/
۰۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۲

سرمایه گذاری دولتی برای دانش بنیان کردن اقتصاد کشور کافی نیست

منجم زاده گفت: سرمایه گذاری دولتی در دانش بنیان کردن اقتصاد ناکافی است.
کد خبر : ۳۷۵۴۷

نبض نفت - سید سعید منجم زاده معاون مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بیان کرد: در سال‌های اخیر زیرساخت‌های اولیه مناسب برای توسعه فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان در کشور شکل گرفته، یعنی زیرساخت قانونی و فرهنگی مناسب در کشور فراهم شده، متقاضیان قابل توجهی در این زمینه وجود دارند و سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز صورت گرفته است.

او افزود: این مسئله نشان دهنده این است که رویکرد عمومی شرکت‌های تازه تاسیس و استارتاپ‌ها در این زمینه رویکرد خوبی است. یکی از فعالیت‌های مهم برای دولت آینده باید این باشد که دستگاه‌هایی ارائه دهنده خدمات در حوزه کسب و کارها، ابتدا زیرساخت‌های لازم برای تعامل با این شرکت‌ها را به خوبی ایجاد کرده باشند و در مرحله دوم، متناسب با سیری که در شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود، بتوانند پاسخگویی مناسبی به آن‌ها داشته باشند.

این مقام مسئول گفت: اینکه پرونده‌های شرکت‌ها در سازمان‌های مختلف بیمه، مالیات، گمرک و غیره، ماه‌ها و سال‌ها به طول می‌انجامد تا به یک جمع‌بندی برسد، با ماهیت شرکت‌های دانش بنیان که باید به سرعت فن آوری‌های خود را به روز کنند و تصمیمات خود را به انجام برسانند، تطابق ندارد.

او گفت: البته در برخی حوزه‌ها مانند بانکداری، ارتباط خوبی با شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته، زیرا بانک‌ها نیز به سمت این رفته‍اند که فن‌آوری‌های جدید را در اختیار بگیرند، اما در برخی سازمان‌های دولتی مانند بیمه و مالیات، متاسفانه باید همچنان کار‌های زیادی انجام شود.


منجم زاده ادامه داد: متاسفانه میزان سرمایه گذاری دولتی در این بخش، بالا نبوده یعنی مجموع منابعی که از ناحیه دولت در این سال‌ها برای موضوع دانش بنیانی اختصاص پیدا کرده، قابل قبول نیست، البته همان منابعی که اختصاص پیدا کرده نیز عمدتا از سوی صندوق نوآوری شکوفایی، به نظر می‌رسد که واقعاً در محل درست خود استفاده شده است.

او گفت: البته در برخی حوزه‌ها مانند بانکداری، ارتباط خوبی با شرکت‌های دانش بنیان شکل گرفته، زیرا بانک‌ها نیز به سمت این رفته‌اند که فن‌آوری‌های جدید را در اختیار بگیرند، اما در برخی سازمان‌های دولتی مانند بیمه و مالیات، متاسفانه باید همچنان کار‌های زیادی انجام شود.

منجم زاده ادامه داد: متاسفانه میزان سرمایه گذاری دولتی در این بخش، بالا نبوده یعنی مجموع منابعی که از ناحیه دولت در این سال‌ها برای موضوع دانش بنیانی اختصاص پیدا کرده، قابل قبول نیست. البته همان منابعی که اختصاص پیدا کرده نیز عمدتا از سوی صندوق نوآوری شکوفایی، به نظر می‌رسد که واقعاً در محل درست خود استفاده شده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر