/
۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۹

مدیریت مصرف انرژی ، برنامه امیدوارانه وزیر پیشنهادی نیرو

علیرضا باقری از کارشناسان صنعت برق در یادداشتی در خصوص برنامه ارائه شده توسط وزیر پیشنهادی نیرو نوشت: مدیریت مصرف انرژی ، برنامه امیدوارانه وزیر پیشنهادی نیرو است.
کد خبر : ۳۹۴۷۳
نبض نفت - با توجه به مشکلاتی که بخصوص طی یکسال گذشته در حوزه صنعت آب و برق و حتی فاضلاب در کشور داشتیم برنامه های تحول خواهانه وزیر پیشنهادی نیرو در دولت سیزدهم در حوزه مدیریت مصرف انرژی ، امیدوارانه است.

نگاهی کوتاه به برنامه جامع جناب آقای محرابیان وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم برای وزارت حساس نیرو بیانگر توجه خاص این برنامه ها به اسناد بالادستی بویژه سیاستهای اصلاح الگوی مصرف و محورهای اقتصاد مقاومتی در حوزه انرژی است.

تدوین برنامه هایی پیرامون جبران خلاءها، جلوگیری از خاموشی ها، آینده نگری برای تولید انرژی در مصارف خانگی، صنعتی و همچنین فراهم کردن شرایط برای صرفه جویی در این برنامه جامع در کنار بررسی پروژه های نیمه تمام صنعت آب و برق با هدف تسریع در جبران کمبودهای صنعت آب و برق کشور از دیگر نکات مثبت آقای محرابیان است که می تواند زمینه ساز حل بسیاری از خاموشی ها باشد.

از سوی دیگر با توجه به اطلاع کامل از وضعیف آبفا و میزان بارندگی و شرایط آب و هوایی کشور و توجه به فناوری و نوآوری های آب و برق در سطح جهانی و برنامه ریزی برای بهره مندی از آنها توسط وزیر پیشنهادی موجب می شود تا با  چالش‌های موجود در صنعت آب و برق بهتر حل و فصل و زمینه توسعه و تحول در این صنعت فراهم گردد.

برنامه های وزیر پیشنهادی برای ایجاد زیرساخت‌های مناسب بخصوص در حوزه آب با توجه به‌ اینکه معتقد است آب به میزان مصرف و نیاز در کشور موجود است ولی به دلیل نبود شبکه زیرساخت مناسب، با وجود اینکه در برخی مناطق آب پشت سد وجود دارد اما برای شرب، کشاورزی و صنعت با مشکل روبه رو هستیم که رفع این مشکل نیازمند مدیریت درست است ، نیز قابل توجه است.

همچنین به دلیل خشکسالی و کمبود بارندگی طی سال‌های گذشته و آسیب به بخش کشاورزی و بویژه روستاها ، این بخش باید بیش از پیش مورد توجه باشد که در این خصوص نیز برنامه جناب آقای محرابیان ، حل مشکل آب 90 درصد روستاها و استفاده از ظرفیت مناطق باقیمانده برای حل مشکلات آبی 10 درصد باقی مانده اعلام شده است .

بحث دیگر که متأسفانه طی چند سال گذشته مغفول ماند استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده که در این بخش هم استفاده جدی از ظرفیت بخش خصوصی و صنایع برای تأمین 13هزار مگاوات کمبود برق در کشور مدنظر وی قرار دارد.

از سوی دیگر در بحث کاهش خاموشی ها یکی از کارها ، مدیریت مصرف و قطعی برق در بخش صنایع بوده که مشکلات متعددی بویژه برای اشتغال و تولید در کشور ایجاد کرده که برای حل این مشکلات ، وزیر پیشنهادی برنامه ریزی منسجمی برای تأمین برق پایدار برای صنایع و قطعی برق صنایع در مرحله پایانی ارائه کرده است.

یکی دیگر از نکات مهم در حوزه برق علاوه بر مدیریت مصرف بویژه در بخش‌های صنعتی و تجاری،  مشکلات ایجاد شده توسط رمزارزها و لزوم برنامه ریزی منسجم و منظم برای مدیریت این بخش است که امیدواریم در تحولات پیشروی وزارت نیرو شاهد آن باشیم.

در بحث رمزارزها ( ماینرها ) گفته شده که طبق تخمین منابع علمی خارج از ایران، کل مصرف برق استخراج رمزارزها در جهان حدود 15 هزار مگاوات است که از این میزان گفته می‌شود بین 8 تا 10 درصد مصرف برق مربوط به ایران است که بر این اساس مصرف برق واحدهای استخراج رمزارز (مجاز و غیر مجاز) در ایران، حدود 1500 مگاوات است که از این میزان حدود 200 مگاوات به طور مجاز در حال فعالیت هستند و بقیه به صورت غیر مجاز و بر این اساس فقط 13 درصد از مصرف برق ماینرها در کشور مجاز و 87 درصد غیرمجاز است.

بنابراین با توجه به مصرف بالای برق یارانه ای این ماینرها ( برق مصرفی یک ماینر مازاد بر 600 کیلووات در ماه است که بر اساس قیمت هر کیلووات 3226 ریال به قیمت برق خانگی ، مصرف برق یک ماینر معمولی در ماه حدود 300 هزار تومان البته در روزهای غیر گرم سال خواهد بود که برای سایر تعرفه ها و روزهای گرم فصل هزینه متغیر می شود ) باید مدیریت جامعی و حساب شده ای در این بخش اعمال شود.

در پایان ذکر این نکته مهم ضروری است که آقای محرابیان فردی تجربه دیده در حوزه صنعت و معدن کشور با توجه به تجربه وزارت صنعت برای مدیریت مصرف آب و برق در حوزه تولید و صنعت است که اگر تجربه آن دوره را در وزارت نیرو دنبال کند باید منتظر تحولات قابل توجه و امیدوارانه در این صنعت باشیم.

امیدواریم با توجه به‌ تجربه مفیدی که آقای محرابیان در ستاد تبصره 13 قانون بودجه کل کشور و نیز در بحث واقعی سازی قیمت حامل های انرژی دارند در بخش برق و آب نیز بتواند بسیار سودمند باشد و مشکلات انرژی در کشور کاهش یابد.

* علیرضا باقری - کارشناس صنعت برق

منبع: تسنیم

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر