/
۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۲

راه‌اندازی واحد تولید هیپوکلریت سدیم سکوی سروش

واحد تولید هیپوکلریت سدیم سکوی سروش با تلاش کارکنان شرکت نفت فلات قاره تعمیر و راه‌اندازی شد که با این اقدام، افزون بر صرفه‌جویی ارزی قابل توجه برای کشور، از توقف تولید نفت نیز جلوگیری می‌شود.
کد خبر : ۲۷۵۳۲
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، واحد Electro Chlorination کار تولید محلول هیپوکلریت سدیم به‌وسیله الکترولیز آب دریا را انجام می‌دهد. این محلول به‌منظور جلوگیری از رشد میکروارگانسیم‌ها به ورودی پمپ‌های مکش آب دریا و پمپ‌های آتش‌نشانی تزریق می‌شود.

در این شرایط با الگوبرداری از سیستم حفاظتی مشابه در شناورها، دستگاهی موسوم به MGPS از سوی کارشناسان سکوی سروش طراحی و ساخته شد که بر اساس الکترولیز آندهای مس و آلومینیوم و خاصیت حفاظتی یون‌های تولیدی کار می‌کند. با این تفاوت که در شناورها آندها در ورودی پمپ‌ها نصب می‌شوند، اما در دستگاه جدید محلول حاوی یون‌های مس و آلومینیوم در سطح تولید و به ورودی پمپ‌ها تزریق می‌شود. با توجه به اینکه تاکنون سیستم حفاظتی در سکوهای دریایی به این شکل استفاده نشده، تست‌ها و مطالعات تکمیلی برای بهینه‌سازی و اطمینان از کارایی قطعی آن در جریان قرار گرفته است.

با توجه به اهمیت موضوع و خسارت‌های مالی که به دلیل گرفتگی پمپ‌های مکش آب دریا و آتش‌نشانی و راه‌اندازی مجدد واحد تولید هیپوکلریت سدیم می‌توانست به شرکت تحمیل شود، انجام بهینه‌سازی‌ها و اصلاحات لازم در دستور کار متخصصان سکو قرار گرفت، همچنین با توجه به صرفه‌جویی ارزی قابل توجه و جلوگیری از توقف تولید سکو، گروه با جدیت و تعهدی که در همه کارکنان سکو وجود دارد اقدام‌های مهمی انجام داد و خوشبختانه نتایج ارزشمندی در پی داشت.

از جمله این اقدام‌ها می‌توان به آماده‌سازی ۱۰ عدد سل به همراه اتصالات، اورینگ‌ها و نصب آنها، آماده‌سازی اتصالات جدید و جداسازی قسمت‌های معیوب کابل‌های موجود، بررسی و تست کابل‌های قدرت ارتباطی تا محل تابلو کلروپکیج واقع در سوئیچگیر روم، نرمال‌سازی مدارهای فرمان در تابلوهای کنترل و ایمن‌سازی کابل‌های غیرقابل استفاده، راه‌اندازی و تنظیم مجدد رکتیفایر و تصحیح تنظیمات آن برای اتصال به سیستم DCS، سرویس و نصب تمامی ولوهای کنترلی مربوط به خروجی و ورودی پکیج، همچنین اسکراب و رنگ‌آمیزی آنها، نصب همه اتصالات لاین‌های ورودی به پکیج که برای MGPS استفاده شده بود، باز کردن و شست‌وشوی همه سایدگلس‌های مربوط به نقاط تزریق و شست‌وشو و تمیزکاری Degassing Tank اشاره کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر