/
۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۶

ادامه مذاکرات لبنان و رژیم اسرائیل به میانجی‌گری آمریکا

مذاکرات لبنان و رژیم اسرائیل به میانجیگری آمریکا بر سر مرزهای مورد مناقشه در دریای مدیترانه از سر گرفته شده است؛ منطقه‌ای که به تازگی به دلیل ذخایر گازش به محور توجه کشورهای هم‌جوار تبدیل شده است.
کد خبر : ۳۷۰۱۹
به گزارش نبض نفت به نقل از الجزیره مذاکره بین لبنان و رژیم اسرائیل که از نظر فنی هنوز در حالت جنگی قرار دارند در مقری متعلق به سازمان‌ملل در جنوب لبنان ادامه یافت.

لبنان و رژیم اسرائیل سال گذشته مذاکرات غیرمستقیم بر سر مرزبندی را سال گذشته آغاز کردند. اما مذاکرات به دلیل آن‌که لبنان مدعی مالکیت منطقه کاریش شد، جایی که اسراییل حفاری آن را به شرکتی یونانی سپرده است متوقف شد.

مذاکرات سال گذشته بنا بود بر مبنای نقشه‌ای که سال ۲۰۱۱ برای سازمان ملل ارسال شده بود، ادعای لبنان بر ۸۶۰ کیلومتر مربع را بررسی کند.

با این‌حال لبنان گفت این نقشه بر اساس محاسبات غلط شکل گرفته است و ادعای آن به ۱۴۳۰ کیلومتر مربع می‌رسد.

یک نفر از مذاکره‌کنندگان لبنانی به AFP گفته است: "ما خط مرزی که پیشنهاد شده است را نخواهیم پذیرفت و اگر آن‌ها خط ما را نپذیرند به پیشنهاد میانجی‌گر روی می‌آوریم."

ماه گذشته رئیس‌جمهور لبنان، میشل عون، از اسرائیل خواست تمام عملیات اکتشافی در مناطق مورد مناقشه را تا حل اختلافات متوقف کند.

در فوریه ۲۰۱۸، لبنان نخستین قرارداد حفاری دریایی خود را برای اکتشاف نفت و گاز با کنسرسیومی از غول‌های نفتی از جمله ENI، توتال و نواتک امضا کرد.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر