/
۱۶ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

جزئیاتی از مفاد توافقنامه بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت

سخنگوی دولت عراق، جزئیاتی درباره مفاد توافقنامه بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را اعلام کرد.
کد خبر : ۵۳۳۵۲

نبض تفت- باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، جزئیاتی درباره مفاد توافقنامه بغداد و اربیل برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان را اعلام کرد.

وی گفت که این توافقنامه شامل 4 بند اساسی است که نخستین بند آن صادرات 400 هزار بشکه نفت در روز از اقلیم کردستان از طریق شرکت ملی نفت عراق و تعیین نماینده ای از اقلیم در این شرکت است که این امر برای نخستین بار اتفاق می افتد و پیشنهاد شده است که منصب معاونت رئیس شرکت بازاریابی نفت عراق به اقلیم داده شود.

العوادی افزود که بند دوم این توافقنامه شامل تشکیل کمیته چهارجانبه با حضور دو نماینده از وزارت نفت عراق و دو نماینده از وزارت منابع طبیعی اقلیم کردستان است و وظیفه این کمیته نظارت بر فروش نفت استخراج شده از اقلیم کردستان در بازارهای جهانی تا زمان تصویب بودجه یا توافق بر سر تسریع در تصویب قانون نفت و گاز است، در نتیجه این بند موقت خواهد بود.

به گفته سخنگوی دولت عراق، بند سوم توافقنامه بغداد و اربیل، مرتبط با توافقات اقلیم کردستان با 4 شرکت بین المللی است و در همین راستا اقلیم خواستار کمک از کارشناسان وزارت نفت عراق برای تسریع مذاکره با این شرکت ها با هدف اجرای توافق جدید شده است.

العوادی اشاره کرد که براساس بند چهارم، یک حساب بانکی تحت نظر دولت فدرال افتتاح می شود و بغداد خواسته است که این حساب در بانک مرکزی باشد و سپس توافق شد این حساب در همان بانک یا بانک مورد اعتماد بانک مرکزی باشد و نخست وزیر اقلیم کردستان اختیار برداشت از آن تحت نظر دیوان نظارت مالی عراق را درخصوص آنچه تنها به بودجه دولت فدرال مربوط است، داشته باشد.

اقلیم کردستان و دولت فدرال عراق روز گذشته توافقنامه صادرات نفت اقلیم کردستان را امضاء کردند.

منبع:ایلنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر