینی بازار نفت در سمت عرضه روی آمریکا،‌اوپک و روسیه متمرکز شده و در سمت تقاضا نیز تمرکز روی چین و هند کافی خواهد بود.

چرا که هر اتفاقی که در این دو کشور رخ دهد به سرعت روی بازار تاثیر خواهد گذاشت.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر