/
۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۳
هفتادوهشتمین روز حمله نظامی روسیه به اوکراین

پنتاگون: نمی‌خواهیم شاهد جنگ روسیه و ناتو باشیم

وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد اگر روسیه تصمیم به حمله به یک کشور عضو ناتو بگیرد این ائتلاف نیز پاسخ خواهد داد، اما مسکو چنین چیزی را نمی‌خواهد.
کد خبر : ۴۵۲۷۵
نبض نفت_هفتادوهشت روز از آغاز حمله روسیه به اوکراین با هدف دور کردن تهدیدات ناتو از مرزهای خود و همچنین دفاع از جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک می‌گذرد. «ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز گذشته (چهارشنبه) در واکنش به انتشار اخباری مبنی بر متوقف شدن مذاکرات مسکو و کی‌یف گفت: روسیه از طرف اوکراینی می‌خواهد که بازگشت منطقه کریمه به روسیه و همچنین استقلال جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک را به رسمیت بشناسد.

روسیه روز گذشته با بیان آن‌که لهستان نتوانسته وظیفه خود برای حفاظت از سفیر مسکو دربرابر معترضان را درست به جا آورد، از ورشو خواست تا عذرخواهی خود را ارائه کند. روسیه همچنین ۳۱ شرکت انرژی از آلمان، فرانسه و سایر کشور‌های اروپایی و همچنین از آمریکا و سنگاپور و از جمله شرکت‌های سابق وابسته به «گازپروم» در اتحادیه اروپارا تحریم کرد.

این در حالی است که شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی روز گذشته گزارش داد کشور‌های اروپایی به سبب بحران اوکراین با یکدیگر متحد شده‌اند، اما احتمال می‌رود اختلاف نظر درباره تحریم نفت روسیه این انسجام را از بین ببرد. پایگاه اینترنتی بلومبرگ نیز پیش از این برنامه‌های غرب به منظور توقف صادرات نفت از روسیه را خودکشی اقتصادی دانسته است.

روزنامه سانکی شیمبون چاپ ژاپن از زیان ۷شرکت اصلی ژاپن بر اثر تحریم‌های ضدروسی به ویژه شامل کاهش قیمت دارایی‌های این شرکت‌ها در روسیه خبر داد. نشریه فایننشال تایمز اما گزارش داده بود اتحادیه اروپا از طرح ممنوعیت حمل‌ونقل نفت خام روسیه، به دلیل حجم بالای مخالفت‌ها عقب‌نشینی کرده است. 

در بحبوحه تلاش غرب برای کاهش وابستگی به گاز روسیه «سرگئی لاوروف » وزیر امور خارجه این کشور روز سه‌شنبه به الجزایر سفر کرد؛ الجزایر متحد کلیدی مسکو و صادرکننده مهم گاز مورد نیاز اروپایی‌ها است.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر