/
۰۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

مرزهاي ايران و عراق بسته شد

پس از تاييد رسمي ورود كرونا به ايران كه به فوت دو ايراني در شهر قم منجر شد، دولت عراق اعلام كرده كه در رفت و آمدهاي مشترك ميان دو كشور محدوديت‌هايي برقرار خواهد كرد.
کد خبر : ۲۶۰۹۲

نبض نفت - همسايگي دو كشور ايران و عراق، در كنار نزديكي‌هاي اقتصادي و فرهنگي دو كشور باعث شده، مرزهاي مشترك ميان دو طرف در طول روز، ميزبان تعداد زيادي مسافر از دو كشور است و عراق به عنوان دومين مقصد صادراتي كالاهاي ايراني، در مرزهاي مشترك، روزانه تعداد زيادي از كاميون‌هاي ايراني را ميزباني مي‌كند. به دنبال افزايش خطر شيوع كرونا در ايران و انتقال آن به عراق، دولت بغداد در دستوري كوتاه‌مدت و موقت، اعلام كرده كه مرزهاي مشترك را به روي مسافران ايراني خواهد بست.

اداره گذرگاه‌هاي مرزي عراق با انتشار بيانيه‌اي اعلام كرد: عراق تمام گذرگاه‌هاي مرزي خود با ايران را به دليل شيوع ويروس كرونا به مدت
3 روز به روي شهروندان اين كشور بست. بر اين اساس، شهروندان ايران به مدت 3 روز از هيچ گذرگاهي وارد عراق نخواهند شد. در اين بيانيه همچنين آمده است كه شهروندان عراقي كه از ايران وارد اين كشور مي‌شوند شامل اين ممنوعيت قرار نخواهند گرفت و واردات از ايران به عراق در گذرگاه‌هاي مرزي ادامه خواهد يافت.

اين خبر در حالي منتشر شده كه يحيي آل‌اسحاق، رييس اتاق بازرگاني مشترك ايران و عراق ارتباط تصميم اخير عراق و شيوع كرونا را رد كرده است. او روز پنجشنبه گفت: با تغيير رييس گمرك عراق، گويا تصميم به انجام برخي تنظيمات گرفته‌اند كه اين موضوع باعث بسته شدن مرز دو كشور فعلا در استان ايلام شده است. در حال حاضر تنها مرز ما در استان ايلام بسته است و اين موضوع باعث شده فعلا اجازه ورود به كاميون‌هاي ايراني داده نشود، اما اين روند موقتي است و در حال پيگيري آن هستيم. در كنار مرزهاي زميني، ايرلاين «العراقيه» عراق نيز فعلا برنامه‌هاي پروازي خود از بغداد و نجف به تهران و بالعكس را متوقف كرده است. در كنار آن، هواپيمايي كويت نيز تصميمي مشابه گرفته است. شركت كويت ايرويز اعلام كرده كه با توصيه وزارت بهداشت كويت و مقام هواپيمايي اين كشور، پروازهاي خود به ايران را به حالت تعليق در مي‌آورد. باتوجه به بالا بودن ميزان ترددهاي مشترك ميان دو كشور و حجم بالاي صادرات ايران به عراق، به نظر مي‌رسد ظرف روزهاي آينده، بغداد در دستور فعلي خود تغييراتي ايجاد خواهد كرد و آغاز همكاري‌هاي مشترك دو كشور در مقابله با شيوع كرونا، يكي از گزينه‌هاي اصلي در اين حوزه خواهد بود.

 

توقف پروازهاي مسافري به چين

يكي ديگر از موضوعاتي كه در روزهاي گذشته و تحت‌تاثير شيوع كرونا در ايران مطرح شد، بحث تداوم يا توقف پروازهاي شركت هواپيمايي ماهان به چين بود. در شرايطي كه از روزهاي نخست شيوع كرونا در چين، سازمان هواپيمايي كشوري اعلام كرد كه پروازهاي مسافري ايران به چين متوقف خواهد شد، در روزهاي اخير خبرهايي از تداوم پروازهاي برنامه‌اي ماهان به چين منتشر شد. سازمان هواپيمايي كشوري در پاسخ به اين گمانه‌زني گفته كه اين پروازها مسافري نيستند و با هماهنگي وزارت بهداشت در حوزه جابه‌جايي بار و اقلام بشردوستانه فعاليت مي‌كنند.

جعفرزاده، سخنگوي سازمان هواپيمايي كشوري در اين زمينه گفت: ادامه داشتن پروازهاي ايران به چين و بالعكس به‌طور كامل تكذيب مي‌شود و همچنان پروازهاي مسافري به مقصد و مبدا اين كشور ممنوع است. برخي پروازهاي باري آن هم به صورت محدود و كنترل شده، تحت نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، صورت مي‌گيرد كه آن‌هم با رعايت همه اصول و الزامات پزشكي و پيشگيرانه است.

منبع: روزنامه اعتماد

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر