/
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران

براساس اعلام وزارت بهداشت در چهارمین هفته از شیوع کرونا تاکنون ۱۴۹۹۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند، همچنین ۸۵۳ بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده و ۴۹۹۶ بهبود یافته‌اند.
کد خبر : ۲۶۸۸۷
تعطیلی تمامی بقاع متبرکه و امامزادگان/ امکان جمع‌آوری کودکان کار و خیابان وجود ندارد/ احتمال تبدیل شهر آفتاب به نقاهتگاه/ جبران خسارت‌های مادی و معنوی کرونا/ مسئولان تمارض‌کننده به بیماری صلاحیت ماندن در مسئولیت را ندارند

نبض نفت - ۴ هفته پس از شیوع کرونا در کشور، براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا ظهر روز گذشته ۱۴۹۹۱ نفر به بیماری کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند. همچنین ۸۵۳ بر اثر ابتلا به این بیماری فوت شده و ۴۹۹۶ بهبود یافته‌اند. 

به گفته وزیر بهداشت تاکنون ۱۴ میلیون نفر در طرح غربالگری شرکت کرده‌اند که ۷۳ هزار ۴۳۵ نفر از میان آنها علامت‌دار بودند. بعد از بررسی‌های انجام شده در مراکز جامع بهداشت و خانه بهداشت ۳ هزار و ۴۱۵ نفر به بیمارستان ارجاع شده‌اند و ۱۶۰۵ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و مابقی به مراکز بینابینی ارجاع یا با نسخه به منزل هدایت شده‌اند. در مبادی ورودی ۱۳ استان کشور نیز اکیپ‌های غربالگری حضور داشته و مسافران را مورد معاینه قرارداده و از ورود افراد مشکوک به بیماری جلوگیری می‌کنند. تاکنون نیز بیش از ۲ هزار مسافر که علائم مشکوک به بیماری کرونا را داشته‌اند، شناسایی و به مراکز درمانی معرفی شده‌اند.

باتوجه به نزدیک بودن تعطیلات نوروز، روز گذشته تمامی بقاع متبرکه امامزادگان تعطیل و درهای حرم‌های مطهر رضوی، شاهچراغ و حضرت معصومه(س) تا پایان تعطیلات نوروز به منظور جلوگیری از شیوع بیماری کرونا بسته شد.

برخی از مسئولان تمارض به بیماری کرونا می‌کنند

مسابقه آمار دادن در کشور راه افتاده

جلال میرزایی درباره این‌که مطرح می‌شود کرونا ویروس یک سلاح برای ترور بیولوژیکی است، گفت: کسانی که تخصص دارند باید در این زمینه صحبت کند. یک زمانی نشانه و یا علامتی را می‌یابیم که وجود چنین مسئله‌ای را اثبات می‌کند اما یک زمانی است چیزی برای اثبات نداریم و فقط در موردش حرف می‌زنیم باید با سند و مدرک چنین مسئله‌ای که بسیار حساسیت‌زا است را بیان کنیم.

نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بررسی این‌که کرونا ویروس یک سلاح برای ترور بیولوژیکی است یا خیر؟ باید در آزمایشگاه‌ها توسط محققان انجام‌ شود؛ اینکه با رویکرد سیاسی چنین مسئله مهمی را بررسی کنیم نه تنها کمکی به حل قضیه نمی‌کند بلکه باعث بسیاری از مشکلات دیگر می‌شود.

وی با بیان این‌که باید تمرکز بیشتر روی ابعاد پیشگیری و درمان باشد، اظهار کرد: متاسفانه ما جامعه‌ای داریم که عاشق شعاری عمل کردن و سطحی‌نگری است، اگر قرار بود بیماری کرونا سلاحی باشد باید یک یا دو کشور را دربرمی‌گرفت نه اینکه عالم‌گیر شود، معتقدم در این شرایط پرداختن به این موضوع شاید باعث شود روند درمان و پیشگیری با اختلال مواجه شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی درباره اقدامات صورت گرفته مانند منع رفت‌وآمد به شهرها و یا تعطیلی برخی از بخش‌ها، بیان کرد: امروز در کشور شاهد هستیم که تعطیلی‌هایی اتفاق افتاده؛ درست است بسیاری از کشورها این کار را انجام دادند اما کشور چین که نشانه‌ها و شیوع از آنجا شروع شد یک استانش را تعطیل کرد، اینکه بیاییم کل کشور را تعطیل کنیم، درست نیست.

وی ادامه داد: امروز یک مسابقه‌ای در کشور راه افتاده به اسم آمار دادن. شاهد هستیم هر روز استان‌ها آماری می‌دهند و هر استانداری برای خودش ورود و خروج را ممنوع می‌کند به نظر من این کارها یک مقداری از حد گذشته و دیگر جنبه مضحک پیدا کرده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که آنچه که باید انجام دهیم بررسی ابعاد بیماری است، گفت: شاید در هفته بالای ۲۰۰ نفر بیمار سرطانی جان خودشان را از دست می‌دهند و آنفولانزا همین تعداد افراد را کشت اما امروز خودمان را درگیر کردیم.

وی یادآور شد: در آنفولانزا هم همین اتفاق می‌افتد و  گروه‌های آسیب‌پذیر و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، درگیر این بیماری می‌شوند؛ اما نمی‌دانم چه اتفاقی افتاده که امروز آمار بیماری کرونا بیشتر دیده می‌شود.

میرزایی با بیان این‌که کرونا امروز به اقتصاد ما ضربه زده است، گفت: فعالیت‌های اقتصادی تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است و این بسیار بد است؛ هشدار می‌دهم اگر کاری نکنیم قطعا سال آینده مشکل پیدا خواهیم کرد.

وی گفت: به‌جای اینکه بیاییم جلو رفت و آمدها را بگیریم باید در مبادی ورودی و خروجی مانند ترمینال‌ها و یا فرودگاه‌ها با دستگاه‌هایی که وارد کشور شده‌اند، افراد مشکوک و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند را شناسایی و قرنطینه کنیم و تردد را به حالت عادی برگردانیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا قرنطینه قم می‌توانست از شیوع بیماری جلوگیری کند، عنوان کرد: قرنطینه قم را قبول ندارم چراکه شیوع این بیماری با قرنطینه متوقف نمی‌شود.

وی ادامه داد: در کشور به جای برطرف کردن مشکل و پیگیری؛ مدام روی مسئله‌ای انگشت می‌گذاریم که اصلاً ربطی ندارد و کمکی به حل مسئله نمی‌کند. سیاستمداری که در این مواقع باید سکوت کند و حرفی نزند امروز گیر می‌دهد! درصورتی که نه تخصصش را دارد نه در جایگاهی علمی قرار دارد که درباره این موضوع صحبت کند.

وی ادامه داد: عده‌ای در قم کرونا گرفتند قبول، در گیلان چه‌طور این بیماری شیوع پیدا کرد؟ یا در سایر استان‌ها ریشه‌اش از کجاست؟ این بیماری مانند  آنفولانزا می‌ماند؛ آیا برای شیوع این بیماری می‌توانیم کسی را مقصر بدانیم؟

میرزایی با بیان این‌که امروز مسئولان به جای این‌که به فکر مردم باشند، تمارض به برخی از کارها می‌کنند، عنوان کرد: مشکل دیگری که وجود دارد این است که برخی از مسئولان تمارض به بیماری کرونا می‌کنند و می‌گویند که کرونا گرفتند بعد از دو سه روز اعلام می‌کنند تست‌شان منفی بوده این حرکت غیرمسئولانه است.

وی ادامه داد: سوال اینجاست چرا مسئولان این کار را انجام می‌دهند؟ کسی که چنین رفتاری را انجام می‌دهد قطعاً صلاحیت ماندن در مسئولیت را ندارد.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یک فرد عادی که کرونا بگیرد، اگر منعکس شود تاثیراتی بر اقتصاد و اجتماع ندارد اما مدیر و مسئولی که اعلام می‌کند؛ قطعاً تاثیراتی بر تمام ابعاد جامعه دارد و جالب است این افراد در مدیریت‌شان هم همین‌گونه عمل می‌کنند.

وی با بیان این‌که با مسئولانی که  برای جلب توجه دست به هر کاری می‌زنند باید برخورد شود، گفت: مدیر باید اگر شرایط سختی هم برایش به وجود می‌آید طوری وانمود کنند مشکلی که پیش آمده بسیار پیش پا افتاده است و به جامعه روحیه مثبت تزریق کند نه اینکه با این کارها دست به جلب توجه بزند و بگوید که مریض است.

میرزایی با اشاره به تعطیلی کسب و کارها با شیوع بیماری کرونا گفت: با شیوع کرونا بسیاری از کسب و کارها خوابیده است، بسیاری از مناطق تجاری و توریستی تعطیل شدند؛ در صورتی که این مراکز امیدشان این بود که در این ایام سال بتوانند بخشی از هزینه‌هایی که در سال داشته‌اند را در بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: ما امروز آمدیم به جای اینکه در ورودی و خروجی‌های مراکز خرید در دستگاه‌های کنترل بگذاریم و  افراد مشکوک را شناسایی کنیم ورودی آن‌ها را بسته‌ایم و جلوی زندگی عادی را گرفته‌ایم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: این تجهیزات از خارج وارد شده تا ما بتوانیم وضعیت را کنترل کنیم و زندگی مردم عادی رواج پیدا کند نه اینکه از آن برای کنترل شدید و قرنطینه استفاده کنیم. معتقدم باید افراد مشکل‌دار قرنطینه شوند و بقیه به زندگی عادی خودشان برگردند و به کسب و کارهایشان ادامه دهند.

وی با بیان این‌که نمی‌دانم این چه مسابقه‌ای است که بین مدیران برای جلب توجه به راه افتاده است که تازگی ندارد. مثلاً وقتی بحث اقتصاد مقاومتی می‌شود دستگاه‌ها و ادارات همه‌شان می‌آیند یک ستاد اقتصاد مقاومتی راه می‌اندازند اما دریغ از اینکه یک قدم برای اقتصاد بردارند و یا حتی زمانی که بحث پدافندغیرعامل می‌شود می‌آیند این بخش را راه می‌اندازند و در سخنرانی ها و موضع گیری‌هایشان دم به دقیقه راجع به این موضوع صحبت می‌کنند.

نماینده مردم ایلام گفت: معتقدم باید از تجارب دیگر کشورها استفاده کنیم می‌توانیم جامعه را رو به جلو ببریم و نباید هر مشکل کوچک را بزرگ کنیم جامعه را به عقب بازگردانیم.

شبهات مربوط به کنترل ویروس کرونا باید به صورت منسجم و سیستماتیک پاسخ داده شود

رحمانی فضلی، وزیر کشور در چهل‌ونهمین جلسه ستاد اطلاع‌رسانی و تبلیغات اقتصادی کشور که دوشنبه ۲۶ اسفندماه در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به این که این روزها بیشترین موضوعات در عرصه مدیریت کشور معطوف به کنترل بیماری کرونا است، گفت: برای مقابله با شیوع کرونا، کاهش ارتباطات بین افراد و کانون‌های مختلف جمعیتی مد نظر است و در این خصوص اطلاع‌رسانی و تبلیغات دنبال شده و توصیه‌های لازم از طرف همه مطرح شده است اما برای تحقق مشارکت کامل مردم که عمده‌ترین بخش در مدیریت بیماری کروناست، رسانه ها باید کار بسیار جدی‌تری انجام دهند.

رحمانی فضلی با بیان این که همزمان دو عرصه درمان و تبلیغات موثر را باید بیش از این تقویت کنیم، اظهار کرد: در حوزه رسانه‌ها چند موضوع مهم مورد نظر است. اول اطلاع‌رسانی که باید دقیق، درست و شفاف باشد. به‌علاوه زمینه سوءاستفاده در بین نباشد و از هر نوع تناقض و ارائه آمارهای متفاوت جلوگیری شود.

او اضافه کرد: موضوع دوم در حوزه رسانه‌ها، آموزش است که از این طریق، باید آموزش عمومی همگانی و قابل درک و فهم داشته باشیم.

رحمانی فضلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به این که بروز پاره‌ای از بیم ها در حیات فردی و اجتماعی، مسئله ای عاطفی و زودگذر است، گفت: غلبه بر این شرایط در دسترس است و فرد با سازگاری زندگی خود را ادامه می‌دهد. به همین دلیل در این مسیر باید آگاهی، اطلاع رسانی و آموزش داده شود تا مردم در کنار این موضوع بتوانند زندگی خود را داشته باشند و خود را مصون کنند.

وزیر کشور با تشریح مبانی منجر به تصمیم گیری در خصوص اعمال برخی محدودسازی‌ها برای مقابله با شیوع بیماری گفت: باید در این مسیر رسانه ها با قدرت عمل کنند و با ارائه آموزش‌های جانبی، انتشار صحیح اخبار، میزگردها و اطلاع رسانی بموقع در این جهت اقدام کنند.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت موضوع اقناع سازی تاکید کرد، چنانچه در عرصه اقناع ضعیف عمل شود، مردم تحت تاثیر اخبار غیر صحیح قرارمی‌گیرند و شایعات جا می‌افتد.

وزیر کشور در ادامه با اشاره به طرح برخی شبهات در روند کنترل ویروس کرونا گفت: این شبهات باید به صورت منسجم و سیستماتیک پاسخ داده شود. البته در این جهت گام‌های خوبی برداشته شده است ولی بیش از این ظرفیت داریم و باید از این ظرفیت استفاده کنیم.

رحمانی فضلی با اشاره به اهمیت ویژه مشارکت مردم در امر مدیریت بیماری کرونا گفت: در زمینه کنترل خروجی‌ها همه نهادها پای کار آمده اند اما موفقیت طرح مستلزم همکاری واقعی مردم است. لذا رسانه ها باید طرح کنترل خروجی در استان ها را به خوبی اطلاع رسانی کنند. در این زمینه، وزارت بهداشت، هلال احمر را مامور اجرای طرح کرده است و البته ابعاد امنیتی و انتظامی طرح نیز بر عهده وزارت کشور است.

وی در ادامه تجلی دیگر مشارکت مردم در مقابله با بیماری کرونا را طرح بسیج عمومی مردم علیه کرونا اعلام کرد و افزود: در این طرح  با محوریت محلات و با مشارکت اقشار مختلف فعال، خدمات مورد نیاز محله از ابعاد مختلف مرتبط با این بیماری، دنبال می شود.

وزیر کشور همچنین ضمن تقدیر از زحمات نیروهای مسلح در این حادثه که مانند تمام حوادث کشور از قبیل سیل و زلزله بیشترین تلاش‌ها را داشته‌اند، گفت: نیروهای مسلح با تأمین بیش از چند هزار تخت، مقادیر زیادی دارو، مشارکت در ابعاد مختلف درمان و بسیاری از مسائل مورد نیاز،  پای کار هستند.

رئیس ستاد اطلاع رسانی وتبلیغات اقتصادی کشور با تاکید بر وفور کالا در بازار گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در این عرصه به خوبی اقدام کرد و به صورت مستمر کالاهای مورد نیاز را در بازار توزیع کرد، صداوسیما نیز با انعکاس فروشگاه ها و مغازه های پر از کالا، التهاب جامعه را کاهش داد و البته اصناف هم در این زمینه به خوبی وارد عمل شدند.

وزیر کشور در پایان مجدداً خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مسئله مشارکت و همراهی مردم است و موثرترین مسئله در مشارکت و همراهی مردم نیز رسانه‌ها هستند که امیدواریم نقش خود را به خوبی مانند گذشته انجام دهند.

امکان جمع‌آوری کودکان کار و خیابان در شرایط بحران کرونا وجود ندارد

اجرای طرح جمع‌آوری به اپیدمی در گروه‌های خاص می‌انجامد

«حبیب‌الله مسعودی فرید» معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور درباره آموزش مراقبت‌های بهداشتی به کودکان کار و خیابان گفت: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور یکی از نگرانی‌های ما در خصوص کودکان کار و خیابان بود.

وی با بیان اینکه تعداد بسیاری از کودکان کار که در خیابان هستند به همراه خانواده زندگی می‌کنند، ادامه داد: همانطور که می‌دانید، این بیماری در کودکان علائم شدیدی ممکن است نداشته باشند، اما ممکن است کودکان بیماری را به خانواده خودشان منتقل کنند به همین دلیل هم ما در سازمان بهزیستی و هم بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد وارد عمل شدیم و هم به کودکان کار و خیابان آموزش‌های بهداشتی ارائه شده و هم به آنها بسته‌های بهداشت فردی داده شده است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: برای اینکه این اقدامات پوشش فراگیرتری داشته باشد، در جلساتی که با سازمان‌های مردم نهاد داشتیم قرار شد، بر آموزش و آگاه‌سازی کودکان، کار کنیم و همچنین وسایل بهداشت فردی شامل دستکش، ژل ضدعفونی کننده، محلول‌های شست‌وشو، دست و ماسک در اختیار آنها بگذاریم. توزیع این بسته‌ها از طریق اورژانس اجتماعی و سازمان‌های مردم نهاد و خیرینی که در زمینه تامین این اقلام کمک می‌کنند، انجام می‌شود.

فرید خاطرنشان کرد: این اقدامات به فاصله دو روز در میان همه استان‌ها برای کودکان کار و خیابان انجام خواهد شد. اورژانس اجتماعی به همراه سازمان‌های مردم نهاد در محل‌هایی که حضور کودکان کار بیشتر است، مانند تقاطع خیابان‌ها و سرچهارراه به این کودکان آموزش داده و بسته‌های بهداشتی نیز در ۴ نوبت به آنها داده خواهد شد. چنانچه لازم باشد این بسته‌ها بیش از این تعداد نیز توزیع خواهد شد. از بچه‌ها نیز درباره وضعیت جسمی‌شان سوالاتی پرسیده می‌شود و چنانچه کودکی علائمی مانند تنگی نفس، خستگی و کوفتگی، تب بالا و سرفه شدید داشته باشد، بلافاصله با اورژانس ۱۱۵ تماس گرفته می‌شود و این کودکان به اورژانس ارجاع داده می‌شوند تا پروتکل‌های بهداشتی برای این کودکان نیز انجام شود، در غیراینصورت اگر کودکان علامتی نداشته باشند به آنها فقط آموزش‌های لازم را می‌دهیم. 

وی درباره جمع‌آوری کودکان کار و خیابان خاطرنشان کرد: در بحث معتادان متجاهر این بحث وجود داشت که معتادان را جمع‌آوری کرده و در یک مکان نگهداری کنیم که ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد، برنامه‌ای برای جمع‌آوری معتادان ندارند، چراکه اگر یک فرد مبتلا باشد با جمع‌‌آوری آنها باعث می‌شویم که اپیدمی را در گروهای خاص ایجاد کنیم. در خصوص کودکان هم همین موضوع وجود دارد، ما نمی‌توانیم ۱ یا ۲ یا ۳ هزار کودک را جمع‌آوری و در یک یا چند مکان نگهداری کنیم، چراکه منجر به تراکم بیش از حد کودکان می‌شود و ممکن است، باعث انتقال بیماری شود، چراکه باید بین هر فرد یک و نیم تا دو متر فاصله باشد و اگر بخواهیم این شرایط را رعایت کنیم، شاید در هر مرکز فقط بتوانیم ۲۰ الی ۳۰ کودک را نگهداری کنیم.  

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور تصریح کرد: سیاستی که در کل کشور داریم و طبق مصوبه کمیته پیشگیری از بیماری‌های واگیر در سازمان صرفا اقدمات ما چه در حوزه کودکان کار و چه در حوزه کودکان کار و خیابان و چه در حوزه معتادان متجاهر این است که خدمات به صورت حضوری در معابر داده شود. سازمان‌های مردم نهادی که با ما نیز همکاری می‌کنند هم خدماتشان را به صورت خدمات غیرپذیرشی ارائه می‌دهند. آموزش‌ها به طور روزانه و به صورت مکرر به کودکان ارائه می‌شود. 

فرید درباره آموزش به کودکانی که در گودهای زباله گردی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: شهرداری تهران بسته‌های بهداشتی در این مناطق توزیع کرده است و سازمان‌های مردم نهاد زیادی نیز در این زمینه فعالیت می‌کنند. 

کرونا مثل آنفولانزا همیشه در کشور خواهد بود

باید برای کرونای اقتصادی کشور کاری کرد

فردین فرمند نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اساسی وضع اقتصادی و بودجه‌‌ای کشور است، گفت: آقای لاریجانی علیرغم همه مشکلاتی که بودجه داشت و مجلس آن را رد کرده بود، از مقام معظم رهبری یک اجازه کلی، آن هم بدون اینکه اصل قضایا را به محضر و سمع و نظر ایشان برساند گرفت و بعد هم آن را برای اجرا به دست دولت داد.

وی با طرح این موضوع که کرونای اقتصاد آسیب بیشتری به کشور خواهد زد و تبعات سنگین‌تری برای کشور خواهد داشت، یادآور شد: بودجه در آخرین جلسه علنی مجلس رد شد و آقای پزشکیان آن را به کمیسیون تلفیق فرستاد در حالی که کلیات آن رد شده بود و باید دوباره به دولت باز می‌گشت.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس افزود: در مملکتی که درآمدی ندارد و هزینه‌ها از درآمد آن بیشتر است دولت آمده و در بودجه استقراض از مردم را مطرح کرده‌ است! چه زمانی و چگونه می‌خواهید قرضتان به مردم را بدهید؟!

وی در تشریح چگونگی اجرایی شدن بودجه ۹۹ گفت: آقای لاریجانی در جلسه بعد از رد بودجه، که به رسمیت هم نرسید و حتی در همان جلسه به نمایندگانی که برای صحبت کردن وقت گرفته بود اجازه صحبت داده نشد، رادیوی مجلس را روشن کرد و بدون اینکه به مردم بگوید که جلسه به حد نصاب نرسیده است، نظریات خوشان را که فکر می‌کنند همه چیز را در دنیا فقط خودشان بلدند مطرح فرمود و گفت که اگر مملکت بودجه نداشته باشد چه و چه می‌شود؛ گویی هیچ‌کس دیگری از این مسائل سر در نمی‌آورد و نمی‌داند.

فرمند با تاکید بر اینکه بودجه در اولین و آخرین جلسه‌ای که داشتیم رد شد و دیگر جای بحث در مجلس نداشت، ادامه داد: در جلسه بعد از رد بودجه،  از ۲۹۰ نماینده ۱۷۲ نفر بیشتر حضور پیدا نکردند که دلیل آن هم این بود که در دور یازدهم مجلس نماینده نشده‌‌اند کرونا بهانه‌ای شد.

وی اظهار داشت: طبق آیین نامه داخلی مجلس بعد از رد بودجه باید موضوع چند دوازدهم مطرح می‌شد اما آقای لاریجانی و چند نفر از هم‌نظران خودش نظراتشان را گفتند و اجازه ندادند افراد دیگری حرف بزنند و در نهایت حرف‌های خودشان را به خورد مردم دادند. آقای لاریجانی در نامه‌ای که به رهبری نوشت، گفته است مشکلات بودجه در کمیسیون بودجه حل شد، کجا حل شد؟ کلیات بودجه رد شد و باید به دولت بازمی‌گشت و دولت باید بودجه واقعی برای کشور می‌نوشت؛ بجای این کار می‌توانستند از مقام معظم رهبری کسب اجازه و راهکار اینکه چگونه دولت بدون تصویب بودجه کارهایش را پیش ببرد، کنند.

نماینده مجلس دهم گفت: برای اولین بار در جمهوری اسلامی قانونی اجرا می‌شود که هیچ‌گاه قانون نشده است و حداقل از فیلتر مجلس که در قعر امور شده و در این دوره هیچ‌گاه در راس امور نبوده است هم عبور نکرد؛ ریاست مجلس هر جا که دلش خواست مجلس را برد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا واقعیتی است که وارد کشور شده و مثل آنفولانزا همیشه خواهد بود و ریشه‌کن نمی‌شود اما امیدواریم که واکسنی برای آن پیدا شود، بیان کرد: کرونا در دنیا در حال انتشار است و مشکل اصلی کشور ما نیست و کشورهایی  که وضع اقتصادی بهتری داشتند هم نتوانسته‌اند از انتشار آن جلوگیری کنند؛ باید کاری برای کرونای اقتصادی کشور کرد که ویروس اصلی آن ترامپ است، چرا که او کوتاه نخواهد آمد و ما نیز به واسطه ارزش‌های انقلابی کوتاه نخواهیم آمد اما باید برای این موضع چاره‌ای اندیشیده شود.

نماینده مردم میانه یادآور شد: ۱/۵ میلیون بشکه نفت در بودجه دیده بودند، چقدر امکان تحقق داشت؟ درآمد مبالغی که می‌گویند می‌خواهند هزینه کنند از کجاست؟ کل درآمدهای ما از منابع مالیاتی حتی کفاف حقوق مردم را نخواهد داد و اگر ادارات تعطیل شود و مردم در خانه بنشینند به نفع مملکت است چراکه به محض ورود به اداره باید ۱۵-۲۰ درصد به هزینه‌های حقوق‌ها اضافه کنیم چراکه شامل حق ماموریت و هزینه‌های جانبی ادارات می‌شود،‌ ما مبالغ این هزینه‌های تحمیلی را نداریم و از فروش سرمایه‌های کشور تامین مالی می‌کنیم.

وی در تشریح سرمایه دولتی گفت: از دوره قاجار تا به حال دولت منابعی داشته که از آنها استفاده می‌کند و شرکت‌هایی دارد که زیان‌ده هستند، از سویی نیز نتوانسته اصل ۴۴ را اجرایی کند؛ این دولت در اجرای قانون یکی از ضعیف‌ترین دولت‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی  بوده و در کنار آن هم مجلس نتوانست هیچ کمکی کند چراکه ریاست آن را یک انسان خودرأی به عهده دارد و صحبت‌های غیرواقعی به مردم تحویل می‌دهد.

فرمند افزود: در این دوره مجلس کار اساسی در راستای بهینه‌سازی اقتصاد نکرده است، دولت می‌خواهد سرمایه‌هایی را که طی یک قرن به درست یا غلط جمع‌آوری کرده است را واگذار کند، که چه بشود؟ می‌خواهید دوباره آن را هم خرج و تمام کنید.

عضو فراکسیون مستقلین مجلس با بیان اینکه آینده این مملکت با این شرایط بر چه پایه‌ای استوار خواهد شد؟، اضافه کرد: دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه درنظر گرفته بود که از فروش اسناد دولتی از مردم قرض بگیرد این استقراض را چه زمانی به مردم می‌خواهید پس بدهید؟  تا سال ۱۴۰۱ اوراق قرضه را فروخته‌اند با کدام منابع می‌خواهیم آنها را پس بدهیم؟ اگر اضطراب در مردم  ایجاد شد و پول‌هایشان را خواستند ارزش این کاغذها چقدر خواهد بود؟

وی با طرح این سوال که سال گذشته بودجه با فروش یک و نیم میلیون بشکه بسته شد اما چقدر از آن محقق شد؟ گفت: ۶۵ هزار پروژه ناتمام در این کشور وجود دارد، اما اوراق قرضه‌ای که فروخته شد خرج چه پروژه‌هایی شد؟ 

فرمند افزود: وقتی در حال نوشتن بودجه ملی هستیم باید به گونه‌ای باشد که مردم از آن منتفع شوند؛ بودجه علیرغم اینکه در کمیسیون تلفیق بسیار چکش‌کاری شد اما در نهایت در صحن رد شد چراکه غیرواقعی بود ۱۱۴ رای منفی و ۶۸ رای مثبت آورد و این شوخی نیست.

وی با اشاره به محقق نشدن میزان فروش نفتی که در بودجه سال ۹۸ دیده شده بود، تصریح کرد: اصلاً اجازه می‌دهند شما نفت بفروشید؟ با اینکه ممکن است مردم آمریکا به ترامپ رای ندهند، اما  اگر ترامپ علیرغم همه شرایط پیروز شد، چه؟

نماینده مجلس دهم با اشاره به تشییع پیکر سردار سلیمانی، گفت: عجیب بود که مردم در انتخابات شرکت نکنند اما اکثر تحصیلکرده‌ها رای ندادند و به نوعی آن را اعتراض به سیستم می‌دانستند هرچند که اشتباه است اما این تفکر در مدت کوتاهی به عنوان اعتراض در مردم مستولی شد. در تمام دنیا که مثل جمهوری اسلامی آزادی دارند ما رئیس قوا نداریم، مثلا در مجلس، رئیس سخنگوی مجلس است و برای این است که برود در جمع سران قوا نظرات مجلس را انعکاس بدهد نه اینکه بجای نمایندگان تصمیم بگیرد آن هم در شرایطی که در اصول قانون اساسی نمایندگی قائم به فرد است و هیچ کسی نمی‌تواند رای خودش را واگذار کند.

عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با تاکید بر اینکه کرونا موضوعی است که همواره وجود خواهد داشت اما ما باید اقتصاد خودمان را نجات بدهیم  چراکه وقتی چنین مسئله به وجود می‌آید باید بتوانیم جلوی آن بیاستم، گفت: شما در مسئله ماسک نگاه کنید در کشوری مثل کره جنوبی که از لحاظ درآمدی و منابع اقتصادی بسیار قوی  و خیلی از ما جلو زده است مردم در صف ایستاده بودند که البته چنین انتظار داریم اما از خودمان که به اصطلاح کشور مسلمان هستیم چنین انتظاری نداریم این احتکار کردن نه تنها برخلاف قانون که برخلاف شرع  است.

وی در پاسخ به اینکه با توجه به حرف‌های شما آیا در بودجه آینده با کسری بسیار زیادی روبرو هستیم، گفت: ما ابتدا باید محل درآمدهای‌مان را در نظر بگیریم؛ وقتی کلیات بودجه تصویب می‌شود ما وقت زیادی باید روی محل‌های کسب درآمد بگذاریم در حالی که بیشتر وقت صرف هزینه کردها می‌شود در بودجه پیش‌بینی شده است که بیش از یک میلیون بشکه درآمد نفتی خواهیم داشت خوب از کجا ؟چقدر از درآمدهای نفتی سال گذشته محقق شده است؟

فرمند با بیان اینکه در کاخ سفید ۵۰۰ نفر نشستند و ایران را رصد می‌کنند و هر کاری که می‌کنیم بلافاصله تعدادی از افراد یا شرکت‌ها تحریم می‌شوند، تصریح کرد: با این وضعیت چگونه پیش‌بینی کردیم که ما این میزان نفت می‌فروشیم؟ به طور کلی کدام کشورهایی که اقتصاد سالم دارند نفت برای فروش دارند و از طریق فروش نفت بودجه خود را تامین می‌کنند؟ اگر بنشینیم و فکر کنیم که چگونه تامین درآمد کنیم نفروختن نفت و بستن بودجه بدون آن دیگر آرزو نیست.

وی اظهار داشت: از مشکلاتی که ما در مملکت داریم، کرونای بی‌اعتمادی مردم است که کشور را به زانو در می‌آورد.

نمایده مجلس دهم با بیان اینکه نماینده مردم میانه با اشاره به تاکید رهبری بر خودکفایی بودجه از منابع نفتی در ۲۵ سال پیش، گفت: دولت‌هایی که بر سر کار آمدند این کار را نکردند و دلیل آن نبود مجلس‌های قانونگذاری بود، چرا با وجود اینکه مجلس وظیفه قانونگذاری دارد اما برخی نمایندگان به دنبال کارچاق کنی و به دنبال بده بستان‌های پشت صحنه هستند؟

وی گفـت: برخی نماینده‌ها اصلا به دنبال این نیستند که اقتصاد مملکت مستقل بشود شما نگاه کنید که کمیسیون تلفیق را به چه روزی انداختند آقایان دنبال این هستند که پول‌ها را از جایی به جای دیگر بفرستند.

اعلام آمادگی برای تبدیل شدن شهر آفتاب به نقاهتگاه بیماران کرونا

در حال مذاکره با وزارت بهداشت هستیم

«محمد رئوف قادری» مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب درباره تجهیز این مجموعه به بیمارستان صحرائی و نقاهتگاه بیماران مبتلا به کرونا گفت: در شرایط سختی قرار گرفته‌ایم و باتوجه به شرایط کنونی کشور، اقتضا می‌کند که با هر وسیله و تحت هر شرایط ممکنی در خدمت مردم باشیم. شهرداری تهران به عنوان یکی از نهادهایی که از ابتدای این بحران در خدمت مردم بوده است نیز در این راستا تلاش می‌کند.

او ادامه داد: ما در نمایشگاه بین المللی شهر آفتاب از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنیم. به شهرداری و شورای شهر اعلام آمادگی کردیم تا در خدمت جهادگران عرصه بهداشت و درمان باشیم و هر زمانی که ستاد مبارزه با کرونا تشخیص دهد که شهر آفتاب مکان مناسبی است، آماده‌ایم تا این مجموعه را در اختیار آنها قرار دهیم.

قادری در پاسخ به این سوال که آیا درخواستی از سوی وزارت بهداشت در این باره مطرح شده است؟ گفت: مذاکراتی داشتیم و پیشنهاداتی مطرح شده است، هنوز در ابتدای تصمیم‌گیری‌ها هستیم و منتظریم تا رسما به ما اعلام شود. 

خسارت‌های مادی و معنوی کرونا باید در سال ۹۹ جبران شود

برای حل مشکلات اقتصادی راهی برای تعامل با دنیا پیدا کنیم

اطلاعات واقعی را در اختیار مردم قرار دهیم

مهرداد بائوج لاهوتی درباره این‌که مسئولان و تصمیم‌گیران کشور در سال جدید چگونه باید با مردم تعامل داشته باشند و دولت و حاکمیت چه تصمیماتی را باید برای حکمرانی صحیح و مردم‌داری درست اتخاذ کنند، گفت: کشور با پدیده جدید و با بیماری جدیدی به اسم «کرونا» رو‌به‌رو شده است که مدتی است همه بخش‌ها، نهادها و ارکان‌ها را درگیر خودش کرده است؛ معتقدم دولت و حاکمیت باید شرایطی را فراهم کنند که از این فضا عبور کنیم.

نماینده مردم لنگرود با تاکید بر این‌که درجه اول و بالاتر از هر چیزی سلامتی مردم مهم است، بیان کرد: اگر افراد یک جامعه سلامت نداشته باشند آن جامعه قطعا پویا نخواهد بود، جامعه‌ای می‌تواند به سمت سازندگی و توسعه گام بردارد که افرادش سلامت، دارای فکر و انگیزه باشند. 

وی ادامه داد: بحث بعدی بررسی آسیب‌های اقتصادی است که بیماری کرونا به کشور وارد کرده است. حجم خسارت‌های مالی این بیماری به کشور بالاست؛ شما نگاه کنید کرونا به بخش‌های گردشگری ، تولید ، بازرگانی و حتی به منابع درآمدی دولت آسیب زده است.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز فروش نفت که با مشکل رو‌به‌رو است آن یک میلیون بشکه‌ای که هم گفته شد به فروش نمی‌رسد. از سوی دیگر چشم امید دولت به دریافت مالیات بود که به حق امروز با این شرایط نمی‌تواند دریافت کند و باید یک مساعدت‌هایی هم داشته باشد به مردمی که بیماری کرونا به درآمدشان آسیب زد.

وی افزود: سال سخت و پر فشاری را پشت سر گذاشتیم و به نظر من بهترین شرایطی که برای برون رفت از این قضیه می‌توان پیدا کرد این است که یک کلام واحد داشته باشیم و پرهیز کنیم از کلام‌های متفاوت و آن دسته از اظهارنظرهایی که در این شرایط فقط و فقط به اتحاد و وحدت ما ضربه می‌زند. 

لاهوتی ادامه داد: امروز دیگر وقت تسویه حساب نیست که بیاییم مطرح کنیم فلانی خطا کرد و از این دست صحبت‌ها؛ شرایط امروز به گونه‌ای است که هرکسی رسالتش کمک است. به هرحال امروز ما دو حادثه بزرگ را در کشور تحمل می‌کنیم؛ تحریم‌ها و بیماری کرونا.

وی یادآور شد: تحریم‌های ظالمانه از سوی دشمنان به وجود آمدند و آنان به هیچ عنوان حاضر نیستند از کاری که انجام داده‌اند کوتاه بیایند؛ بنابراین در این شرایط نباید کاری انجام دهیم که موجبات شادی آنان فراهم شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: معتقدم دولت و حاکمیت باید با مردم صادقانه گفت‌وگو داشته باشند چرا که صادقانه صحبت کردن، واقعیت‌ها را پیش روی مردم قرار دادن باعث می‌شود آنان شرایط را بپذیرند تا این که ما با مردم غیر شفاف صحبت کنیم و واقعیت را پنهان کنیم و این احساس را داشته باشیم که مردم محرم نظام نیستند و آنان را در جریان اتفاقات قرار ندهیم. 

وی تاکید کرد: فضای امروز جامعه به گونه‌ای است که مردم بخصوص با گسترش ابزارهای اطلاع‌رسانی متوجه پنهان‌کاری‌ها خواهند شد و اگر ما چنین کاری را انجام دهیم قطعا همراهی مردم را از دست خواهیم داد؛ بنابراین اگر می‌خواهیم مردم با ما باشند باید با آنان صادق باشیم و اطلاعات واقعی در اختیارشان قرار دهیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی درباره راه برون رفت از مشکلاتی بزرگ و کوچکی که کشور با آن‌ها درگیر است، گفت: راه برون رفت از مشکلات ایجاد تعامل با دنیا است. 

وی ادامه ادامه داد: یک تصور این است که ما وقتی سخن از تعامل با دنیا می‌کنیم نگاه‌مان به سمت آمریکا و ترامپ است؛ درصورتی که ترامپ فقط یک رئیس‌جمهور است کما این‌که امروز خود مردم ایالات متحده از دستش خسته شده‌اند بنابراین منهای دولت آمریکا یکی از راه‌ها این است که گفت‌وگو و تعامل با کشورهای همسایه و منطقه داشته باشیم.

لاهوتی تاکید کرد: به هر حال روابط کشورها مانند حلقه‌های یک زنجیر هستند؛ در همین داستان بیماری کرونا مشاهده کنید مگر می‌شود در کشور بدون هیچ ارتباطی با دنیا این معضل به این بزرگی را حل کنیم؟ ما به مجامع بین‌المللی وابسته هستیم و باید از تجربه آن‌ها استفاده کنیم و حتی گاهی باید به آن‌ها تجربیات خود را منتقل کنیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اعتقادم بر این است در سال جدید باید یک راه و بابی برای ایجاد تعامل بیشتر با دنیا پیدا کنیم؛ چرا که مشکلات اقتصادی کشور باید حل شود. برای حل مشکلات باید یک راه و باب برای تعاملات سیاسی با دنیا پیدا کنیم در غیر اینصورت مشکلات اقتصادی ما باقی خواهد بود. 

وی در پایان بیان کرد: امروز بحث مقاوم‌سازی اقتصاد مطرح است، اگر از سال‌های گذشته به مقاوم‌سازی اقتصادی می‌کردیم که نکردیم شاید مشکلاتی که امروز به آن دچار شدیم کمتر بود.

منبع: ایلنا

برچسب ها:

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر