/
۰۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۰
مهندس عباسی لرکی دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی در گفتگو با نبض نفت تاکید کرد:

دستیابی به عناصر نادر خاکی نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است

مهندس عباسی لرکی دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی با اشاره به اینکه کشور ما دارای عناصر نادر خاکی ویژه‌ای است که تاکنون سرمایه‌گذاری کافی برای آن صورت نگرفته گفت دستیابی به این عناصر نادر خاکی نیازمند ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته است.
کد خبر : ۴۷۴۷۸

مهندس علی عباسی لرکی دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی در یک گفتگوی اختصاصی با پایگاه خبری نبض نفت به وجود عناصر نادر خاکی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر حدود ۶۹ نوع ماده معدنی درکشور داریم و از این حیث در بین ده کشور اول جهان قرار داریم. خدا را شکر می‌کنیم که این همه تنوع ماده معدنی رادر کشور داریم. در سالیان گذشته توانستهایم حدود پانزده مواد معدنی را فراوری کنیم. از جمله این 15 مورد می‌توان به آهن، مس، سرب، طلا و نقره و سنگ‌های ساختمانی و غیره اشاره کرد ولی متاسفانه در اکتشاف و فرآوری عناصر نادر خاکی اقدامات کمی انجام داده‌ایم. عباسی لرکی تاکید کرد برای دست یافتن به این عناصر نادر خاکی باید فعالیت خود در این عرصه را افزایش دهیم.

دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی افزود: با توجه به اینکه امسال از طرف مقام معظم رهبری سال دانش بنیان نامگذاری شده است شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند برای دستابی به عناصر نادر خاکی کمک فراوانی انجام دهند. متاسفانه در حال حاضر در قسمت فرآوری عناصر نادر خاکی مانند لیتیوم و یا سزیوم که در شرایط کنونی در دنیا بسیار مهم است بسیار ضعیف هستیم. من معتقد هستم بخش خصوصی می‌تواند به بخش معدن کمک کند و بخش معدن فعالیت بیشتری در کشور داشته باشد.

عباسی لرکی در ادامه اظهار داشت: لازم است اکثر بخشنامه‌های زائد در حوزه معدن حذف شود چون بسیاری از بخشنامه‌ها با همدیگر مطابقت ندارد و باعث یک سردرگمی در کشور شده است. دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی نبود ماشین آلات سنگین و به روز را یکی از چالش‌ها و مشکلات مربوط به صنعت معدن در کشور دانست و گفت: همان طور که علاقمندان به صنعت می‌دانند به تازگی در مشهد نمایشگاه ماشین‌آلات سنگین، فولاد و صنایع معدنی برپا شده است.

وی افزود: وقتی در انجمن اقتصاد مقاومتی با همکاران فعال در صنعت فولاد صحبت می‌کردیم همه آنها در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل بودند. ما باید در ابتدا بدانیم چگونه باید کار در معدن را انجام دهیم. به نظر من کار معدن را باید به سوی معدن‌کاری پیشرفته سوق دهیم و این امر نیازمند استفاده از ماشین آلات سنگین جدید با مدلهای جدید و تکنولوژی بالاست. عباسی در ادامه اظهار داشت: لازم است دولتمردان واردات ماشین آلات سنگین در بخش معدن را آسان کنند و شرایط واردات را تسهیل کنند.

دبیر انجمن اقتصاد مقاومتی توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل را در کشور بسار ضروری دانست و گفت: در حال حاضر حمل و نقل حرفاول در بحث‌های مواد معدنی و فرآوری مواد معدنی را می‌زند و اگر بخواهیم کار را توسعه دهیم باید بخش ریلی کشور را تجهیز کنیم که کمک شایانی به بخش معدن و صنایع معدنی می‌کند.


مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر