/
۳۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۶

کاهش تقاضا برای نفتکش‌ها با محدود شدن صادرات اوپک‌

تقاضا برای نفتکش ۱۸.۶ درصد در ماه جولای نسبت به سال قبل کاهش یافته است که بیشترین کاهش از زمان آغاز تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر بازارهای نفت است.
کد خبر : ۳۰۹۳۷
به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، تقاضا برای نفتکش ها در تابستان به خاطر کاهش تولید نفت اوپک تا پایین ترین رقم طی سه دهه گذشته و همچنین کاهش شدید صادرات در نتیجه قرارداد اوپک پلاس، پایین آمده است.

 تقاضا برای نفت کش  18.6 درصد در ماه جولای نسبت به سال قبل کاهش یافته است که بیشترین کاهش از زمان آغاز تاثیر همه‌گیری ویروس کرونا بر بازارهای نفت است. بیشترین کاهش تقاضا مربوط به خاورمیانه می‌شود چون تولیدکنندگان اصلی در این منطقه و اعضای اوپک تولید و صادرات خود را به خاطر کاهش تقاضای جهانی نفت پایین آورده اند.

 اطلاعات نشریه لوید لیست که اطلاعات مربوط به کشتیرانی را بصورت هفتگی منتشر می کند، نشان می دهد صادرکنندگان غیر اوپک در ماههای ژوئن و جولای، سهم بازار را از نظر تقاضا برای نفتکش از اوپک گرفته اند.

 با وجود این که ائتلاف اوپک پلاس از اول ماه اوت 2 میلیون بشکه در روز از کاهش تولید خود را کم کرده است، انتظار نمی رود تقاضا برای نفت کش در عربستان سعودی در در این ماه افزایش یابد.

 عربستان سعودی اعلام کرد عجله‌ای برای افزایش صادرات نفت در ماه جاری ندارد و افزایش تولید داخلی آن به مصرف تولید برق می رسد. عربستان سعودی در ماه های گرم تابستان نفت بیشتری را برای تولید برق می سوزاند.

برنده جنگ قیمت کوتاه مدت بین عربستان و روسیه در ماه مارس و اوایل آوریل، مالکان نفتکشها بودند. این جنگ قیمت همراه شد با آغاز تعطیلی اقتصادهای بزرگ دنیا و افزایش عرضه جهانی نفت. شرکت های کشتیرانی از فرصت استفاده کرده و بازار را از نفت پر کردند و بعد هم نفتکش ها را برای ذخیره سازی نفت با قیمت‌های بالاتر اجاره دادند.

 نرخ اجاره نفتکش ها در نیمه دوم 2020 پایین تر خواهد بود چون کشتی های بیشتری ذخایر شناور خود را تخلیه کرده و به ناوگان تجارت باز می‌گردند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر