/
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۱

افزایش ۳ برابری مالیات مصرف سوخت در ترکیه/ قیمت بنزین ۲۱ درصد زیاد شد

مالیات مصرف سوخت در ترکیه ۲۰۰ درصد افزایش یافت و در نتیجه قیمت بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین‌ها ۲۱ درصد بالا رفت.
کد خبر : ۵۵۷۷۶

به گزارش نبض نفت به نقل از اویل پرایس، ترکیه در روز یکشنبه مالیات مصرف سوخت را 200 درصد افزایش داد که باعث 21 درصد افزایش قیمت بنزین و گازوئیل در پمپ بنزین‌ها شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه تلاش می‌کند درآمدهای بودجه را به دنبال هزینه‌های هنگفت بازسازی پس از زلزله ماه فوریه و همچنین مخارج انتخابات ریاست جمهوری که 5 سال دیگر او را در سمت خود ابقا کرده‌است، افزایش دهد.

منابع مالی ترکیه به شدت کاهش یافته چون این کشور مجبور است هزینه‌های بالاتری برای واردات انرژی بپردازد و مخارج بالایی هم برای بازسازی مناطق زلزله زده انجام داده است.

هزینه‌کرد دولت اردوغان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه مه هم افزایش یافته بود. تخمین زده می‌شود بازسازی شهرهای زلزله زده حدود 100 میلیارد دلار برای ترکیه هزینه داشته باشد. اما ترکیه طی سال‌های اخیر با مشکلات مالی مواجه بوده و تورم در این کشور تا 85 درصد در اواخر سال گذشته میلادی افزایش یافته بود.

ترکیه در تلاش برای حفظ ارزش پول ملی خود، مقادیر بالایی از ذخایر ارز خارجی خود را خرج کرده است. مالیات مصرف سوخت که در این هفته 3 برابر شده جدیدترین اقدام ترکیه برای کسب درآمد و افزایش بودجه است. این مالیات به همراه مالیات بر ارزش افزوده باعث بالا رفتن 21 درصدی قیمت بنزین و گازوئیل برای مصرف کنندگان شده که می‌تواند تورم را بالاتر ببرد.

نرخ تورم در ترکیه در ماه ژوئن نسبت به سال گذشته در همین زمان برابر با 38.21 درصد بود. بزرگترین نگرانی دولت ترکیه سقوط ارزش لیر این کشور است.

رئیس جمهور ترکیه علی رغم بالا رفتن تورم اصرار به پایین نگه داشتن نرخ بهره دارد. اردوغان پس از پیروزی در انتخابات، رئیس بانک مرکزی را تغییر داد. بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره را از 8.5 درصد تا 15 درصد افزایش داده تا تورم را مهار کند.

مطالب پیشنهادی
منتخب سردبیر