/
۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۷
بر اساس مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۱ صورت می‌گیرد؛

عدم اجرای معافیت حقوق ورودی ماشین‌آلات واحدهای تولیدی در سال ۱۴۰۱

طبق مصوبه مجلس در بودجه ۱۴۰۱، ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مشمول پرداخت حقوق ورودی هستند.
کد خبر : ۴۴۷۷۴
نبض نفت_ بر اساس قانون صادرات و واردات ایران، کالاهای وارداتی به جمهوری اسلامی مشمول حقوق ورودی و عوارض گمرکی می‌شوند. قانونگذار در برخی موارد برای حمایت از تولیدکننده داخلی و همچنین آسان‌سازی برخی فرآیندهای تجاری، واردات برخی کالاها در شرایط خاص را معاف از پرداخت حقوق ورودی و مشمول معافیت گمرکی دانسته است.

این در حالی است که بر اساس پاراگراف آخر بند ص تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کلیه ماشین‌آلات و تجهیزات تولیدی، صنعتی، معدنی و کشاورزی مکلف به پرداخت حقوق ورودی می‌باشد.

با توجه به استعلام انجام‌شده گمرک ایران از وزارت امور اقتصادی و دارایی معافیت‌های بند غ ماده ۱۱۹ قابل اعمال نیست.

گفتنی است، واردات ماشین‌آلات خط تولید که به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت و گمرک جمهوری اسلامی ایران، مورد نیاز واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی مجاز است به استناد ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی، از پرداخت حقوق ورودی معاف بود. چندی قبل جهت شفاف‌سازی مصادیق مربوط به این موضوع و ارائه تسهیلات لازم به تولیدکنندگان، موضوع به معاونت حقوقی ریاست جمهوری منعکس و نهایتاً مقرر گردید با تشکیل جلسه مشترک فی‌مابین گمرک ایران و وزارت صمت رویه واحدی در این خصوص تدوین و ابلاغ شد. بر این اساس ماشین‌آلات خط تولید در مراحل بهره‌برداری و پس از آن مشمول معافیت می‌شد. حتی چنانچه برای ماشین‌آلات مستعمل خط تولید با قید عبارت «مستعمل»، مجوز معافیت صادر شود، گمرک نسبت به پذیرش مجوز معافیت صادره اقدام می‌کرد.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر