/
۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۹

چشم انتظار برجام و ابتکارات دیپلمات‎ها

به نظر می رسد با توجه به رفت و آمدهای دیپلمات‌ها به وین و اخبار و شنیده هایی که از اطراف مذاکرات شنیده می شود وضعیت برجام به دقابق پایانی این ماراتن نزدیک شده باشد.
کد خبر : ۴۷۶۳۹

یادداشت-یزدان امیدی

نبض نفت - به نظر می رسد با توجه به رفت و آمدهای دیپلمات‌ها به وین و اخبار و شنیده هایی که از اطراف مذاکرات شنیده می شود وضعیت برجام به دقابق پایانی این ماراتن نزدیک شده باشد در این بین با توجه به اینکه اقتصاد ما بر پایه نفت قرار گرفته مشخص شدن برجام در بازه‌ای مشخص یعنی رفع تحریم صادرات نفتی آزاد شدن دلارهای بلوکه شده و ورود نفت ایران به بازارهای اروپایی پیش از کنار نهادن توافق توشط دونالد ترامپ در کوران درگیری روسیه و اوکراین یعنی ریختن آبی بر آتش قیمت نفت. مقوله ای که اروپایی ها هر زمانی بر آن تاکید دارند و خواستار رسیدن به توافق بین ایران و آمریکا هستند .

اروپایی ها در حال حاضر موضوع برجام را موضوعی مهم اساسی میدانند و تاثیر آثار اقتصادی اجتماعی سیاسی آنرا به صورت غیر مستقیم بلکه امری مستقیم در بنیان های اقثصادی خود می دانند.

به عبارتی بحران انرژی می تواند جدای از مباحث صنعتی به صنعت توریسم و گردشگری لطمات جبران ناپذیری وارد کند

این نوع دغدغه ها موجب شده تا سکاندار فرانسه امانوئل مکرون بیش از دولتمردان دیگر اروپایی در صدد رفع موانع برجام و حل بحران اوکراین باشد. دغدغه 81 تا 85 میلیون گردشگری که سالانه از جاذبه های زیبای پاریس و فرانسه دیدن به عمل می آوردند. می توان گفت این روزها انرژی به قدری برای کشورهای صنعتی و اقتصاد آنها اهمیت یافته که خود درصدد رفع موانع بحران های بین المللی هستند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر