/
۱۳ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۰
دیاکو حسینی :

رئیس سیا برای تأکید بر منافع دوجانبه راهی مسکو شد/ واشنگتن برای تحقق اهدافش در قبال چین، با روس‌ها معامله می‌کند

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده به این درک رسیده است که ظرفیت روسیه برای همکاری، بیشتر از تضادهایی است که با چین دارند.
کد خبر : ۴۰۸۷۰

نبض نفت-«دیاکو حسینی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل سفر رئیس سازمان سیا به روسیه و دیدار با مقامات امنیتی این کشور  اظهار کرد: از سال ۲۰۱۰ و زمانی که باراک اوباما رئیس‌جمهوری ایالات متحده شد، بحث آغاز مجدد روابط میان روسیه و آمریکا کلید خورد تا بی‌اعتمادی‌ها میان دو طرف کاهش پیدا کند. منتهی همان زمان دو طرف به توافق استارت جدید دست پیدا کردند که یکی از بحث‌های آنها توافق بر سر این بود که میزان کلاهک‌های هسته‌ای از هزار و ۵۵۰ عدد بالاتر نرود. آنها بحث بهبود روابط را پیگیری می‌کردند اما در دوره دونالد ترامپ به دلیل رفتار و نوع نگاه وی، روابط با روسیه تا حدود زیادی دستخوش تغییر شد. ترامپ از بسیاری از توافقنامه‌های بین‌المللی چند جانبه خارج شد و این امر در مورد روابط با روسیه هم صدق می‌کند. از جمله توافق‌هایی که ایالات متحده در دوره ترامپ در روابط خود با روسیه آنها را لغو کرد و از آنها خارج شد، می‌توان به توافق آسمان‌های باز و همچنین کنترل تسلیحات هسته‌ای اشاره کرد.

وی ادامه داد: بر اساس گفته مقام‌های امنیتی و سیاسی ایالات متحده، روس‌ها در سال ۲۰۱۶ به صورت مستقیم در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دخالت کرده بودند که همین موضوع بر روابط میان واشنگتن و مسکو سایه انداخت، اما حالا با روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده، دو طرف به سمت حل و فصل مشکلات و تضادها پیش رفتند؛ به گونه‌ای که در ابتدا، دیدار میان رهبران دو کشور در سوییس انجام شد و پس آن جلسات متعددی در حل اختلاف میان دو طرف برگزار شد و حالا رئیس سازمان سیا برای پیگیری برخی از مسائل دو جانبه به مسکو سفر کرده است. به نظر می‌رسد ایالات متحده و روسیه به این نتیجه رسیدند که دو طرف باید روی اشتراکات منافع دوجانبه تأکید کنند اما در این میان مواردی مانند پرونده اوکراین، افغانستان، سوریه و غیره به عنوان محورهای اختلاف میان دو طرف مطرح است.

این پژوهشگر مسائل بین‌الملل تصریح کرد: واشنگتن معتقد است که روسیه در قیاس با چین می‌تواند همکاری‌های بیشتری را با آمریکا انجام دهد و به همین دلیل شاهد آن بودیم که رئیس سازمان سیا به روسیه سفر کرد تا بتواند اختلاف‌ها را کمتر کند. یکی از اهداف این سفر بدون تردید بحث پیمان استارت جدید خواهد بود. به نظرم ایالات متحده به این جمع‌بندی رسیده که باید بخشی از روابطش را با روسیه همانند گذشته تنظیم و باید از درگیری‌ها پرهیز کند؛ چراکه آنها می‌خواهند تمرکز خود را بر روی چین قراردهند. بارها شنیده‌ایم که مقام‌های آمریکا اعلام کردند، روسیه باید رفتار قابل پیش‌بینی‌تری از خود نشان بدهد اما به نظرم این آمریکایی‌ها هستند که باید رفتار قابل پیش‌بینی را در دستورکار بگذارند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اقدام‌های ترامپ در چهار سال گذشته به گونه‌ای جلو رفت که نه تنها مواجهه با روسیه بلکه با سایر کشورها را هم با مشکل روبه‌رو کرد. به نظرم در مجموع باید گفت آمریکایی‌ها سعی می‌کنند یک معادله جدید را برای دسترسی به اهدافشان در قبال چین با روس‌ها تنظیم کنند. به عبارت دیگر، ایالات متحده به این درک رسیده است که ظرفیت روسیه برای همکاری، بیشتر از تضادهایی است که با چین دارند. در گذشته هم دو طرف ظرفیت و سوابق همکاری مشخصی را به ثبت رساندند و در نهایت حالا مجدداً تیم بایدن به دنبال عملیاتی کردن همان روند است تا بتواند روابط را با مسکو تنظیم کند.

                                                                                                          منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر