/
۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳

بزرگترین و پیچیده‌ترین توافقی که ترامپ جوش داد!

یک کارشناس نفت در گفت و گو با شبکه آمریکایی CNBC توافق کاهش تولید اوپک و غیراوپک را بزرگترین و پیچیده ترین توافقی دانست که ممکن است دونالد ترامپ تا به امروز بسته باشد.
کد خبر : ۲۷۵۸۶

به گزارش نبض نفت به نقل از شبکه CNBC، دان یرگین، کارشناس نفت روز دوشنبه به شبکه CNBC آمریکا گفت: توافق کاهش تولید اوپک پلاس ممکن است بزرگترین و پیچیده ترین توافقی باشد که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا تاکنون منعقد کرده باشد.

اوپک و متحدانش که گروه اوپک پلاس را تشکیل می دهند، روز یکشنبه پس از چند روز مذاکرات فشرده تحت فشار رییس جمهور آمریکا، با کاهش تولید ۹.۷ میلیون بشکه در روز در ماههای مه و ژوئن با هدف مهار افت قیمتها موافقت کردند. این توافق پس از این که روز پنج شنبه و جمعه در پی عدم تمایل مکزیک برای قبول سهمیه کاهش تولید خود به بن بست رسیده بود، با تلاشهای مضاعف و مذاکرات فشرده سرانجام در آخرین ساعات روز یکشنبه تصویب شد.

دان یرگین که نایب رییس شرکت تحقیقاتی آی اچ اس مارکیت است، در ادامه اظهار کرد: موضوع بسیار جالب در این رویداد بی سابقه، سیر تحول وقایع و رفتار ترامپ است. تا چند هفته پیش ترامپ اظهار می کرد که ریزش قیمتهای نفت در اوایل مارس برای مصرف کنندگان خوب است زیرا به معنی قیمت ارزانتر بنزین است.

کاهش قیمت نفت ناشی از آغاز جنگ قیمت میان عربستان سعودی و روسیه پس از شکست مذاکرات تولیدکنندگان بزرگ در اوایل مارس در خصوص کاهش تولید ۱.۵ میلیون بشکه در روز نفت و تصمیم این دو کشور برای لبریز کردن بازار از عرضه نفت ارزان بود.

افت شدید قیمتهای نفت باعث کاهش هزینه سرمایه و تعدیل مشاغل در صنعت نفت شیل آمریکا شد که یکی از بالاترین هزینه های تولید را در جهان دارد.

به گفته یرگین، ترامپ این وضعیت را یک موضوع امنیت ملی و یک موضوع اشتغال و عامل مهمی در اقتصاد آمریکا دید و به همین دلیل در این قضیه وارد شد. این شاید بزرگترین و پیچیده ترین توافقی بود که ترامپ تاکنون صورت داد. نه تنها وی یک معامله ساز است بلکه به نوعی یک میانجیگر جدایی هم است.

این کارشناس نفتی گفت: دو عامل اصلی باعث نهایی شده این توافق شد که تا شش هفته پیش غیرممکن به نظر می رسید. نخست این که قیمت نفت بدون یک توافق در وضعیت فروپاشی خطرناکی بود زیرا دیگر فضایی برای ذخیره سازی نمانده بود و این امر به نوبه خود تبعات جدی فراتر از صنعت نفت و بخشهای دیگری مانند فاینانس داشت.

عامل دیگر ناشی از نبود تقاضا بود و تولیدکنندگان دیدند نمی توانند نفتشان را بفروشند. تقاضا برای نفت در هفته های اخیر که مقامات کشورهای مختلف محدودیت رفت و آمد را برای مقابله با شیوع ویروس کرونا وضع کرده اند، به شدت افت کرده است.

این عوامل دست به دست هم دادند اما این توانایی معامله سازی ترامپ بود که تلفن را به دست گرفت و معامله ای که تا چند هفته قبل غیرممکن به نظر می رسید را جوش داد.

اوپک پلاس از کشورهای خارج از این گروه شامل آمریکا، کانادا و نروژ درخواست کرده است که در کاهش تولید برای تقویت قیمتها مشارکت کنند. ترامپ در واکنش به درخواست این گروه اظهار کرده که عوامل بازار تاثیر خود را خواهند گذاشت و تولید نفت آمریکا کاهش پیدا می کند.

بر اساس گزارش شبکه CNBC، دان یرگین اظهار کرد که توافق اوپک پلاس زمان خرید و از بروز فاجعه سرریز شدن مخازن نفت تا پایان آوریل یا ابتدای ماه مه جلوگیری کرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر