/
۱۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۹

امیدها برای کاهش صف بنزین در جنوب کرمان

با وجود لغو طرح جدول منطقه‌ای (محدودیت عرضه بنزین) در جنوب استان کرمان طی چندروز اخیر، خبرها حاکی از آن است که همچنان مقابل بیشتر این جایگاه‌ها صف‌های طولانی وجود دارد و شمار جایگاه‌هایی که سوخت ندارند قابل تامل است.
کد خبر : ۴۹۳۲۱

نبض نفت - مشکل کمبود بنزین در جایگاه های سوخت جنوب کرمان این روزها به معمایی قابل تامل تبدیل شده است؛ از سویی مسئولان متولی وزارت نفت می‌گویند بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیش از سهمیه منطقه، سوخت ارسال کرده اند، با این حال مصرف آنقدر بالاست و قاچاق می شود که شهروندان مجبور می شوند در صف بمانند.

براساس گزارش مسئولان استان بیش از ۵۰ درصد بنزین مصرفی در جایگاه های جنوب استان کرمان از محل کارت های آزاد در اختیار جایگاه هاست؛ نکته قابل تاملی که درز سوخت برای قاچاق را نشان می دهد.

البته براساس اعلام فرماندار جیرفت از امروز - ۱۴ آبان- تصمیمی برای مدیریت کارت های آزاد جایگاه ها در این شهرستان اجرایی شده که امیدها را افزایش یافته تا در بیشتر جایگاه ها از صف ها و مشکل شهروندانی که از کارت های سوخت خود استفاده می کنند، کاسته شود.

براساس تصمیم جدید از امروز استفاده از کارت های آزاد تنها در ۲ جایگاه سوخت سبزواران و باب الحوائج جیرفت میسر است و مدیران متولی می گویند انتظار می رود از این پس حداقل در سایر جایگاه ها از صف های خودروها کاسته شود.

رصد میدانی جیرفت

خبرنگاران صبح امروز (شنبه) حداقل پنج جایگاه عرضه سوخت جیرفت را مشاهده کرد که اعلام کرده بودند بنزین ندارند و این درحالی است که از دهم آبان ماه جاری محدودیت عرضه بنزین در جنوب و شرق استان کرمان برداشته شده است.

اینکه چند تعداد دیگر از جایگاه های شهرستان جیرفت اینک دچار کمبود یا صف هستند خود نیاز به بررسی بیشتری دارد.

درحالی که انتظار می رفت با حذف محدودیت عرضه بنزین در جنوب و شرق استان کرمان از صف های مقابل بنزین کاسته شود، اما مصرف سوخت همچنان آنقدر بالاست که مخازن جایگاه ها زودتر خالی و شهروندان عادی نیز با مشکل سوخت گیری مواجه می شوند.

تابستان امسال بود که به دنبال بالاگرفتن قاچاق سوخت درکرمان، محدودیت برداشت بنزین در شبانه روز در جنوب و شرق کرمان اجرایی شد تا زمینه های درز سوخت برای قاچاق کاهش یابد اما از آنجا که شهروندان عادی در صف های طولانی می ماندند، اجرای طرح متوقف شد تا کارشناسی بیشتری برای اجرای طرح های پیشگیرانه از قاچاق انجام شود.

میل بالا برای قاچاق باتوجه به تفاوت فاحش قیمت سوخت، خرابی برخی نازل ها و سوءاستفاده بعضی جایگاه داران از جمله دلایل موثر در پدیده قاچاق سوخت اعلام می شود.

پای صحبت مدیر شرکت پخش کرمان

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان مهمترین علتی که سبب ساز این مشکل شده را مصرف بالا و قاچاق سوخت عنوان و تاکید کرد: این مشکل به موضوعی پیچیده تبدیل شده است؛ درحالی که بیش از سهمیه سوخت ارسال می شود اما آنقدر مصرف بالاست و قاچاق می شود که با کمبود و تشکیل صف مواجه می شویم.

سید محمدباقر نورالدینی اظهارداشت: طی چند روز اخیر چند تیم از کرمان به جنوب کرمان و جیرفت اعزام کرده ایم و امروز نیز معاون بازرگانی استان به منطقه رفته است و وضعیت را از نزدیک رصد می کنیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۵۰ درصد مصرف بنزین در این مناطق از محل کارت های آزاد جایگاه ها انجام می شود؛ به همین علت با تصمیم گیری انجام شده، استفاده از کارت آزاد در جیرفت تنها در ۲ جایگاه سبزواران و باب الحوائج میسر خواهد بود.

امیدها برای کاهش صف بنزین در جنوب کرمان

این مسئول توضیح داد: تصور کنید برخی افراد هستند که طی روز چند نوبت در هر جایگاه حاضر می شوند و با استفاده از کارت آزاد سوخت را دریافت می کنند که شناسایی این افراد و ایجاد زمینه برای جلوگیری از اقدام این دسته از قاچاقچیان در دستور کار است.

نورالدینی تاکید کرد: از این پس امیدوار هستیم غیر از دو جایگاه مذکور در جیرفت، شاهد کاهش صف ها در سایر جایگاه ها باشیم تا شهروندانی که با کارت خود اقدام به دریافت بنزین می کنند دچار مشکل نشوند.

به طور مثال طی ۱۰ روز گذشته با قطعیت می توانم بگویم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سهمیه در جنوب استان بویژه جیرفت ارسال سوخت انجام شده است و همین وضعیت همچنان ادامه دارد.

مدیر شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کرمان با اشاره به اینکه بیش از سهمیه به جنوب کرمان ارسال سوخت انجام شده اظهارداشت: به طور مثال طی ۱۰ روز گذشته با قطعیت می توانم بگویم بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بیشتر از سهمیه در جنوب استان بویژه جیرفت ارسال سوخت انجام شده است و همین وضعیت همچنان ادامه دارد.

از طرفی قاچاق سوخت قابل دفاع نیست و زمینه های درز سوخت باید از بین برود که همراهی مردم را نیز طلب می کند؛ اما از سوی دیگر هم اجرای هر طرحی باید کارشناسی شده باشد تا سایر شهروندان دچار زحمت و مشکل نشوند.

حال آنچه اهمیت دارد اینکه در نتیجه هماهنگی همه سازمان های متولی در مرکز استان و تهران و نیز مسئولان محلی، زمینه اجرایی شدن طرح هایی فراهم آید که هم شهروندان شاهد صف های طولانی برای سوختگیری نباشند و هم سوخت، این سرمایه ملی ایرانیان ارزان به آن سوی مرزها قاچاق نشود.

اقدام کنندگان به قاچاق بنزین درحالی که اطلاع دارند چه کار خطرناکی انجام می دهند اما همچنان اصرار به انجام این کار دارند زیرا منافع مادی زیادی برایشان دارد؛ حال آنکه بارها شاهد سوانح مرتبط با قاچاق سوخت، تصادف رانندگی، آتش گرفتن خودروها و جان باختن شمار زیادی از این افراد نیز بوده ایم.

منبع: ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر