/
۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۵

بهبود ناوگان آتش‌نشانی صنعتی در منطقه لاوان

واحد اچ‌اس‌ئی منطقه لاوان، خودرو آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی (F۵) که نقش مهمی در تأمین امنیت و ایمنی فرودگاه و دیگر بخش‌های حساس تأسیساتی و عملیاتی این منطقه دارد، به همت متخصصان عملیاتی شد.
کد خبر : ۳۷۲۸۵
به گزارش نبض نفت به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، خودروهای آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی ACTROS ۳۳۶۰ موجود در فلات قاره (خارک، سیری، بهرگان، لاوان) نقش بسیار مهمی در تأمین امنیت و ایمنی فرودگاه‌ها به‌ویژه هنگام نشست و برخاست هواپیما و هلی‌کوپترها دارند. 

این دستگاه‌ها به‌عنوان خودروهای پشتیبان و آماده‌باش برای ارائه خدمات در نقاط حیاتی و حساس تأسیسات نفتی و عملیاتی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند که بیشتر آنها به‌دلیل فرسودگی از سرویس خارج شده‌اند و منطقه لاوان نیز از این قاعده مستثنا نیست، به همین دلیل از ابتدای پارسال تاکنون به‌دلیل ترکیدگی و فرسودگی لاستیک‌های این خودروها و طولانی شدن فرآیند خرید لاستیک‌های فابریک آنها (به‌دلیل تحریم‌ها و محدودیت در بودجه)، از سرویس خارج شده بودند.

واحد اچ‌اس‌ئی منطقه لاوان به‌ همراه گروهی از کارشناسان ایمنی و متخصصان واحد نوسازی و تعمیرات دیزل در پی ایجاد راه‌حلی مناسب برای برطرف کردن این مشکل برآمدند و با برگزاری نشست‌های متعدد و طرح مسئله، این موضوع را به چالش کشیدند که با برنامه‌ریزی علمی و فنی دقیق توانستند راه‌حلی برای این مشکل پیدا کنند. در همین زمینه، پس از انجام محاسبات دقیق، ایده  تغییر اندازه لاستیک‌ها از R-۲۰ به R-۲۲.۵ و تعویض رینگ‌ها از سوی همکاران متخصص و خوش‌فکر واحد تعمیرات دیزل منطقه لاوان مطرح شد که ضمن مشاوره با شرکت‌های سازنده لاستیک‌ها، توانستند مطابق با استانداردها و براساس موارد مندرج در کتابچه اطلاعات فنی خودروها، تغییر اندازه رینگ و ابعاد لاستیک‌های خودرو آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی ACTROS ۳۳۶۰ را با موفقیت به انجام برسانند.

در ادامه با پیگیری‌های فراوان و همکاری واحدهای نوسازی و تعمیرات، تدارکات و امور کالا، تعداد ۱۰ حلقه لاستیک ایرانی و رینگ مربوطه با مشخصات R-۲۲.۵ خریداری و روی خودرو آتش‌نشانی بنز F۵ نصب شد و خودرو دوباره عملیاتی شد.

در پایان عملکرد خودرو از سوی کارشناسان واحد اچ‌اس‌ئی مورد بررسی دقیق میدانی و عملیاتی قرار گرفت که از نظر سرعت و شتاب در باند فرودگاه و رسیدن به Response Time (حضور در محل و آغاز عملیات در سوانح احتمالی فرودگاهی و هواپیمایی در زمانی کمتر از سه دقیقه) و قابلیت حرکت در زمین‌های ناهموار اطراف باند فرودگاه و تأسیسات نفتی و خارج از تأسیسات در حد مطلوب قرار دارد و خوشبختانه نتایج حاصله مثبت ارزیابی شد.

با توجه به موفقیت‌آمیز بودن این طرح و از آنجایی که این‌گونه خودروها در مناطق عملیاتی دیگر نیز استفاده می‌شوند و اینکه تأمین لاستیک‌های آنها نیز با مشکل روبه‌رو شده است، پیشنهاد می‌شود از این ایده برای در سرویس قرار گرفتن خودروهای آتش‌نشانی صنعتی/ فرودگاهی مناطق دیگر نیز استفاده شود.

بر اساس این گزارش، جلوگیری از خروج ارز و بهره‌گیری از کالای باکیفیت ایرانی، کاهش چشمگیر قیمت اقلام و صرفه‌جویی اقتصادی، سهولت تأمین و تسریع در فرآیند خرید، قابلیت استفاده از خدمات پس از فروش و گارانتی کالاها از طریق تولیدکننده‌های داخلی، تشابه لاستیک‌های خودروهای آتش‌نشانی با برندهای مختلف موجود در مناطق و قابلیت ثبت تقاضاهای خرید یکپارچه، تجهیز هر محور به دو لاستیک و سایش کمتر لاستیک‌ها در حین دور زدن، افزایش ایمنی و قابلیت اطمینان در نقاط مختلف تأسیسات و کمک به حفظ تعادل بیشتر در مسیرهای سخت‌گذر به‌ویژه در خارج از تأسیسات از جمله کمپ‌های مسکونی را می‌توان از اهم مزایای این طرح برشمرد.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر