/
۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
یاراحمدی مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK در گفتگو با نبض نفت:

عرضه قطره‌چکانی وکیوم باتوم توسط پالایشگاه‌ها یکی از مشکلات اصلی صنعت قیر است

توسط پالایشگاه ها و نبود سقف رقابت در بورس کالا دکتریاراحمدی از فعالان عرصه تولید و صادرات صنعت قیر در کشور عرضه قطره‌چکانی وکیوم باتوم توسط پالایشگاه‌ها بین مشتریان و نبود سقف رقابت در بورس کالا را مهمترین چالش این صنعت بیان کرد و گفت این موضوعات به یک معضل بزرگ برای تولیدکنندگان بخش خصوصی قیر تبدیل شده است.
کد خبر : ۳۰۰۲۹
عرضه قطره‌چکانی وکیوم باتوم توسط پالایشگاه‌ها یکی از مشکلات اصلی صنعت قیر است

دکتر مهران یاراحمدی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت با اشاره به اینکه سال پایانی دولت روحانی را پشت سر می‌گذاریم گفت: به عنوان بخش خصوصی که در حوزه نفت فعالیت می‌کند، اگر بخواهیم عملکرد وزارت نفت و زیرمجموعه‌های آن را طی چند سال اخیر تشریح کنیم، به سادگی امکان‌پذیر نیست زیرا بحث خیلی گسترده‌ای است.

یاراحمدی با تاکید بر اینکه می‌بایست به صورت کلی اظهارنظر کرد گفت: ما به عنوان نماینده بخش مظلوم خصوصی چند چالش بزرگ داریم و این چالش‌ها سبب شده به صراحت اعلام کنیم که به هیچ عنوان از عملکرد دولت تدبیر و امید راضی نیستیم.

وی یکی از دلایل مهم نارضایتی را مشکلات ناشی از تحریم‌ها دانست و گفت: بی‌شک با تحریم‌های خارجی نمی‌توانیم کاری کنیم اما مشکل اصلی این است که در داخل کشور به دلیل بی‌تدبیری و عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها و سازمان‌ها  خود تحریمی داریم.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK با انتقاد شدید از چالش‌هایی که دولت یا زیرمجموعه‌های دولت برای بخش خصوصی به وجود می‌آورد گفت: یکی از این موارد وزارت نفت است. آخرین چالشی که برای بخش خصوصی به خصوص در بخش تولید و تخصصی‌تر در بخش تولید قیر وجود دارد، بحث عرضه، به ویژه چگونگی عرضه در بورس است.

یاراحمدی با اعلام اینکه وکیوم باتوم را به صورت قطره‌چکانی در بورس عرضه می‌کنند گفت: متاسفانه حجم عرضه وکیوم باتوم (مواد اولیه و خوراک صنایع تولید قیر) بسیار پایین‌تر از تقاضاست هر چند به دست آوردن حجم تقاضا توسط پالایشگاه‌ها امری طبیعی بوده و کاملا به آن واقف می‌باشند. از سوی دیگر با برداشتن سقف حداکثری به میزان 10 درصد، رقابتی دیوانه‌وار در خرید وکیوم به وجود می‌آید تا جایی که به رقم هشت میلیون ریال در هر تن در معاملات بورس کالا  هم رسیده‌ایم و این یعنی فاجعه.

وی با اشاره به اینکه در بحث صادرات محصول قیر ایران با خیلی از کشورهایی که رقیب ما در منطقه هستند، رقابت می‌کند گفت: همچنین تولید قیر باید نیاز داخل را نیز پوشش بدهد که در این شرایط یکی از آیتم‌هایی که بوجود می‌آورد، بحث قیمت رقابتی است.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK بر حمایت دولت از بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: در بحث حمایت از بخش خصوصی 2 مرحله قبل و بعد از برجام را داریم. یک مرحله زمانی بود که دولت روحانی با توجه به اینکه برجام امضا شده بود و می‌خواست به اقتصاد رونق بدهد، برای رسیدن به این منظور، اصرار داشت از توان کشورهای خارجی استفاده کند تا زیرساخت‌های بخش نفت در صنایع پایین دستی و صنایع بالا دستی توسعه یابد به همین منظور به یکسری قراردادهای جوینویچر روی آورده بود که البته با هدف انتقال تکنولوژی و بسیار عالی بود و باعث رونق می‌شد.

دکتر یاراحمدی با ابراز تاسف از مرحله دوم حمایتی یعنی مرحله تحریم‌ها گفت: تحریم‌ها یکی از جدی‌ترین معضلات را بوجود آورد که رفتن شرکت‌های خارجی و بی‌توجهی به توان داخلی را به همراه داشت.

یاراحمدی با تاکید بر اینکه شرایط قبل از تحریم را فراموش کرده بودیم و به شرایط بعد از تحریم‌ها عادت کردیم گفت: یک باره با شرایط حال حاضر یعنی شیوع ویروس کرونا رو‌به‌رو شدیم که در حال حاضر شاهد محدودیت‌ها و آشفتگی بازار ،بسته شدن مرزها و غیره هستیم.

وی در ادامه اظهار داشت: از سال 1394 ردیف بودجه‌ای به وزارت مسکن و شهرسازی، سازمان همیاری‌ها و دهیاری‌ها، بنیاد مسکن، وزارت آموزش و پرورش و وزارت جهاد کشاورزی در قالب تهاتر وکیوم باتوم با قیر مورد نیاز پروژه‌ها اختصاص یافت که بی‌نهایت بی‌نظم بود و در نهایت بیش از یک سوم این بودجه در ساله‌ای متمادی جذب نشد و در سال 1398 هم که به صورت ریالی بود و متاسفانه حتی یک سوم آن هم جذب پروژه‌های عمرانی نشده است.

در این راستا یک مثال عرض کنم با بودجه‌ای که از همین ردیف به آموزش و پرورش بابت سال 98 اختصاص یافت و در استان تهران تنها با مبلغ هشت میلیارد و پانصد هزار تومان بالغ بر 330 محوطه مدارس در سطح این استان آسفالت شد تکرار می‌کنم با هشت میلیارد و پانصد هزار تومان 330 مدرسه.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK با تاکید بر اینکه تولیدکننده و صادرکننده به عنوان بازوی ارز آور کشور، با چالش‌های خیلی زیادی رو‌به‌رو می‌شود گفت: نبود ثبات و کم لطفی‌های دولت همه چیز را به هم ریخته و کار بخش خصوصی به جایی رسیده که باید با این همه مشکلات بدون حمایت دولت دست و پنجه نرم کند.

دکتر یاراحمدی افزود: در بحث برگشت ارز حاصل از صادرات وقتی خود دولت در برگشت ارز ناتوان است از بخش خصوصی انتظارات بیش از حد وجود دارد. روی کلام من همه دست اندرکاران و دلسوزان این مرز و بوم است. با همدلی همفکری و برنامه‌ریزی کارشناسی شده می‌توان تا حد چشم‌گیری بر  مشکلات تولید، صادرات و برگشت ارز و ... فائق آمد.

وی تصریح کرد: دست‌یابی به بخش‌های خصوصی چابک و پیشرو صرفا با کارشناسی و همدلی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی از جمله انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان قیر ایران امکان‌پذیر خواهد بود ولا غیر.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK در پایان گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت آرزو کردند هر یک از افراد فعال در عرصه تولید در کشور پیچی محکم بر پیکره صنعت ایران باشند.


تهیه و تنظیم: کوروش شرفشاهی

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر