/
۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۲۷

سال گذشته ۵۲۸ حلقه چاه آب غیرمجاز در کردستان مسدود شد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: سال گذشته ۵۲۸ حلقه چاه آب غیرمجاز در مناطق مختلف استان مسدود شد که نسبت به سال قبل از آن، ۱۸۹ درصد افزایش داشت.
کد خبر : ۵۳۸۰۵

نبض نفت- آرش آریانژاد  اظهار کرد: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز، بیش از ۱۲ میلیون متر مکعب آب صرفه جویی و به آبخوان های استان برگشت داده شد.

وی بر لزوم احساس مسئولیت همه نسبت به حفاظت از منابع آبی تاکید کرد و افزود: در حال حاضر ۱۴ هزار حلقه چاه آب مجاز دارای پروانه بهره برداری در استان وجود دارد و تعداد چاه‌های غیرمجاز نیز حدود هشت هزار حلقه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان ادامه داد: چاه‌هایی با عمق بسیار کم نیز وجود دارند که هیچ تاثیری بر روی منابع آب زیرزمینی ندارند اما چون فاقد مجوز هستند به عنوان چاه غیرمجاز شناخته می‌شوند.

آریانژاد اضافه کرد: در حال حاضر در بعضی از محدوده‌های مطالعاتی استان به تناسب وضعیت آبخوان و یا منابع آبی مجوز حفر چاه در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی صادر می‌ شود اما در شرق استان در مناطق ممنوعه مجوزی داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور ممانعت از برداشت اضافه آب، کنتورهای هوشمند بر روی چاه‌های مجاز نیز نصب می‌شود، یادآور شد: مردم از طریق تماس تلفنی با شماره تماس ادارات منابع آب شهرستان‌ها یا شماره شرکت و مراجعه حضوری، حفر چاه غیرمجاز را گزارش دهند.

کردستان استانی کوهستانی و اقلیم آن متاثر از توده‌های هوای گرم و مرطوب مدیترانه‌ای است که موجب بارندگی‌هایی در بهار و ریزش برف در زمستان‌ها می‌شود.

از حوضه‌های آبریز اصلی این استان می‌توان به خلیج فارس و دریای عمان، دریای خزر و دریاچه ارومیه و حوضه‌های آبریز فرعی نیز به سفیدرود شامل رودخانه‌های تلوار و قزل اوزن، مرزی غرب شامل رودخانه‌های سیروان و زاب کوچک، کرخه شامل رودخانه رازآور و دریاچه ارومیه شامل رودخانه‌های زرینه و سیمینه رود اشاره کرد.

تعداد دشت‌های استان ۹ مورد است که پنج دشت آن در نیمه شرقی، ۲ دشت در غرب و ۲ مورد دیگر در جنوب استان واقع شده است، دشت‌های قروه، دهگلان و چهاردولی در شرق استان جزو دشت‌های ممنوعه محسوب می‌شود.

۱۸ سد در کردستان وجود دارد که از این تعداد مدیریت ۱۲ سد در اختیار استان و بهره‌برداری مابقی سدها در اختیار استان‌های همجوار از جمله آذربایجان‌غربی و کرمانشاه قرار دارد.

منبع:ایرنا

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر