/
۰۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۳
دکتر مهران یاراحمدی مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKKدر گفتگو با نبض نفت:

پیش‌بینی وقوع طوفان در بورس ایران

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK با اشاره به هجوم مردم ایران به سمت بازار بورس گفت: رشد سرسام آور بورس برای مردمی که بدون آگاهی وارد شده‌اند خطرناک است زیرا طوفانی در بورس در راه است.
کد خبر : ۳۰۲۳۴
پیش‌بینی وقوع طوفان در بورس ایران

دکتر مهران یاراحمدی مدیر عامل شرکت تجارت نفت  GBKK در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت به تحلیل شرایط بورس پرداخت و گفت: موضوعی در اقتصاد به نام پول‌های داغ داریم. این پول‌های داغ در جامعه یا اقتصاد هر کشوری به صورت سرگردان وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه پول‌های داغ مخصوصا در جامعه ایران بیشتر نمود می‌کند گفت: نتیجه پول‌های داغ این است که یک دفعه مردم به یک بازار هجوم می‌برند و آنجا را ملتهب می‌کنند. به عنوان مثال پول داغ به بازار ارز می‌رود و بازار ارز را دگرکون و دچار التهاب می‌کند اما بعد از آنکه در بازار ارز حباب شدید به وجود آورد و به رشد نهایی رسید، قیمت سقوط شدیدی می‌کند و پس از آن مردم به سمت بازار طلا، اتومبیل یا بازارهای دیگر می‌روند.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت GBKK با اشاره به اشتیاقی که مردم راجع به بورس دارند گفت: رشد سرسام آور بورس برای مردمی که بدون آگاهی وارد شده‌اند خطرناک است زیرا طوفانی در بورس در راه است.

یاراحمدی با تاکید بر اینکه پولهای داغ همیشه سرگردان هستند و از یک رسته اقتصادی به رسته‌های دیگر می‌رود گفت: بورس نیز مامن خوبی برای پول‌های سرگردان است.

وی با اشاره به کسری شدید بودجه و اقدام دولت برای جبران این کسری گفت: پول‌های داغ سرگردان رقم بالایی نیست و در جامعه آن چنان تاثیری ندارد، ولی در قالب بازی با آن در هر صورت بخشی از کسری بودجه را جبران می‌کند.

یاراحمدی با ابراز تاسف از اینکه در کشور ما این پول‌های داغ خیلی احساسی است گفت: شخصی می‌بیند همسایه‌اش دارد در بورس سرمایه‌گذاری و سود می‌کند، این فرد هم فرش زیر پایش را می‌فروشد و در بورس سرمایه‌گذاری می‌کند که این هجوم فارغ از کوچکترین تخصص و فارغ از مشاوره کارشناسان صورت می‌گیرد.

وی با اعلام اینکه تعریف بورس اصلا یک چیز دیگری است که متاسفانه در ایران یک اتفاق دیگری می‌افتد گفت: خیلی شفاف عرض می‌کنم که بورس بدین معناست که یک مجموعه وارد فرابورس می‌شود و سهامش را براساس سرمایه ثابتی که دارد به عنوان سهام بازار بورس و بازار سهام ارائه می‌کند. اشخاصی هم می‌روند این سهام را خریداری می‌کنند که با توجه به رشد آن مجموعه، سود سهام یا سود کارخانه بین سهامداران تقسیم می‌شود. یعنی براساس عملکرد آن مجموعه، به اعضا سود می‌دهد.

متاسفانه در ایران شرکت‌ها سهامشان را به صورت شفاف عرضه نمی‌کنند، بلکه چیزی که عرضه کردند فقط یک تابلو است

یاراحمدی افزود: متاسفانه در ایران شرکت‌ها سهامشان را به صورت شفاف عرضه نمی‌کنند، بلکه چیزی که عرضه کردند فقط یک تابلو است. پتروشیمی فلان یک تابلو در بیابان است که سهامش در بورس عرضه میشود و مردم هم خریدند و توقع مردم این است سهامی که خریدند، فردا صبح چندین برابر شود. این همان مسائل التهابی است که در اقتصاد ما وجود دارد و متاسفانه یکی از مسائلی است که نمی‌گذارد مردم آرامش داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بورس بازار خاصی است که دولت پشتوانه آن است گفت: اکنون بخش قابل توجهی از پول‌های داغ وارد بورس شده که اگر پول‌های داغ وارد بازار ارز می‌شد، ریسک و خطر بیشتری داشت.

یاراحمدی با تاکید بر اینکه دولت ریسک بورس را کمتر کرده است گفت: دولت دوست دارد سرمایه‌های سرگردان در جامعه به سمت بورس و اوراق برود تا از این طریق بتواند کسری بودجه‌اش را جبران کند، به همین دلیل دولت فعلا پشت این قضیه ایستاده و حمایت می‌کند و نمی‌گذارد شاخص بورس پایین بیاید.

وی با تاکید بر اینکه شاخص بورس و بازار دستوری نیست گفت: این طوری نیست که دولت به فلان شرکت حکم بدهد که قیمت را روی فلان مقدار بیاور! زیرا بورس شاخص‌هایی دارد که باید براساس آن شاخص‌ها قیمت‌گذاری و رعایت شود و براساس آن فاکتورها قیمت یک محصول یا بهای یک چیزی مشخص بشود.

این فعال اقتصادی کشور که در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی تجارب ارزنده‌ای دارد با اعلام اینکه مشکل بزرگی که در ایران داریم این است که هیچ کس تخصصی سرجای خودش نیست گفت: متاسفانه در کشورمان این طور نیست که اگر من نوعی می‌خواهم یک کاری را انجام بدهم، با کارشناس آن کار مشورت کنم نه با همسایه‌ای که شیشه‌بر است، شیرینی فروشی دارد یا یک نفر که در کار لبنیات است.

 

شک نکنیم که در آینده مشکلات اقتصادی عظیمی خواهیم داشت و به عبارت بهتر طوفانی در بورس در راه است

وی با اعلام اینکه امروزه هر کسی در مورد بورس مشاوره می‌دهد و مردم تمام سرمایه زندگی‌شان را در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند گفت: نتیجه مشورت گرفتن از بقال، مکانیک، راننده تاکسی و... آن می‌شود که مردم ضرر می‌کنند و همین امر مشکل ایجاد می‌کند زیرا قطعا ضرر خواهد کرد و شک نکنیم که در آینده مشکلات اقتصادی عظیمی خواهیم داشت و به عبارت بهتر طوفانی در بورس در راه است.

مدیر عامل شرکت تجارت نفت  GBKKبا تاکید بر اینکه به هیچ عنوان آینده روشنی برای این بورس متصور نیست گفت: دو گزینه در مورد آینده بورس وجود دارد. یکی این است که افرادی که در بورس سرمایه‌گذاری می‌کنند دنبال سودهای کوتاه مدت هستند. یعنی هدفشان این است که سریعا به سود برسند. مردمی که دنبال سود آنی هستند، خودش چالش ایجاد می‌کند و اولین نفری هم که ضرر می‌کند همین اشخاص هستند.

وی با اشاره به اینکه یک نفر پول اضافی داشته و سهام خریده است گفت: این فرد در یک یا دو سال دیگر سود می‌کند، ولی افرادی که دنبال سود در زمان کوتاه هستند، قطعا ضرر می‌کنند.

این مدیر فعال عرصه نفت، گاز و پتروشیمی با تاکید بر اینکه طوفان بزرگی در بورس رخ خواهد داد گفت: در رابطه با بورس بحث تحریم‌ها خصوصا بحث فروش نفت و موارد دیگر را داریم و قطعا آنهایی که در بورس سرمایه‌گذاری کردند، ضرر خواهند کرد.

وی با اعلام اینکه همه ضرر نمی‌کنند گفت: افراد خاصی زیان خواهند کرد که احساسی وارد بورس شده‌اند و 100 درصد با رقم بالایی ضرر می‌کنند.

یاراحمدی در پایان گفتگوی خود با پایگاه خبری نبض نفت با تاکید بر اینکه شاخص‌های بورس یک کشور بر اساس آیتم‌های اقتصادی آن کشور بالا و پایین می‌شود گفت: بورس دستوری نیست و التهابات خیلی بر آن اثر دارد. با نگاهی به بورس‌های جهانی متوجه می‌شویم التهابات سیاسی و اقتصادی روی بورس خیلی تاثیر دارد و ارزش سهام را بالا و پایین می‌برد. مهم‌تر اینکه مجموعه‌ای که سهام را ارائه کرده، بسته به شرایط سیاسی یا اقتصادی، تاثیر می‌پذیرد ولی در ایران بیشتر بحث التهابات سیاسی و اقتصادی بر بورس موثر است.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر